Pagina 1 van 1
2.25 diesel loopt warm
Geplaatst: zo 26 jul 2009, 16:12
door Hendrik-Jan
Mijn 2.25 diesel loopt warm.
De temperatuur meter loopt op naar boven tot net onder het rode vlak.
Ik heb de thermostaat in een pannetje op het vuur gehad, gaat helemaal open.
De radiateur zit niet verstopt, als ik er water bovenin gooi komt dat er gelijk uit.
Radiateur en slang zijn bovenin niet vast te houden, onderin is de radiateur gewoon de omgevings temperatuur.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Re: 2.25 diesel loopt warm
Geplaatst: zo 26 jul 2009, 16:14
door Exfietser
slippende v-snaar, te weinig koelvloeistof of een verstopping ergens.
Arnold.
Re: 2.25 diesel loopt warm
Geplaatst: zo 26 jul 2009, 16:28
door Hendrik-Jan
Hoi Arnold,
Bedankt voor jouw snelle reactie!
V-snaar slipt niet
Koelsysteem geheel gevuld
Zowel in radiateur als motorblok loopt het water gewoon door.
Re: 2.25 diesel loopt warm
Geplaatst: zo 26 jul 2009, 16:42
door Frans Bonnes
Hendrik-Jan Schreef:
-------------------------------------------------------
> houden, onderin is de radiateur gewoon de
> omgevings temperatuur.
>
> Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Verstopte of gedeeltelijk dicht geslipte radiateur.
Radiateur hoort onderin toch wel warmer te zijn dan de omgeving.
De exacte temperatuur weet ik niet maar toch zeker meer dan handwarm.
Ook kan het nog zijn dat je waterpomp inwendig versleten is.
fb
Re: 2.25 diesel loopt warm
Geplaatst: zo 26 jul 2009, 16:50
door Erik One-ten+LW
Meet de temperatuur eens met een (digitale) thermometer. Vaak geeft de meter een hoge temp aan terwijl dat helemaal niet zo is. De metertjes zijn gevoelig voor massa-probleempjes.
Vertrouw niet teveel op de meters.
Erik
Re: 2.25 diesel loopt warm
Geplaatst: zo 26 jul 2009, 16:58
door Exfietser
Zit de radiator zelf aan de buitenzijde mischien vol met modder, dooie beesten etc?
Anders dop er af en motor starten en kijken of je water in de radiator ziet stromen als de thermostaat open gaat.
Check verder je temp meter. die sensoren kosten geloof ik een euro of zo. Ik heb het ook eens gehad. Thermostaat vervangen en gekeken of er water stroomt enzo. Was allemaal goed. Ook was de oude thermostaat ok die ik in bakje heet water heb getest, en toch een te hoge temperatuur. Ik had toen een ritje en nog geen nieuwe thermostaat en het was een 's zomerse dag. dus thermostaat er uit en dan rijden maar. De hele rit kwam de motor gewoon niet meer op temperatuur. Hetgeen je duidelijk aan het lopen van de motor kon merken.
Uiteindelijk bleek het een contactprobleem tussen het stekertje en de sensor te zijn. Na alles schoongemaakt en ingesmeerd met vaseline te hebben bleek het probleem de wereld uit.
Dat je radiateur boven warm is en vanonder een beetje lauwarm is niet ongewoon. Je moet de motor echt stevig belasten wil je hele radiateur echt warm krijgen.
Ik heb toen zonder thermostaat een uur stevig rondgereden om het uit te proberen. Toen werd de hele radiator een beetje lauwarm. Ik heb zelf de indruk dat het koelsysteem zeer ruim overbemeten is. En dat de thermostaat af en toe heel even open gaat. De bovenzijde van de radiator wordt dan net warm. Door de rijwind en de enorme blower wordt het blok zelf al behoorlijk gekoeld. En de radiator helemaal. Het beetje warmte dat er tijdens het openen van de thermostaat in komt wordt meteen weggeblowt zegmaar.
Het is natuurlijk mogelijk dat je wel een serieus probleem hebt en dat je tempmeter wel goed aangeeft. Om dat uit te sluiten zou je de motor even moeten temperaturen door in de radiatordop even een thermometer te hangen. Een meetklok uit een oude cv ketel is daar heel geschikt voor.
Arnold.
Re: 2.25 diesel loopt warm
Geplaatst: zo 26 jul 2009, 17:05
door Exfietser
Als hij massa problemen heeft kan hij ook niet (goed) starten. De massa van je meetinstrument is namelijk het blok dat met een dikke litze kabel aan het chassis en de min van de accu zit. Als je startmotor zonder problemen draait heeft de massa bekabeling echt geen problemen met het kleine meetstroompje.
Alleen als de sensor met teflontape omwikkeld in je blok gedraait is zou je een massa probleem kunnen hebben inderdaad. Lijkt me niet erg waarschijnlijk.
Arnold.
Re: 2.25 diesel loopt warm
Geplaatst: zo 26 jul 2009, 17:11
door Erik One-ten+LW
Toch zal het de eerste niet zijn, op 't LRCH forum ook net weer ééntje.. Meter in 't rood, gemeten-bleek goed. Contacten achterop meter schoongemaakt en voila.
Tis maar een tip ook hé
Erik
Re: 2.25 diesel loopt warm
Geplaatst: zo 26 jul 2009, 17:21
door Dennis101
Overgangsweerstand op de contacten van de meter is heel wat anders als een 'massaprobleem", zoals Arnold terecht opmerkt is de massa van dit meetsysteem de behuizing van de temperatuurzender.
Dennis B
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2009 15:22 door Dennis101.
Re: 2.25 diesel loopt warm
Geplaatst: zo 26 jul 2009, 17:26
door Erik One-ten+LW
Maar het lijkt me duidelijk dat er beter eerst gemeten kan worden óf de temp daadwerkelijk te hoog is..
Erik
Re: 2.25 diesel loopt warm
Geplaatst: zo 26 jul 2009, 18:04
door Hendrik-Jan
Bedankt voor de tips!
Ik ga even een paar kleine dingen bestellen.
Wie weet waar je bij Paddock de temperatuurzender kan vinden?
Re: 2.25 diesel loopt warm
Geplaatst: di 28 jul 2009, 02:33
door Davy
Ik lift even mee.....
Bij mijn SIII 109 2,25D slaat gelijk bij contact de olietempmeter ver over rood. De watertempmeter slaat soms ook wat op hol en staat soms ook boven het rood. De laatste tijd blijft hij meestal net onder het rode vlak hangen. Mij is vaak verteld dat dit een massaprobleem zou zijn. Maar nu ik het antwoord van Arnold lees, starten is geheel geen probleem. Paar seconden gloeien bij koude motor is al voldoende en bij een warme motor hoef ik maar naar de sleutel te wijzen (bij wijze van) en hij loopt al. Wat kan ik meten en waar?
Davy
Davy
SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968
Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('18e74acbd388e181c50f175f61461cc9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 9525425, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 2.25 diesel loopt warm
Geplaatst: di 28 jul 2009, 03:27
door Exfietser
Davy,
De sensor van jouw olietempmeter zit aan de linkerkant van de motor opzij in het carter gedraait. Grote kans dat bij jou de steker slecht contact maakt op de sensor. Of de draad van de sensor raakt af en toe de uitlaat die er dicht bij zit. Massa is bij deze sensor het zelfde verhaal als bij de watertempmeter. Dat is het blok. Voor de sensoren van het brandstofnivo geld eigelijk hetzelfde, maar dan is de massa de tank.
Voor alle drie de meetsystemen kun je het volgende testen. Steker van de sensor losnemen. De meter staat dan op nul.
De losgenomen sensor tegen massa (in dit geval dus het blok, carter of tank.). De meter gaat nu naar maximum uitslag.
Als dit bovenstaande klopt is je meetinstrument in orde. De plus 24 volt die op de ander kant van het metertje is aangesloten is ook aanwezig en dus goed. De massa die aan het blok moet zitten en via het blok aan het carter en ook aan de tank moet zitten is ook aanwezig en voldoende om de meter correct te laten werken.
Er blijven dan nog drie mogelijk fouten over. De eerste is een defecte sensor. De tweede is dat de sensor geen of slecht contact maakt met het gat waar hij is ingedraait (Teflon om de schroefdraad ofzo.). En de derde mogelijke fout en dat is de meest waarschijnlijke, is contactproblemen tussen de schuifsteker en de lip van de sensor.
Die contactproblemen heb ik al eens gehad met de koelwater sensor en momenteel heb ze weer bij de olietempmeter. Een paar maanden geleden schoongemaakt en sinds deze week doet de meter weer raar. Ik moet dus weer even poetsen en vetten. Waarschijnlijk weer vuil er tussen toen ik weer eens door de kuil gereden ben.
Dit verhaal geld overigens voor een nederlandse militaire 24 volt diesel. Bij civiele uitvoeringen werkt dit systeem met een spanningsregelaar op een spanning van 10 volt. De 24 volt uitvoeringe hebben geen apparte spanningsregelaar nodig omdat het andere meetinstrumenten zijn. Dat zijn namelijk kruispoelmeters zonder magneten en in de civiele zitten gewone draaispoelmeter met een permanente magneet. En omdat die gevoelig zijn voor de hoogte van de voedingspanning wordt daar een apparte spanningsregelaar toegepast. Die regelaar is overigens een klein blokje dat achterop je meetklokken zit geschroefd.
Ik had je nog een mail gestuurd Davy.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2009 01:27 door Exfietser.
Re: 2.25 diesel loopt warm
Geplaatst: di 28 jul 2009, 04:02
door Davy
Arnold,
Eerste wat ik ga doen is een nieuwe multimeter kopen. De vorige lijkt me toch wel overleden. Ik heb je reactie opgeslagen en zal in mn vakantie (nog 3,5 dagen ) dit eens goed doorlezen en uitproberen. Ik heb je mail gezien, wat je hierin schrijft is dat je je vakantieplanning nog niet helemaal rond hebt. Als je deze wel rond hebt hoor ik dit graag, kunnen we wat afspreken.
Davy
Re: 2.25 diesel loopt warm
Geplaatst: zo 02 aug 2009, 11:28
door johan
het kan wel aan de massa liggen dat de meter te veel aan geeft maak het dashbord maar los en aan de meter of op een andereplaats vanhet dashbord zit een massa draad en die wil nog weleens los zitten dan werkt de meter niet goedt geeft een te hoge temperatuur aan terwijl dit niet zo is
ik heb dit zelf al verschillende keren gehad .
Re: 2.25 diesel loopt warm
Geplaatst: zo 02 aug 2009, 22:07
door Ton
Bij mijn 109 was het ook de massa aan de instrumenten. (Nadat ik gezocht had in de radiator, waterpomp, thermostaat, sensor....)
De brandstofmeter deed het daarna ook weer een stuk betrouwbaarder....
Ter info,
Ton
Re: 2.25 diesel loopt warm
Geplaatst: zo 02 aug 2009, 23:11
door Erik One-ten+LW
Ik heb begrepen van de experts dat, als ie goed start, het geen massa-probleem kan zijn.
Erik (die het toch ook al een paar keer heeft gehad)
Re: 2.25 diesel loopt warm
Geplaatst: zo 02 aug 2009, 23:18
door Dennis101
Ik heb diverse series 12 volt (bij 24 volt meters is het misschien wel anders) brandstof en temperatuurmeters getest en het maakt niets uit of je het huis wel of niet aan massa legt.
Als je ze openmaakt zie je ook dat het meetsysteem juist geïsoleerd is t.o.v. massa.
Het is wel mogelijk dat de massa voor de snelheidsmeter invloed heeft, want die heeft behalve voor de verlichting ook de taak om de massa voor de spanningsregelaar te verzorgen.
In zo'n geval wijken zowel de brandstof als de temperatuurmeting af.
Dennis B