Pagina 1 van 1
Revisie 6 cilinder.
Geplaatst: zo 26 jul 2009, 01:02
door Sebastian Zuur
Vorige maand hebben wij onze Land Rover uit Engeland terug gereden.
Tijdens deze rit heb ik ca 5 liter olie bij moeten vullen.
Vandaag de motor er uit gehaald en de cilinderkop verwijderd.
De zuigers zitten er enorm ruim in en er zit veel kool op.
Enige remedie is een algehele revisie.
Nu zoek ik informatie over de benodigde onderdelen en adressen waar ik de onderdelen kan vinden.
En eventueel een adres hier in het noorden die de motor voor een schappelijke prijs wil opboren
Alle informatie is welkom.
Het is een 2.6 6 cilinder benzine motor (kop zij klepper)
Groet Sebastian
Re: Revisie 6 cilinder.
Geplaatst: zo 26 jul 2009, 01:26
door Niels
Hoi Sebastian,
Smink in Hooglanderveen doet veel met Rover P4's en P5's. Aangezien de 6-cilinder in principe gelijk is aan die van een P4 kan je daar voor veel onderdelen terecht. Ga echter wel even zitten als je de prijs van een set zuigers hoort....
[www.smink.nl]
Ik heb laatst nog bij MRF in Emmeloord geinformeerd wat het boren van een 6-cilinder gaat kosten. Ik dacht dat het €240,- of €270,- zou gaan kosten.
Vergis je trouwens niet in die zuigers. Aan de bovenkant is er inderdaad behoorlijk wat ruimte, want het bovenste deel van de boring is ruimer dan het deel waar de zuigerveren langs lopen. Maak dus niet de fout om de ruimte die er rond de bovenkant van de zuiger zit als speling te beoordelen.
Die 5 liter olie kan overigens ook goed langs je klepgeleiders komen. Daar zitten hele kleine O-ringetjes in die dienen als klepsteelafdichting. Die dingen vergaan nogal makkelijk met als gevolg een nogal fors oliegebruik. De mijne had daar onderweg van Engeland naar huis ook nogal last van. Na een koprevisie en modificatie van de klepgeleiders is het verbruik enorm verbeterd.
Voordat je dus onnodige een nogal kostbare revisie (een 6-pitter is nu eenmaal kostbaar om te reviseren) gaat doen zou ik eerst eens bij de kop beginnen en nagaan of boren wel echt nodig is.
Groet,
Niels
Re: Revisie 6 cilinder.
Geplaatst: zo 26 jul 2009, 02:54
door Sebastian Zuur
Hoi Niels,
Er zit wel een duidelijk voelbare stootrand in de cilinderwand, dus ik denk dat ik hem toch moet laten boren.
Zag op een engelse site ook de zuigers staan.
De kop moet in ieder geval gezien de blauwe rook direct na het starten en wanneer je het gas loslaat.
Zal eens informeren bij Smink.
Groet Sebastian
Re: Revisie 6 cilinder.
Geplaatst: zo 26 jul 2009, 11:18
door RoLandrover
Vergeet ook niet om Eggens in Assen even te vragen,
zijn gewoon goed en lekker dichtbij.
RoLandRover