Pagina 1 van 1

heetgelopen 300TDi, cilinderkopverhaal en foto´s

Geplaatst: wo 15 jul 2009, 21:19
door paul be
Cilinderkop is eraf, sommige bouten zaten echt enorm strak.

Behalve een klein krasje zie ik niet echt iets schokkends, wat het tikkend geluid van de motor kan veroorzaken.
Het is een 300 TDi die heet is gelopen zonder koelvloeistof, waarmee mijn vrouw nog een eindje doorreed ook.

Betekend dit dat het in het onderblok mis is gegaan? Een lager of zo.
Moet nog verder kijken naar de zuigers/cilinders, maar zo als ze er nu uitzagen: alleen kleine spoortjes in de cilinderwand, verder niks `ergs` te zien.

Wel vettige olie in openingen naar uitlaatspruitstuk

foto´s
cilinderkop met klein krasje
onderblok
motor%20014.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6e67a0f9365c404a4d3573fbbab0318a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fcid-a2a145d3af72f2bf.skydrive.live.com%2Fself.aspx%2Fmotor%2520300TDi%2Fmotor%2520014.jpg', 'http://cid-a2a145d3af72f2bf.skydrive.live.com/self.aspx/motor%20300TDi/motor%20014.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fcid-a2a145d3af72f2bf.skydrive.live.com%2Fself.aspx%2Fmotor%2520300TDi%2Fmotor%2520014.jpg', '', 9092703, 600, 600, 'Loading image ...', false);
motor%20006.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a5b3bed3aff962ade35661fc7016d243', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fcid-a2a145d3af72f2bf.skydrive.live.com%2Fself.aspx%2Fmotor%2520300TDi%2Fmotor%2520006.jpg', 'http://cid-a2a145d3af72f2bf.skydrive.live.com/self.aspx/motor%20300TDi/motor%20006.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fcid-a2a145d3af72f2bf.skydrive.live.com%2Fself.aspx%2Fmotor%2520300TDi%2Fmotor%2520006.jpg', '', 9092703, 600, 600, 'Loading image ...', false);
motor%20012.jpg --> mod_embed_images_loadimage('45894909c3eb4394c031270293d822f6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fcid-a2a145d3af72f2bf.skydrive.live.com%2Fself.aspx%2Fmotor%2520300TDi%2Fmotor%2520012.jpg', 'http://cid-a2a145d3af72f2bf.skydrive.live.com/self.aspx/motor%20300TDi/motor%20012.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fcid-a2a145d3af72f2bf.skydrive.live.com%2Fself.aspx%2Fmotor%2520300TDi%2Fmotor%2520012.jpg', '', 9092703, 600, 600, 'Loading image ...', false);
motor%20009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dc93d5a47478a46b3280000b39a4831c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fcid-a2a145d3af72f2bf.skydrive.live.com%2Fself.aspx%2Fmotor%2520300TDi%2Fmotor%2520009.jpg', 'http://cid-a2a145d3af72f2bf.skydrive.live.com/self.aspx/motor%20300TDi/motor%20009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fcid-a2a145d3af72f2bf.skydrive.live.com%2Fself.aspx%2Fmotor%2520300TDi%2Fmotor%2520009.jpg', '', 9092703, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: foto´s

Geplaatst: wo 15 jul 2009, 21:21
door paul be
Foto`s in deze map:

[cid-a2a145d3af72f2bf.skydrive.live.com]

Re: heetgelopen 300TDi, cilinderkopverhaal en foto´s

Geplaatst: wo 15 jul 2009, 22:39
door Exfietser
Paul,

Ik weet ff niet meer wat er aan de hand was. Tikte het blok niet of zoiets nadat hij heet gelopen was.

Op de fotos's zie ik niet veel bijzonders. Het zou kunnen maar het moeilijk te zien dat je een lekke koppakking hebt. Met name bij de meest rechtse cilinder op de foto zou dat kunnen. Het kan echter ook gewoon vuil zijn dat er bij het losnemen op gekomen is. Je kunt in ieder geval de kop laten afpersen en meten of die nog vlak is. Ik weet niet of het mogelijk is om een 300tdi kop te vlakken. Dat zul je even moeten informeren. Niet alle vaak juist de lichtmetalen koppen niet kun je vlakken.

Je lagers van het onderblok zou je kunnen beluisteren. Schrapende geluiden is foute boel. Verder kun je met een meetklok meten of je zuigers alle vier even hoog komen. Zelf verwacht ik niet dat het onderblok door het heetlopen erg beschadigd is. De meest waarschijnlijke onderblokschade ten gevolge van hitte zijn scheuren in de cilinderwand. Maar dan verwacht ik eerder vermogens verlies en lopen op minder dan vier poten dan het hebben van tik geluiden.

Tikken kan ook komen door een rottige klep, een rottige verstuiver enz. Laat je verstuivers afstellen en testen. En controleer je kleppen. Slijp ze desnoods opnieuw in.

Arnold.

Re: heetgelopen 300TDi, cilinderkopverhaal en foto´s

Geplaatst: do 16 jul 2009, 00:10
door paul be
Arnold, bedankt voor je reactie

Ik zag aan de koppakking ook niet veel, terwijl ik toch regelmatig een liter koelvloeistof moest bijvullen. Er zal toch wel een lek geweest zijn, al is het niet goed zichtbaar. Maar dat was al voor het leegrijden en het tikken van de motor.

Schade aan het onderblok door de hitte denk ik ook niet direct aan, maar toch tikte er iets en het leek, op gehoor,
van 1 van de eerste twee cilinders te komen gezien vanaf de ventilatorkant zeg maar.

De zuigers zaten allemaal een stuk naar onderen zodat ik overal een stuk cililnderwand zie, alleen maar kleine spoortjes te zien, zover nog geen scheuren.

De kleppen zijn vuil daar moet ik nog verder naar kijken, ze passen zo te zien wel goed. Maar hoe de klepspeling was weet ik nu niet.
Of daar het geluid vandaan kwam, zou kunnen misschien.
Verstuivers slecht, waarschijnlijk wel maar of die het geluid kunnen veroorzaken? lijkt me moeilijk.

Zal morgen eens gaan draaien aan de motor om verder te kijken, of het uit het onderblok komt. Als het een lager is, zou het geluid dacht ik doffer zijn, daarom dacht ik eerder aan iets in de cilinderkop, zoals een klep. We zien morgen wel.

paul

Re: heetgelopen 300TDi, cilinderkopverhaal en foto´s

Geplaatst: do 16 jul 2009, 00:12
door Bart van Dessel
Heet gelopen onderblok kan resulteren in ovale zuigers die het tikken/klapperen veroorzaken, met het blote oog niet waarneembaar. Het kan evt. een zuigerpen zijn of een drijfstanglager. Ik heb een 4.2i die een tikkend geluid had, cylinders als nieuw, geen krasje, toen hebben we alle lagers in het onderblok vervangen maar de tik bleef. Nu hebben we het complete blok uit elkaar gehaald en heb ik het naar een revisiebedrijf/tuner gebracht. Het tikken bleek een ovale zuiger te zijn die een keer heet is geweest. Blote oog niet te zien, alleen met een micrometer.

gr, Bart

Re: heetgelopen 300TDi, cilinderkopverhaal en foto´s

Geplaatst: do 16 jul 2009, 01:38
door kick
Hoi Paul,

Ben inmiddels cilindenderkop specialist, die van mij had ook kuuren, dat je al koelvloeistof moest bij vullen was al niet goed natuurlijk zeker als er verder geen lekkages zichtbaar waren.

Je motor is te heet geworden schrijf je , de vraag is natuurlijk hoe lang te heet en hoeveel km , korststondig is niet goed maar bied wel hoop.

Een tik omschrijven is natuurlijk moeilijk , als je verder aan het onderblok niets kunt zien , zoals groeven en of brandplekken in de zuigers , lijkt het ok, het kunnen natuurlijk lagers zijn maar dan moet de motor wel erg heet geweest zijn, lijkt me niet waarschijnlijk.

Wat zou kunnen is dat je de lekkage gehoord hebt van de koppakking het zg doorslaan , dat lijkt me als ik de foto,s van de kop zie niet onwaarschijnlijk , bij cilinder 3 en 4 kun je zien dat de zaak daar gelekt heeft , hoe zag de koppakking er zelf uit daar heb je geen foto, s van.

Breng je kop naar een revisie bedrijf en laat hem afpersen en dan is het hopen dat hij niet gescheurd is , is die dat niet dan vlakken dit ook door het revisie bedrijf laten doen.

De mijne was gescheurd , ook leek dat op het oog niet zo , hij lekte tussen het verstuivergat en de kleppen.

Heb nu een nieuwe kop besteld , dan weet ik zeker dat het goed is

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel

kick

Re: heetgelopen 300TDi, cilinderkopverhaal en foto´s

Geplaatst: do 16 jul 2009, 02:34
door paul be
ik denk erover de cilinderkop te vervangen door een performance head van turner engineering
[turner-engineering.co.uk]

Zou ik dat eerst erop kunnen zetten en dan de motor uitproberen, tenminste als ik morgen niets hoor als ik zo de motor met de hand draai.?

Wat zou het anders zo kosten, vlakken van de kop?

paul

Re: heetgelopen 300TDi, cilinderkopverhaal en foto´s

Geplaatst: do 16 jul 2009, 03:01
door Exfietser
Een rotte verstuiver kan wel degelijk een tikkend geluid veroorzaken. Er zijn hier afgelopen jaren een paar keer prikkers geweest met een tikkend geluid dat door de verstuiver veroorzaakt bleek. Hoe dat dan precies in zijn werk gaat weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat bij een detonatie op het verkeerde tijdstip een soort van pingelen ontstaat dat een tikkend geluid kan geven. Een goede verstuiver geeft pas een wolk dieseldamp op het moment dat de pomp voldoende druk (De openingsdruk van de verstuiver.) heeft opgebouwd. Als de verstuiver is verbrand, gesmolten o.i.d. of gewoon vuil waardoor hij open blijft of veel te vroeg of te laat opent krijg je diesel in de cilinderop het verkeerde moment.

Scheuren in je onderblok kun je niet zien. Alleen door afpersen (of een compressietest kan daar uitsluitsel over geven.

Met het meten van de zuigerhoogte bedoelde ik het meten van de zuigerhoogte t.o.v. de bovenkant van het onderblok als de zuiger in zijn hoogste stand staat. En dan wel met een meetklok die micrometer meten kan. Voor elke cilinder moet je dus de krukas even in de juiste stand draaien.

Dat je blok al steeds water kwijkt en je kunt nergens het lek vinden raakte wijst natuurlijk op een mogelijk probleem met de koppakking of waterpomp (Die ook kan tikken trouwens.)

Hoe was je olie eigenlijk. Normaal zwart of schuimend en koffieachtig?

Arnold.

Re: heetgelopen 300TDi, cilinderkopverhaal en foto´s

Geplaatst: do 16 jul 2009, 04:50
door Bart van Dessel
Wat kost zo'n kop van Turner? Ik heb een gloedn...oh nee, stuur maar een privéberichtje......

groetjes, Bart