Het is zo mooi, maar af en toe.....

Zeker als je een wat minder courant model hebt.
Ik heb een '83-er 110 V8... de opvolger van de Stage one en gewoon een geweldig product als je kijkt hoe hij eruit ziet in vergelijking met vele nieuwere modellen. Helemaal blij dus.
Vaak gaat alles goed in de afgelopen 3 jaar :
- Andere carburateur erop gezet. no problem.
- LPG gemonteerd, hij was dit jaar belastingvrij geworden..... no problem.
- Olie lekkage ==> Intake maniforld pakking vervangen..... okay na 2 pogingen dicht. (dus toch vloeibare pakking aan de voorseals !!)
- Nieuwe schokbrekers........ eitje
- Koppeling + slave cilinders vervangen, even werk maar viel niet tegen alles paste prima.
- Huishoud accu's ingebouwd.... Ging ook goed. Voorbereiding is alles....
Na de vorige APK merkte ik echter op dat de uitlaat lekte, bleek te komen door twee afgebroken bouten waarmee de downpipe vastzat aan het uitlaatspruitstuk. Je moet dus alles loshalen wil je dat fixen. Als het al lukt om de oude studs er nog uit te boren...
Dus besloten om maar te gaan voor een RVS setje, inclusief bochten. Prijs viel zelfs nog mee.
- Spul kwam er na 25 jaar eigenlijk goed af en ook dat rare luchtinspuitspul er gelijk afgehaald. Kwam prima los. Helemal goed.
- Okay, uitlaat loopt vast op de startmotor, maar daar was ik voor gewaarschuwd, omdat ze vanaf 85 een kleiner type gemonteerd hebben. (De oude bomproof Lucas starter zei toch al regelmatig "tik" in plaats van vroem. (solenoid) Is denk ik volgelopen met olie toen het manifold nog lekte...
- Spul eronder gezet en rijden maar..... tot de eerste verkeersdrempel. Kruiskoppeling van de voorste propshaft komt tegen een bocht van de uitlaat.
- Spul opnieuw gedemonteerd, maar alles zat echt goed en ruimte heb je niet als het manifold op het blok zit.
- Gebeld met de engelse producent..... tja, wisten ze niet ikwas de eerste. Boden wel aan om hem terug te nemen en eventueel opnieuw te richten maar dat is ook zowat qua werk en tijd.
- Na enig speurwerk blijkt dat vanaf 1985 de voorste propshaft van de 110 is uitgerust met kleinere kruiskoppelingen, die dus precies lang de uitlaat zouden gaan.
- Nieuwe voorste propshaft gekocht en gemonteerd. Rijd prima maar bij het uitveren tikt hij de "dust seal" van de as, niet echt handig bij een 4x4.
- En inderdaad, de 110's van 85 en later hebben een andere versnellingsbak en tussenbak, die blijkbaar 2 cm verder naar voren zit.
- We zijn nu dus bezig twee vulplaten op de tussenbakflens te schroeven om de 20mm weer terug te winnen en weer het volledige schuifstuk te kunnen benutten.
- Als het goed is komt het morgen af..... maar je bent wel zo 3 weken bezig
Even volhouden dus, maar ja ik heb wel schuifraampjes, hij klinkt Zuper zoals de duitsers zeggen en heeft me tot nu toe nooit laten staan....
En de stage one heb ik ook heel erg over gedacht. super wagen. Ik ben alleen lui en ging voor (iets) meer comfort en stuurbekrachtiging.
Gerrit