Pagina 1 van 1

v8 niet starten

Geplaatst: di 14 jul 2009, 10:23
door sjeroens
De afgelopen weken starte mijn 101 steeds slechter. (maar soms sprong ie ook meteen aan)
bougiekabels zijn 3 mnd oud, lijken goed, bobine is 1jaar oud (10000km, hoelang gaat zoiets mee?), geeft stroom. ballast resistor = goed (6 v, starten 9/12volt)
Ik hoor het gas stromen en de de afsluitrelais aan en uit slaan.
contactpuntjes verdeelkap bijgesteld (3,5 tot 4mm), nuldraad naar bobine is goed.
Omdat in de planning stond om mijn solenoid te vervangen (oude was een pinnetje (.ing) afgebroken) heb ik dat maar gedaan. Nu hoor ik mijn startmotor wel draaien maar hij 'valt' er niet in, en soms weer wel. Contact punt startmotor word zo heet dat ik mijn hand er niet tegen aan kan houden, nieuwe solenoid blijft soms hangen. (nieuwigheid?)
Nou heb ik het idee dat het welleens aan mijn contactschakelaar kan liggen, want ik heb vaak meegemaakt dat als ik hen terugdraai van "startpositie' naar "contactpositie" dat de motor wel ging lopen.
iemand nog een idee?
3.5L v8 carb, zowel op gas als benzine.
Jeroen

Re: v8 niet starten

Geplaatst: di 14 jul 2009, 10:47
door Bram109
Je bedoeld voor de contact puntjes toch 0,35 - 0,40mm?

Bram.

Re: v8 niet starten

Geplaatst: di 14 jul 2009, 11:29
door sjeroens
bram, idd 0.35 0.4mm idd, schrijffoutje

Re: v8 niet starten

Geplaatst: di 14 jul 2009, 12:44
door G-men (gargamel)
Ik denk dat het niets met de bougies te maken heeft, maar met het gedeelte ervoor.
Je hebt een te zwakke vonk, zeker bij LPG is dat vaak een oorzaak van slecht starten

6 volt over de ballastweerstand klopt in elk geval niet.
Als de motor loopt moet er 9 volt op de bobine staan. (via de balastweerstand, 6 volt geeft je een 30% lagere ontsteekspanning !)),
Tijdens het starten wordt de bobine via de startmotor/contactslot even voorzien van 12v, om een krachtiger vonk te krijgen. Als je ook dan 9 volt meet, is er echt iets met de bedrading,
Ik lees dat je de bobine vervangen hebt, check even of je wel een 9v bobine geplaatst hebt, Veel nieuwere typen zijn 12v en dan heb je hetzelfde probleem..

Echter, al dat spul zit achter je contactslot, als daar een overgangsweerstand zit verklaar je eigenlijk alle verschijnselen, inclusief de problemen met de startsolenoid. Omdat je zelf al het gevoel hebt dat het daar niet goed zit zou ik daar beginnen.
Na het contactslot moet altijd de volle 12 volt beschikbaar zijn, zoals ik het lees is het (veel) minder en wordt het tijd hem te vervangen.

Je kunt het eenvoudig testen door 12v direct van de accu op de + van de balastweerstand te zetten..... (of kort direct op de + van de bobine. (niet te lang anders wordt ie te warm (9v type)))

Succes !
Gerrit

Andere optie is de massakabel van het blok naar chassis of kabel van accu naar chassis.

Gerrit

Re: v8 niet starten

Geplaatst: di 14 jul 2009, 14:13
door Dennis101
De 12 volt 101 fc heeft een Lucas 16C6 bobine, 3x raden waar die 6 voor staat.
De voorschakelweerstand heeft overigens dezelfde weerstand als de bobine.

Het contactslot is zeker een reƫle mogelijkheid, na meer als 30 jaar dienst zijn de meesten wel aan vervanging toe.
Als je spanning meet (0,2 volt of hoger) tussen de voedingsdraad en de geschakelde draad bij ingeschakeld contact onder belasting, dan kun je ervan uitgaan dat het contactslot niet best meer is. Als het contactslot warm wordt weet je ook al genoeg.

Een ander zwak punt bij de 101 bevindt zich bij de ingaande kant (boven) van de eerste zekering boven het gaspedaal.
Daar wordt complete ongeschakelde voeding door 2 Lucar stekkers doorgelust. Bij bijna alle 101's die ik heb gezien is de isloatie van deze aansluitingen al gesmolten en meet je een spanningsverlies over de aansluiting.
Voor dit probleem en voor het sparen van de lichtschakelaar heb ik een aangepast schema beschikbaar voor 101 bezitters.
Jeroen, stuur maar even een PB als je het schema nog niet hebt.
Misschien is het handiger om hier op de DLR101SG mee verder te gaan, daar zitten de ervaringsdeskundigen.

Dennis B

Re: v8 niet starten

Geplaatst: di 14 jul 2009, 23:44
door neef Henk
Hier ook hoor! Alleen heb ik geen verstand van electra .

Eventueel heb ik nog wel een contactslot liggen (zit alleen een goedkope 101 aan vast )

Groeten neef Henk

Re: v8 niet starten

Geplaatst: wo 15 jul 2009, 10:13
door sjeroens
Heren,
Ik ga vandaag weer verder kijken en neem de genoemde punten mee, zet iig mijn oude solenoid terug. Dennis, heb schema.
Henk, Als je 101 groen was had ik hem allang gekocht...

Re: v8 niet starten

Geplaatst: wo 15 jul 2009, 12:30
door Frans Bonnes
Henk heeft net een heel groot blik groene verf gekocht.

Kijk maar eens hier, dus zodirect zit je aan een andere 101 vast.

Re: v8 niet starten

Geplaatst: wo 15 jul 2009, 19:32
door neef Henk
Ik dacht dat jij hem al had gekocht Frans Je mag de 101 natuurlijk wel weer door verkopen hoor maar ik schilder hem nu ff niet

Groeten neef Henk

Re: v8 niet starten update 1

Geplaatst: wo 15 jul 2009, 20:28
door sjeroens
vandaag, oude solenoid weer teruggezet, meteen de startmotor eraf gehaald. omdat ik hem toch eraf had open gemaakt en schoongespoten, en koolborstels/ rotor schoongemaakt. wat copaslip op de draaiende gedeelte gedaan. draait weer als een zonnetje, valt er alleen nog niet in????????? het valt mij op als ik hem start dan hoor ik de startmotor draaien en de dynamo schokt even (omgekeerde motor, logisch maar het valt wel op.)
contactslot nagekeken 0.1 volt spanningsverlies. Weet iemand waar ik een goede kan krijgen part 551508 (universeel voor laro/ series?)
spanning voor solenoid is 12.99v( = bateryspanning), spanning "startdraad" solenoid is 12.8v
jeroen

Re: v8 niet starten update 1

Geplaatst: wo 15 jul 2009, 21:23
door G-men (Gargamel)
Klinkt alsof de solenoid het tandwiel niet in de starterkrans drukt.
Volgens mij zit aan de achterzijnde van de solenoid een hevel, die het tandwiel van de startmotor bij starten in de starterkrans van het vliegwiel shuift.
Als je start moet deze dus naar achteren komen, en dan het vliegwiel meenemen.

Als die 0,1 volt gemeten is terwijl de startmotor rondgaat, dan zou daar het probleem dus niet zitten.
Verbind voor de zekerheid eens je motorblok direct met de minpool van de accu.
Dan sluit je eventuele overgangsweerstanden in dat deel ook uit.

Gerrit