Pagina 1 van 1
remmen
Geplaatst: ma 13 jul 2009, 23:54
door Theo Schinnij
Hallo,
Na het verwisselen van de koppakking aan mijn LR defender 2,5 D uit 1984 loopt de motor weer als een zonnetje.
Kreeg vanmiddag een ander probleem nl. met de remmen.
Bijna van het ene op het andere moment remt hij nauwelijks meer.
Slechts door heel hard het pedaal in te trappen remt hij licht.
Omdat ik vermoedt dat het een kwestie is van lucht in de leidingen wil ik de leidingen ontluchten.
Heb dat echter nooit eerder gedaan. Heb wel vernomen dat het niet moeilijk is.
Als er mensen zijn die me tips kunnen geven op het gebied van remmenontluchten dan zijn die van harte welkom.
Bij voorbaat vast bedankt
Re: remmen
Geplaatst: di 14 jul 2009, 01:04
door Exfietser
Heb je al gekeken of je remvloeistof nog op pijl is? Het is zeer onwaarschijnlijk dat er zomaar opeens vanzelf lucht in je systeem zit. Als je het niet door er aan te prutsen zelf veroorzaakt hebt is de kans groot dat je ergens een lekke cilinder of leiding hebt.
Als er inderdaad te weinig vloeistof in je systeem zit moet je eerst maar het lek zoeken. Haal je remtrommels los en controleer of ze nat zijn. Door er aan te ruiken weet je of het eventueel olie uit de as of remvloeistof is. Dot drie ruikt een beetje zoetig en olie gewoon olie-ig zeg maar. Zijn je remschoenen nat dan moet je de remschoenen vervangen. Ga niet knoeien met branders en remmenreiniger om ze schoon te krijgen. Het gaat je nooit goed lukken en je praat wel over een stukje veiligheid. Remschoenen zijn niet zo duur dat je daar op wilt bezuinigen. Remmen reiniger is prima om de trommel enzo te reinigen. Als je remschoenen vervangt, moet je ze zowel links als rechts vervangen. Anders wil de wagen tijdens het remmen opeens afslaan.
Gebruik voor nieuwe cilinders geen britpart maar delphi of lucas girling of je moet het een paar maanden later nog een keer willen doen.
Bij een lekkende hoofdcilinder is vaak de rempedaal nat van de vloeistof. Het kan echter ook dat het ding intern lek is. Dan zie je er niets aan.
Verder kan het lek natuurlijk ook in de leidingem en slangen zitten. Maar dat moet je visueel nalopen.
Suc6,
Arnold.
Re: remmen
Geplaatst: di 14 jul 2009, 01:54
door Dennis101
Aangezien je niet schrijft dat het pedaal tot op de bodem in te trappen is en je het ook niet over een sponzig pedaal hebt, denk ik eerder dat de rembekrachtiging niet meer werkt.
Het meest waarschijnlijke is dat de slang vanaf de vacuümpomp naar de servo lek of losgeschoten is.
Uiteraard behoort een defecte vacuümpomp of servo ook tot de mogelijkheden, maar ik zou eerst de slang controleren.
Dat is gelijk ook het nadeel van schijfremmen. Als de bekrachtiging wegvalt wordt de vereiste pedaaldruk te hoog om nog veilig te kunnen rijden.
Dennis B