Pagina 1 van 1
Waar haal ik stroom vandaan?
Geplaatst: di 07 jul 2009, 21:41
door Pamela
Hallo,
Waar haal ik het beste/ makkelijkste stroom vandaan als ik dat onder de motorkap nodig heb?
Mijn accu ligt onder de bijrijdersstoel, dus is nogal een afstand en weet ook niet goed waar ik dan naar binnen moet en/of langs moet om vanuit daar goed en weggewerkt onder de motorkap uit te komen.
Is er ergens onder de motorkap een PLUS waar ik stroom vandaan kan halen (dikke kabel i.v.m. hoge capaciteit)
Alvast bedankt weer !
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
Re: Waar haal ik stroom vandaan?
Geplaatst: di 07 jul 2009, 22:23
door neef Henk
Ligt eraan wat je erop aan gaat sluiten maar je startmotor heeft een dikke plus draad.
Groeten neef Henk
Re: Waar haal ik stroom vandaan?
Geplaatst: di 07 jul 2009, 22:44
door Pamela
mijn lier.................... gaat dat dan??? Die heeft toch ook geen constante stroom als alleen als je het contact draait tot ie start?
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
Re: Waar haal ik stroom vandaan?
Geplaatst: di 07 jul 2009, 23:00
door Marc-my-Words
Als alles goed is is er een dikke verbinding tussen dynamo - startmotor - accu.
Die is dus ideaal voor een stroomvreter als een lier.
(En de startmotor heeft zijn eigen startrelais tegen de startmotor zelf zitten, je zou toch niet willen dat de stroom via einden kabels en het contactslot zou moeten?)
NB Dit is dus ook de kabel die als voeding voor de koplampen via een relaisschakeling direct echte 12 Vgeeft !
Marc
Re: Waar haal ik stroom vandaan?
Geplaatst: di 07 jul 2009, 23:04
door Pamela
uuuhh, owja...... sory, moet mijn haar blond maken denk ik........ kan en mag ik die daar gewoon aftappen dan?
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
Re: Waar haal ik stroom vandaan?
Geplaatst: wo 08 jul 2009, 00:41
door bowy
Voor een lier zou ik even een aparte kabel trekken langs het chassis, komt de bedrijfszekerheid nogal ten goede! Minimaal 35mm2 maar liever nog 50mm2 voor een kabel vanaf de stoelen naar voren. Ook massa apart trekken ook dat komt de prestaties ten goede.
Gr bowy
Re: Waar haal ik stroom vandaan?
Geplaatst: wo 08 jul 2009, 01:20
door Marc-my-Words
Bowy,
't Hangt er ook een beetje vanaf of je vaker zonder draaiende motor wil lieren. Draait de motor wel dan komt de stroom van de dynamo, of althans heel veel, en de pieken uit de accu. Dan maak je het circuit dus een stuk langer als je de stroom bij de accu ophaalt. (En bedenk dat bij een 3x zo lange kabel de weerstand ook 3x zo groot is, ofwel: je hebt dan een 3x zo dikke kabel nodig om alleen maar quite te spelen.) Een losse retourdraad is een optie als je de massa-aansluitingen niet vertrouwt, maar ook hier geldt: de dynamo zit ook aan die massa.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2009 23:21 door Marc-my-Words.
Re: Waar haal ik stroom vandaan?
Geplaatst: wo 08 jul 2009, 03:19
door Exfietser
Een lier zou ik direct op de accu zetten. Zowel met de min als de plus. Een lier trekt zo veel stroom dat je dat eigenlijk alleen met een een eigen kabel naar de accu kunt doen. Alle andere kabels, op die naar startrelais na mischien, zijn gewoon te dun. Het start relais zit vaak op de starmotor gemonteerd.
Arnold.
Re: Waar haal ik stroom vandaan?
Geplaatst: wo 08 jul 2009, 03:38
door Exfietser
En bedenk dat bij een 3x zo lange kabel de weerstand ook 3x zo groot is, ofwel: je hebt dan een 3x zo dikke kabel nodig om alleen maar quite te spelen.)
Dit klopt niet Marc. Het oppervlak van de kabel moet drie keer zo groot worden. Niet de diameter. De kabel wordt dus niet drie keer zo dik, maar wortel 3 of 1,7 keer zo dik. Dan wordt de weerstand dus 3 keer lager.
Arnold.
Re: Waar haal ik stroom vandaan?
Geplaatst: wo 08 jul 2009, 13:32
door G-men (gargamel)
Bij de V8 is de kabel van de alternator naar de accu een 10mm2 . Daar kun je echt geen lier mee voeden, ook al komt slechts een deel uit de accu.
Ik misbruik hem zelf wel voor de verstralers die dan via een relais worden gestuurd. Dat kan prima en voorkomt probnlemen met de bestaande bekabeling. Wel even zekering ertussen zetten
Voor een lier zijn twee apparte kabels (iets van 35mm2) naar de accu ('s) de enige juiste oplossing.
Enige nadeel vind ik dat je steeds meer ongezekerde kabels in je auto krijgt. Een PTO is toch wel erg mooi als oplossing.
Gerrit
Re: Waar haal ik stroom vandaan?
Geplaatst: wo 08 jul 2009, 13:47
door Reinoud W
Heb dit ook gedaan een nieuwe kabel getroken van de accu na de lier 2 stuks min en plus 50 mm dik geen probleem met stroomverlies ,
Dit lijkt me het alle beste .
Anders belast je de andere stroomvreters in negatieve zin lijkt me niet ten goede
Sucses '
Groet Reinoud
Op weg nu naar Texel
Prettige Vakantie Iedereen toegewenst
Re: Waar haal ik stroom vandaan?
Geplaatst: wo 08 jul 2009, 21:38
door Marc-my-Words
Dag Arnold,
Je hebt gelijk 3x zo dik is voor een dubbele uitleg vatbaar, en de meest voor de hand liggende 3x de diameter is dus een tikkeltje overdreven.
(Echter als ik zelf 2x zo dik wordt .... nu ja, beter maar van niet.)
Marc
Re: Waar haal ik stroom vandaan?
Geplaatst: wo 08 jul 2009, 21:45
door Marc-my-Words
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een lier zou ik direct op de accu zetten. Zowel
> met de min als de plus. Een lier trekt zo veel
> stroom dat je dat eigenlijk alleen met een een
> eigen kabel naar de accu kunt doen. Alle andere
> kabels, op die naar startrelais na mischien, zijn
> gewoon te dun. Het start relais zit vaak op de
> starmotor gemonteerd.
>
> Arnold.
Precies, daar doelde ik op, vooral omdat die kabel ook weer direct aan de dynamo zit.
Als je liert met lopende motor - liefst met iets verhoogde toeren - dan komt een groot deel van de stroom direct via het korst denkbare traject uit die dynamo. Mocht je kortdurend meer stroom nodig hebben dan wordt de rest via de accu-startrelais-kabel geleverd.
Haal je het allemaal van de accu - dat kan ook - dan gaat de volle dynamo stroom eerst door de dynamo-strartrelais-accu-kabel, en daarna door die nog dikkere accu-lier-kabels.
Als je het nog beter wilt ... vervang dan de dynamo-startrelais-accu-kabel. Maar ik zou me niet direct grote zorgen maken over het korte stukje dynamo-startrelais.
Marc