Pagina 1 van 1

wanhoop!!!!

Geplaatst: ma 29 jun 2009, 21:33
door Everhard Mulder
Enige dagen geleden postte ik hier een bvericht met "dol word ik ervan" en dat ging over mijn dynamo. Ik heb een 110 uit 1984, 200 TDI. Nu dat is opgelost (er zit een nieuwe in) dacht ik: nu heb ik eens een tijdje niks. (na inbouw stuurbekrachtiging, vervanging van alles wat met de koppeling te maken heeft, turbo-problemen etc etc) Maar nee, hoor. Gegier, alsof mijn turbo aanloopt. Als ik mijn motor af zet hoor ik opeens "tak"en het lijkt of-ie dan of de poelies een stukje terug slaan. En dan als klap op de vuurpijl: olie aan de binnenkant van mijn krukaspoelie. En ik wil eind volgende week met de auto op vakantie.....
Hellup! Wat kan dit allemaal nu weer zijn en wat kan ik er aan doen??? Ik ben nu echt de wanhoop nabij!
Everhard Mulder

Re: wanhoop!!!!

Geplaatst: ma 29 jun 2009, 21:48
door Bram109
Controleer eens of de krukaspoeliebout goed vast zit.

Als je olie daar ziet is waarschijnlijk de bout losgelopen waardoor de olie langs de O-ring achter het distributietandwiel lekt.
Waarschijnlijk is het gegier wat je hoort het aanlopen van het distributietandwiel tegen het distributiedeksel.
Het loslopen van deze bout kan ook het tak-tak geluid bij het afzetten van de motor verklaren.


Bram.

Re: wanhoop!!!!

Geplaatst: ma 29 jun 2009, 22:06
door Everhard Mulder
Bout zit vast....als een huis!
Everhard

Re: wanhoop!!!!

Geplaatst: ma 29 jun 2009, 22:13
door Bram109
Voel dan eens of je met de hand de poelie kan draaien? Zo ja is de locktite vast gaan zitten voordat de bout aangedraait was.

Anders heb ik geen idee meer hoe er olie in de krukaspoelie komt.

Bram

Re: wanhoop!!!!

Geplaatst: ma 29 jun 2009, 22:20
door Bart van Dessel
Wanneer is de distributie vervangen? De bout van de krukas poulie moet met meer dan 300 Nm vastgezet worden, misschien zelfs tegen de 400 Nm. Het wil wel eens gebeuren dat de spie en spiebaan kapot gaan, ook als de bout nog vast zit. Dit is het enigste bekende écht zwakke punt van de 200 tdi. Kijk eens of je gekke dingen ziet als de motor stationair draait.

groetjes, Bart

Re: wanhoop!!!!

Geplaatst: di 30 jun 2009, 00:37
door Everhard Mulder
Nee, ik zie geen gekke dingen als de motor stationair draait: alles ziet er prima uit en het loopt dan als een naaimachinentje. Waar zou ik aan kunnen denken dan als je het hebt over "gekke dingen?" Het enige gekke ding dat ik merk is de "tak" bij het afzetten van de motor en het gegier en de olie in de krukaspoelie. Alsof dat niet genoeg is.....
En als die sipie en spiebaan kapot zijn: wat moet er dan gebeuren?
Everhard

Re: wanhoop!!!!

Geplaatst: di 30 jun 2009, 01:27
door Aad Koene
Everhard,

je kunt het controleren door bij een stilstaande motor de V-snaar op en neer te bewegen.
Beweegt de poelie niet dan is er niets aan de hand.
Beweegt hij ook maar een fractie van een mm op en neer direct verhelpen.
De schade die je oploopt is minimaal een nieuwe krukas (á heel veel centen) en in het ergste geval gebeurt dit onder het rijden dmv een afgelopen poelie en een verlopen timing.

Verhelpen doe je door de krukasbout eruit te draaien.
De schroefdraden van de krukas en de bout heel goed schoonmaken.
Opnieuw monteren met Locktite op 280Nm.
Een paar uur laten drogen eer je de motor start.

Succes,

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen

Re: wanhoop!!!!

Geplaatst: di 30 jun 2009, 02:21
door Everhard Mulder
Hoi Aad,
Net gecontroleerd: geen mm. beweging in die poelie te zien. Da's troostvol?
Maar: hoe komt die olie dan in de poelie, wat moet ik met die "tak" bij het afzetten van de motor en dat gegier????? Heeft die krukas ook een lager bij die poelie in de buurt en zou dat lager last hebben van de v-snaar van de pomp voor de stuurbekrachtiging? Ik verzin ook maar wat...

Groeten!
Everhard

Re: wanhoop!!!!

Geplaatst: di 30 jun 2009, 02:31
door Aad Koene
Rij maar even langs als je tijd hebt, kijk ik er wel even naar ....

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen

Re: wanhoop!!!!

Geplaatst: di 30 jun 2009, 10:51
door Bart van Dessel
Everhard,

wat Aad je aanbiedt daar zou ik op ingaan, hij is een professional, vooral met diesels, misschien valt het allemaal wel mee en moet je weer vertrouwen in je auto krijgen. Soms denk ik weel eens bij een probleempje, dat los ik wel op maar dan is het beter om een vakman in te schakelen die op bepaalde vlakken veel beter is.

groetjes, Bart