Ik heb zelf ook e.e.a. gedaan aan de 3.5.
Ik denk dat het voornaamste is wat je doel is en welke uitgangspunten je hanteerd.
Als je bestaande blok nog prima is, dan kun je met een paar zaken redelijk wat extra power krijgen.
- andere uitlaat
- edelbrock (weber 500) carburateur
- andere nokkenas (van de 3.9)
- hoog compressie cilinderkoppen als je een laag compressieblok hebt
Uiteraard is de winst bij een hoogcompressieblok (1:9) hoger als bij het laag compressieblok wat ik in mijn defender heb liggen.
Groot voordeel vind ik persoonlijk dat je geen extra electronica hebt, en alles dus zelf kunt doen. Bovendien behoud de wagen de bestaande motor behoud (origineel blijft), weet je qua onderhoud precies waarmee je begint, en je nooit in de problemen komt met het RDW.
Een tweedehands 3.9 erin levert je meer vermogen voor waarschijnlijk minder initiele kosten. Als je 3.5 wat minder is, is dit een erg interessante optie. Nadeel is dat je langs de RDW moet, en dat zeker de eerste 3.9 en vooral de 4.0 blokken thermisch wat minder reserve hebben als de 3.5. (ze lopen nog weleens warm met als gevolg (haar) schuurtjes in de cilinderwanden en dus waterverbruik. Als je een tweedehands blok koopt hier dus even goed opletten.
Bijkomend punt is dat een LPG systeem voor een EFI een stuk duurder is i.v.m. de elctronische inspuiting en de catalysator.
Als je voor deze keus gaat zou ik eigenlijk zelf een 4,2 overwegen. Als je dan toch aan het sleutelen bent en langs de RDW moet..
Op de site van Rene staat heel veel info over de rover V8.
[www.roversd1.nl]
Ik persoonlijk heb de eerste 2 items nu gedaan bij mijn laag compressie 3,5 en ik moet zeggen dat het een heel andere motor geworden is.
Nokkenas staat op de planning als de oude versleten is. Een van de redene waarom ik niet voor een blokwisel ben gegaan is de originaliteit, kosten, tweakability en tenslotte het feit dat mijn 3,5je ook na 106000 mijl nog wel heel erg mooi liep.... (wel tweede nokkenas)