Pagina 1 van 1
DOT4 in DOT3 systeem series ??
Geplaatst: zo 28 jun 2009, 16:01
door Hanzzl
In deze twee:
A. remsysteem
B. koppelingsysteem
in een Series III 1973.
Ik kreeg hem zo terug van de garage namelijk. Alles werkt wel, maar kan het op enige wijze kwaad? Of is het juist een voordeel? Ik heb geen idee. FF checken.
Re: DOT4 in DOT3 systeem series ??
Geplaatst: zo 28 jun 2009, 16:57
door Marijn & Simba
Ik heb het ook in rem- en koppelingsysteem zitten. Kweeniebeter.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b3b9895f767d18325543d12ea6c0be7c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 8954631, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: DOT4 in DOT3 systeem series ??
Geplaatst: zo 28 jun 2009, 17:00
door Ignace Vandionant
Hallo,
Wat er origineel in hoort, moet erin. Hoe hoogwaardiger het DOT-getal, hoe agressiever het spul. De onderdelen (rubbers e.d.) van de Landrovers zijn er in principe niet tegen bestand. Het biedt geen voordelen m.b.t. het rem-/hydraulischsysteem van de auto.
grt
Re: DOT4 in DOT3 systeem series ??
Geplaatst: zo 28 jun 2009, 17:42
door Shrek
De hogere dot's worden gebruikt voor auto's met abs, vraag me ook niet precies de werking ervan.
groet Shrek
Re: DOT4 in DOT3 systeem series ??
Geplaatst: zo 28 jun 2009, 20:31
door Gert
Oh nee ?
[www.tccoa.com]
[www.corollaforum.nl]
Het gaat dus vooral om kookpunten, en dat kookpunt ligt bij Dot4 hoger dan bij Dot3.
Kokende remmen heb je vooral bij remsystemen waar na verloop van tijd veel vocht in is getrokken.
Vocht (water) kookt bij 100 graden, en dat is link.
Remvloeistof kan heel hoge temperaturen bereiken doordat je de druk verhoogd.
Je zou kunnen uitrekenen wat theoretisch de temperatuur in je systeem zou worden, maar die is afhankelijk van veel factoren.
De basis is als je bij een vloeistof met gelijk volume(remsysteem) de druk verhoogd (remmen), dat de temperatuur dan wel moet stijgen.
De aantastende factor van DOT4 weet ik niet, maar je leest relatief weinig over schade, dus ik zou dan gaan voor de remvloeistof die het meeste voordelen bied; DOT4.
Groeten,
Gert
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2009 18:32 door Gert.
Re: DOT4 in DOT3 systeem series ??
Geplaatst: zo 28 jun 2009, 20:37
door Marc-my-Words
Tja, als ik de meningen uit eerder postings lees zijn ze verdeeld (een beetje 2 DOT's 3 meningen).
DOT4 is vlgs verschillende bronnen gewoon de opvolger van DOT3 en in bijna alle gevallen toepasbaar.
En het feit dat indertijd DOT3 werd voorgeschreven ... er was een tijd dat XP met 20MB hardeschijf zei dat je helemaal up-to-date was, en windows gewoon ramen betekende, en windhoos iets heel anders was. Er was een tijd dat olielampen de normaalste zaak van de wereld waren.
Mocht de DOT4 desondanks een slangetje aantasten dan is het waarschijnlijk tijd dat slangetje te vervangen.
Marc (die op zal letten of ie Ysbrandt nog stilletjes langs ziet komen)
Re: DOT4 in DOT3 systeem series ??
Geplaatst: ma 29 jun 2009, 00:06
door Hanzzl
Mooi, dan maak ik me daar geen zorgen over. Bedankt!
Re: DOT4 in DOT3 systeem series ??
Geplaatst: ma 29 jun 2009, 01:06
door martin
ik weet dat DOT4 de rubber cupjes van de hoofd/wiel remcilinder(s), koppelings cilinder en slave cilinder oplost zelf als je nieuwe cilinders heb geplaats is de olie na een aantal dagen zwart, DOT3 blijft het mooi helder.
martin
welke hebben ze dan in de DTM
Geplaatst: ma 29 jun 2009, 01:17
door plaetje
vandaag gekeken naar de DTM en wat zeggen ze daar (de remmen kunnen wel 800 graden worden) en welke DOT zal daar in moeten (kunnen om nog stop te komen)
Re: DOT4 in DOT3 systeem series ??
Geplaatst: ma 29 jun 2009, 02:13
door Everhard Mulder
'k weet alleen dat je ze niet door elkaar mag gebruiken....
Re: welke hebben ze dan in de DTM
Geplaatst: ma 29 jun 2009, 02:53
door Gert
De remmen zelf kunnen 800 graden worden, niet de remvloeistof.
Het antwoordt ?!
Geplaatst: ma 29 jun 2009, 05:09
door bas88pickup
Leesvoer, leuke site ook, met heel veel info.
[www.mobikit.nl]
[www.mobikit.nl]
[www.mobikit.nl]
Gr, Bas
Foto-A4NV8J3R.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b33f8dbf9b333b5ce42ad464f0c585e2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-A4NV8J3R.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-A4NV8J3R.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-A4NV8J3R.jpg', '', 8958379, 600, 600, 'Loading image ...', false);
My opinions may have changed, but not the fact that I'm right!
If you have noticed this notice, you have noticed that it was not worth noticing the notice!
Re: DOT4 in DOT3 systeem series ??
Geplaatst: ma 29 jun 2009, 12:11
door Puffino
We slaan allemaal de plank wel eens mis, leuk hoeven de gevolgen echter niet te zijn.
Als je het niet weet, zoek het dan eens zelf eerst op voor je iets schrijft: Check bijv. eens deze, waarbij ik niet beweer dat Wikipedia het altijd goed heeft, maar de kans wel vrij groot is

Wikipedia over remvleoistof DOT4
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL