Pagina 1 van 1

Challenge 90 op dieet

Geplaatst: zo 28 jun 2009, 01:32
door Scratch
Hoi Prikkers.

Ik ben bezig mijn 90 Pick-up aan te passen tot challenge auto.
Nu gaat de 90 aardig zwaar worden met grote banden, 2 lieren (misschien 3) rolkooi, lockers, bescherm platen, enz, enz...

Nu was mijn vraag, waar kan ik aan de 90 gewicht besparen

Ik kan de deuren vervangen voor serie deuren met aluminium deurtopjes met plexiglas
De achterklep kan er af.
Voor kan ik de binnen schermen van een latere TD5 gebruiken, die zijn van plastic.
Alle ijzeren chipping vervangen door aluminium hoek profiel.
Binnen frame motorkap verwijderen.
Profielen achterbak verwijderen (vervangen door lichtere constructie)

Wie vult het aan !?

Hoeveel gewicht zou je op je 90 kunnen besparen in totaal, en heeft dit zin :-)

gr Eric

laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('dcac1bf93fbf728012f4e4b2f64c9913', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 8952409, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Challenge 90 op dieet

Geplaatst: zo 28 jun 2009, 14:31
door Maarten van Lenthe
Iedereen zegt dat dit veel uitmaakt, gek genoeg rijden wij met ik denk de zwaarste auto in het veld bij de NK en Liebregts en rijden toch lekker mee. De disco weegt wedstrijdklaar 2600kg. Uiteindelijk maakt gewicht wel uit, alleen er zijn zoveel andere dingen die meer uithalen zoals banden, beadlock velgen, aanloophoek, gewichtsverdeling, bodemvrijheid, vermogen en bovenal het team!
Een van de lichtste 90's in het veld weegt geloof ik tussen de 2100 en 2200 kg. dus erg veel is er niet te halen

Re: Challenge 90 op dieet

Geplaatst: ma 29 jun 2009, 05:22
door Bart van Dessel
Sonja Bakker 's vragen?

gr, Bart

Re: Challenge 90 op dieet

Geplaatst: ma 29 jun 2009, 09:53
door Aad Koene
Zinloos Eric,

je bespaard een kilo of 50 maar je moet daar ongelofelijk veel werk voor verzetten.

Je hebt het gewicht juist nodig om grip te behouden.

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen

Re: Challenge 90 op dieet

Geplaatst: ma 29 jun 2009, 14:49
door richard78
Het chassis zorgt voor de stijfheid dus eigenlijhk kan je alle body panelen eraf halen

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f70dc24aba6b109084535be0441a45a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 8960177, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Challenge 90 op dieet

Geplaatst: ma 29 jun 2009, 16:03
door Huub Pennings
Zit al even te peinzen maar buiten de deuren en de motorkap waarvan je ook alleen met versterkte skins zou kunnen volstaan.
Valt er niet snel veel te besparen. Samen op dieet is waarschijnlijk het meest effectief kost het minste.
Liertopuwen in plaats van staalkabel ligt ook voor de hand maar kost wel wat extra duiten. Misschien met een stelletje 1000 meter in een keer kopen. De hyjack thuis laten en maar een reserveband/wiel, kachel met blower demonteren, geen achterbak maar alleen rolkooi en rek voor materiaal.

Just my two cents worth.

Huub

Re: Challenge 90 op dieet

Geplaatst: ma 29 jun 2009, 16:13
door Gerard
Jij je baard er af natuurlijk ...

Gerard

logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('80095fff023909b2b933f648616fc196', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 8960690, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013

Re: Challenge 90 op dieet

Geplaatst: ma 29 jun 2009, 16:30
door Huub Pennings
Algemene ontharing? 2 kilo?

Huub

Re: Challenge 90 op dieet

Geplaatst: ma 29 jun 2009, 19:46
door Rick
Hoi Eric,

Gewicht maakt wel degelijk een verschil. Maar die 50 tot 100 kilo die je kunt besparen op een Defender 90 ga je bijna niet merken.
De achterbak weglaten en er een tray back van maken heeft eigenlijk ook geen zin want een tray back is zowat even zwaar als het achterbakje dat ong. 70Kg weegt. Zoals Maarten al zei het geld en de moeite die het kost om die paar extra kilo's er af te peuteren kun je beter ergens anders in steken.

Rick

Re: Challenge 90 op dieet

Geplaatst: ma 29 jun 2009, 19:57
door Anton (Rumble)
Een zeker gewicht is alleen maar goed!

massa keer snelheid geeft een zekere kracht die mee kan werken in het terrein als je door bijvoorbeeld een waterbak moet of over een heuvel.
De massa geeft ook druk naar beneden wat weer handig is als je aan een heuvel hangt.

Meer motorvermogen, de juiste banden, en zeker zo belangrijk, de man achter het stuur zijn eerder de ingredienten voor een goede challange wagen.

Anton

Re: Challenge 90 op dieet

Geplaatst: ma 29 jun 2009, 21:53
door Jacaranda
Rumble Schreef:
-------------------------------------------------------

>
, en zeker zo
> belangrijk, de man achter het stuur zijn eerder de
> ingredienten voor een goede challange wagen.
>
> Anton

Ja en dat is nu net het probleem...

Moet ik die knipoog er nog bijzetten of is het duidelijk dat ik een geintje maak?!?

Staat die eigenlijk al op kenteken?

Groeten,

Martin 88, 90 en 110"(sold) van der Velde met Boefje

jacarandatot.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9d2d044b159e113ad45f40dd057fc9af', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fjacaranda%2Fjacarandatot.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/jacaranda/jacarandatot.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fjacaranda%2Fjacarandatot.jpg', '', 8962917, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Challenge 90 op dieet

Geplaatst: di 30 jun 2009, 01:53
door Niels
Massa maal accelleratie maakt een kracht. Niet massa maal snelheid.

Zuiver verticaal kan ik me iets voorstellen bij het idee dat je wat gewicht bij je wilt hebben, maar dat gewicht moet dan bij voorkeur zo laag mogelijk zitten. Mij lijkt dat je bij zijwaartse hellingen juist een zo laag mogelijk gewicht wilt hebben. Je hele auto hangt dan namelijk aan de toplier (als je die tenminste hebt) en die krijgt het met meer gewicht (vooral bovenin) behoorlijk meer te verduren.

Bij racewagens is het niet ongebruikelijk om overal waar dat zonder noodzakelijke sterkte in te leveren mogelijk is gaten te boren. In deurscharnieren, handremhefbomen, pedalen (rempedaal liever niet ), pedalenbox, deurframes..... you name it, kan op de neutrale lijn van het profiel zonder sterkte in te leveren behoorlijk wat gewicht weggeboord worden. Je zou zelfs zo ver kunnen gaan dat je de outriggers en achterbalk met een set gatzagen te lijf gaat. Ik heb alleen geen idee of dat bij een APK te keuren auto toegestaan is. Zuiver theoretisch zou je zelfs in de verticale vlakken van de chassisbalken gaten kunnen zagen. Voor de buigstijfheid van de liggers maakt het nauwelijks uit. De torsiestijfheid zou er wel een beetje onder kunnen lijden. Bovendien zal je chassis krachten in langsrichting (in geval van aanrijdingen) wat minder prettig vinden.
Verder zou je de grotere vlakken van je schutbord weg kunnen zagen en er aluminium voor in de plaats popnagelen.
Als je echt tot het gaatje wilt gaan is er echt heel veel te winnen, maar het kost heel veel tijd. Als je van ieder deel dat je op die manier aanpakt het gewicht voor en na de Sonja Bakker kuur noteert zul je constateren dat je echt wel wat bereikt. Ik ken een aantal racewagens waar met die gatenboortruc toch vele kilo's uit zijn gehaald. Bovendien is het bij het bouwen van een racewagen de sport om het ding zo licht mogelijk te maken.

Naar de Gamma voor een setje gatzagen dus.

Groet,

Niels

Re: Challenge 90 op dieet

Geplaatst: di 30 jun 2009, 10:15
door offroadanimal
Das ook wat, dan is je vrouw d'r teddybeer kwijt waar ze al die jaren zo zuinig op is geweest .

Sjoerd



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/06/2009 08:16 door offroadanimal.

Re: Challenge 90 op dieet

Geplaatst: di 30 jun 2009, 10:36
door offroadanimal
Maar er is nog een natuurkunde wet en dat is de wet van impuls. en die heeft te maken met de massa en snelheid..... en die leveren de hoeveelheid energie die er in de wagen zit als hij eenmaal op snelheid is. Wil je deze afremmen heb je daar weer een kracht voor nodig, dan komt die acceleratie van jou weer om de hoek sjouwen. Deste groter het gewicht, de snelheid of beide zal er een grotere kracht nodig zijn om de wagen te remmen, en remmen is immers negatieve acceleratie. Dus zal een zware wagen soms verder kunnen komen dan een lichte.

Ga maar schieten hoor, want een zware wagen zakt ook eerder weg. De natuurkunde formule voor wegzakkende landrovers in de bagger ben ik nog niet direct tegen gekomen. En uiteraard zullen die er met het combineren van formules ook zijn.

Volgens mij is het meest effectieve een rupstrack midden onder de wagen die je hydraulisch kunt laten zakken en aandrijven.

Groetjes, Sjoerd

1e wet van Newton: massa is traagheid

Geplaatst: di 30 jun 2009, 10:58
door CamperChris
Hello,

Hoe je een 90 kunt laten afvallen weet ik niet zo goed. Misschien door bijv een kleinere rolkooi te maken, met minder diagonalen er in. En lichtere alu velgen. Het alu plaatwerk is al niet zo zwaar dus daar bereik je niet veel mee. Zorg vooral dat het gewicht wat je hebt goed verdeeld is, lijkt me.

Nog een stukje natuurkunde voor beginners: de 1e wet van Newton: massa is traagheid. Dus hoe meer massa: hoe meer energie het kost om deze te versnellen, maar ook om weer te vertragen. Je hebt dus kans dat je in een modderbak verder komt met een zwaardere auto, omdat deze moeilijker is af te remmen. Bovendien gaat een lichte auto drijven waardoor deze minder grip heeft op de ondergrond.

veel sleutelplezier!

gr, Chris

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c03dee88ced63bde36504afccac83e87', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 8965645, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('224e6aae93c1de1167a75d14844ce57a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 8965645, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>

Re: 1e wet van Newton: massa is traagheid

Geplaatst: wo 30 sep 2009, 16:10
door tes
hoi