Pagina 1 van 1
tussenschot LR 90 grijs kenteken
Geplaatst: di 23 jun 2009, 21:08
door White Range
Om de volvo 850 stoelen iets meer ruimte te geven zit ik te denken om zo'n "rear bulkhead removel bar" te gaan plaatsen. De prijs en de uitvoering van deze buisconstructies maken me niet echt blij en lonk nu meer naar de "strip"van Mudstuff. Heeft iemand ervaring met deze strip (om je tussenschot te verlagen zonder dat het ten koste gaat van de stijfheid van de constructie) ?
groet
Re: tussenschot LR 90 grijs kenteken
Geplaatst: di 23 jun 2009, 22:29
door RoLandrover
Het tussenschot in een 90 grijskenteken is toch niet origineel meer? Ik dacht dat deze voor de 'grijs' eisen zo'n 8 cm naar voren is gebracht.
Heb je dan wel wat aan de door jouw genoemde mogelijkheden?
grtn
RoLAndRover
Re: tussenschot LR 90 grijs kenteken
Geplaatst: di 23 jun 2009, 22:33
door Marc-my-Words
Ik zag laatst een alsternatieve oplossing: de achterdeur 10 cm naar achteren !
Jammergenoeg geen fototoestel op zak. (Een donkergrijze of zwarte gepimpte 90.)
Marc
Re: tussenschot LR 90 grijs kenteken
Geplaatst: di 23 jun 2009, 23:39
door White Range
Klopt ze hebben helaas het grootste deel van de schuine wand recht op gezet met een paar hoekjes en popjes. Vraag me wel af of dat de constructie nou zo goed heeft gedaan. De auto wordt volgend jaar belastingvrij en voor grijs betaalde ik toch al niet (geel dus). Ik wil alleen iets meer ruimte om de stoelen naar achter te zetten om iets relaxter te zitten komt de verkeersveiligheid ook weer ten goede

Re: tussenschot LR 90 grijs kenteken
Geplaatst: wo 24 jun 2009, 16:42
door Gert-Jan
Ik heb eigenlijk nooit begrepen wat dat schot met stevigheid van de constructie te maken heeft, ik heb een 110 Station Wagon en daar zit helemaal niets wat op zo'n schot lijkt en die valt toch ook niet uit elkaar?
Bij mijn Light Weight had ik de stoelen 17 cm verder naar achter geplaatst nadat ik het originele schot er uit geflexed had, achter de stoelen een dwarsbalk gezet en verder nooit wat gemerkt van slappe constructie of zoiets.
Maar wellicht mis ik wat hoor.
Gert-Jan.
Re: tussenschot LR 90 grijs kenteken
Geplaatst: wo 24 jun 2009, 16:58
door richard78
Het ladder chassis is wat de constructie zijn stijfheid geeft. De rest is daar op gebouwd in is er alleen om je semi droog te houden tijdens een regenbui. Het tussenschot geheel verwijderen zal dus niks doen aan de stevigheid van de contructie. Het nou eenmaal ene reegel gezien dit wel het geval is bij menig andere auto.
Richard78
Re: tussenschot LR 90 grijs kenteken
Geplaatst: wo 24 jun 2009, 21:57
door White Range
Ik snap er nu helemaal niets meer van.... het tussenschot is (verbouwd) verplaatst omwille van de grijs kenteken regelgeving. Ik lees ook in diverse engelse sites dat het tussenschot een functie heeft voor de stijfheid van de carosserie (met name de deurstijlen) . als dit schot dan toch al geen functie had waarom zit het er dan in ? en waarom die moeilijke toeren om rare hoeken te maken in het teken van een grijskenteken regelgeving die vervolgens tot gevolg heeft dat je niet normaal achter het stuur kan zitten ? Ik kan niet geloven dat onze belasting dienst er op uit is om ons te treiteren dus dat schot heeft een functie en is door de bouwers verzonnen toch niet door de belastingdienst ?
Re: tussenschot LR 90 grijs kenteken
Geplaatst: do 25 jun 2009, 12:16
door luc.b
ik vermoed dat het een beetje van beide is,
ten eerste heeft het schot echt wel een verstevigings functie ( zie het als een kartonnen doos met een extra versteviging in het midden ) dia alu bak waar je inzit is niet echt super stevig over de breedte richting gezien.
ten tweede is hij er voor de belastingdienst om een " aparte" laad ruimte te kunnen zijn.
grtz
luc
Re: tussenschot LR 90 grijs kenteken
Geplaatst: do 25 jun 2009, 12:40
door richard78
Natuurlijk levert het tussenschot meer stevigheid aan de bak maar gezien de auto een ladder chassis heeft komt de stijfheid van de auto volledig van het chassis. Het tussenschot is denk ik geplaatst om een scheiding van de laadruimte te creeeren. Wetgeving word gemaakt om toepasbaar te zijn voor (bijna) alle auto die op de weg rijden. En het gros van de auto's haalt hun stevigheid vanuit de kooiconstructie. Een voorbeeld, bij een landrover kan je met gemak alles eraf halen en alleen ronrijden met een chassis en motorblok. Dat moet je met een twingo of sprinter niet te proberen. Om die rede zegt de wet dat je niet zomaar dingen mag veranderen aan de constructie vand e auto en dat er een scheiding van minimale hoogte tussen passagiers cabine en laadbak moet zijn.
En ander voorbeeld is dat je met een laro gemakkelijk cabrio mag rijden. AAls het dak bij schouwing met moeren vast zit is het een hardtop en mag je niet cabrio rondrijden. Maar is deze bevestigd emt vleugelmoeren (makkelijk met de hand los te halen) dan krijg je cabrio op je kenteken en mag je ook zo rondrijden. Bij regels voor het gros vallen nou eenmaal sommige buiten de boot.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f5f833a6f61f377d574c912b229f7200', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 8936448, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: tussenschot LR 90 grijs kenteken
Geplaatst: do 25 jun 2009, 13:18
door Dennis101
De stijfheid van het onderstel komt van het chassis, maar de stijfheid van de carrosserie wordt voor een heel belangrijk deel bepaald door de dwarsverbindingen van de carrosserie.
Bij de bestel uitvoeringen zorgt met name het stalen profiel bovenop het tussenschot voor een belangrijk deel voor de stijfheid in dwarsrichting van de carrosserie.
Bij de 109 ambulance is het tussenschot het deel die de stijfheid van de carrosserie bepaald, getuige de vaak gescheurde voorruiten van degene die ze weggehaald hebben.
De stationwagen heeft om de stijfheid van de carrosserie te waarborgen beide T stijlen, een schopplaat achter de voorstoelen en een extra dwarsbalk onder de achterbank.
Ook zie je bij de stationwagen vaak een buis achter de voorstoelen die beide B-stijlen verbindt.
Dennis B
Re: tussenschot LR 90 grijs kenteken
Geplaatst: do 25 jun 2009, 13:38
door Marc-my-Words
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> De stijfheid van het onderstel komt van het
> chassis, maar de stijfheid van de carrosserie
> wordt voor een heel belangrijk deel bepaald door
> de dwarsverbindingen van de carrosserie.
> Bij de bestel uitvoeringen zorgt met name het
> stalen profiel bovenop het tussenschot voor een
> belangrijk deel voor de stijfheid in dwarsrichting
> van de carrosserie.
> Bij de 109 ambulance is het tussenschot het deel
> die de stijfheid van de carrosserie bepaald,
> getuige de vaak gescheurde voorruiten van degene
> die ze weggehaald hebben.
> De stationwagen heeft om de stijfheid van de
> carrosserie te waarborgen beide T stijlen, een
> schopplaat achter de voorstoelen en een extra
> dwarsbalk onder de achterbank.
> Ook zie je bij de stationwagen vaak een buis
> achter de voorstoelen die beide B-stijlen
> verbindt.
>
> Dennis B
Precies.
In principe kan je met een bijna kaal chassis al rondrijden (net als met een 2CV), en in principe kan je dus ook met een kaartenhuis op dat chassis rondrijden ... maar dan moet je niet verbaasd zijn dat het een kaaretenhuis is.
De "rear bulkhead removel bar" is een - wellicht prijzige - oplossing, maar er is meer mogelijk. Een rechte stang of profiel is natuurlijk mechanisch het meest recht-toe-recht-aan, een lage stang met versterkte hoekstukken bijv kan ook, maar andere oplossingen zijn evenzo denkbaar (je zou zelfs voor een soort internal roll-bar kunnen kiezen). Voor het grijs kenteken is minimaal een schot van 30 cm nodig als je verder aan de maten voldoet, en ... de stevigheid hoeft niet uit dat 30 cm schot te komen -- en om tot die 30 cm te komen heb je slechts enkele cm boven de "seat-box" nodig, dus in principe speelruimte te over.
Marc
PS Wel komisch dat een paar vleugelmoeren het verschil maken tussen cabrio en gesloten -- ook wel logisch, bij een cabrio kan je ook een "hard-top" (ofwel winterkap) hebben. (Alleen of die hard-tops altijd met slechts vleugelmoeren vast zitten?)
Is er overigens al iemand die de moeren voor vleugelmoeren heeft vervangen en daarmee een cabrio-omkeuring gedaan kreeg? 't Lijkt mij wel wat: een grijze cabrio.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/06/2009 11:41 door Marc-my-Words.
Re: tussenschot LR 90 grijs kenteken
Geplaatst: do 25 jun 2009, 13:58
door Dennis101
De vleugelmoeren zijn niet voldoende, maar het wordt meestal wel gedoogd.
Als het er echt op aan komt leg je het toch af, want het valt niet aannemelijk te maken dat het dak lading is.
In het verleden zijn er al diverse geweest die tegen een gelijk probleem aan hebben gelopen met de toen zo populaire VW Taro en Toyota Hilux.
Dat het slechts een gedoog beleid is blijkt al uit de Freelander 1 in de 3 deurs versie.
Van oorsprong is het dak met snelsluitingen te verwijderen, maar omdat het niet mogelijk bleek om bij de grijs kenteken uitvoering de inrichting "open wagen" officieel op papier te krijgen is het toch een gesloten wagen geworden en moest het dak met de carrosserie verlijmt worden.
Heel jammer, want die mogelijkheid zou het model extra aantrekkelijk gemaakt hebben.
De geel kenteken Freelander 1 in 3 deurs uitvoering had die mogelijkheid natuurlijk wel en kon naar keuze open, met softback of met hardback gereden worden.
Dennis B
Re: tussenschot LR 90 grijs kenteken
Geplaatst: do 25 jun 2009, 14:30
door richard78
Bedankt voor de goede uitleg, weer wat geleerd vandaag:-)
Ik heb het geheel van de vleugelmoeren vanaf het prikbord. Een prikker vertelde zijn ervaring ongeveer iets meer dnn een jaar geleden. Er moet er dus eentje rondrijden. De auto was zodner dak gekeurd als cabrio en hij had daarna vleugelmoeren gebruikt zodat het dak emt de hand te verwijderen was. Dit was toen ooko geod gekeurd (of gedoogd). Sinds die tijd zit ik te dobben of ik ook wat vleugelmoeren zou aanschaffen.
Een van de reacties toen was wel dat het een heel werk zou zijn emt de hand al die moertjes los te draaien.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a140c3aa73fc062303fbabd42651306f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 8937089, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: tussenschot LR 90 grijs kenteken
Geplaatst: vr 26 jun 2009, 23:43
door White Range
Fantastisch !! en dan met name jullie oprechte overdenkingen in deze. Ik heb er weer waardevolle overdenkingen en leermomenten bij. Ik ga opnieuw eens even kijken hoe ik het dikke volvo pakket aan stoel op een slimme manier kan verlagen en daarna de beslissing nemen voor welke oplossing voor het tussenschot.
hartelijke groet