Pagina 1 van 1

koppelingsprobleem(pje)

Geplaatst: ma 22 jun 2009, 19:25
door elbert
Ik heb nu 2 x vrij kort achter elkaar een probleem met mijn koppeling.
Het volgende is er aan de hand.
Ik heb nu 2 x achter elkaar met tussenpoze van een week een stuk over de snelweg gereden.
1e keer van Achterveld naar Almelo en direkt weer terug en van het weekend van Achterveld naar Drimmelen en weer terug.
Nu wilde ik vanmiddag en de vorige keer de dag erna wegrijden en toen had ik geen koppelingdruk meer.
Het vloeistofpijl was dramatisch gezakt maar er ligt niks onder de auto.
Nu is de slavecylinder wel vochtig en daar heb ik al een andere voor liggen maar waar is de olie gebleven en wat moet er evt. vervangen worden.
O ja het is een 109 2 1/4 diesel ex mil. uit 1980
Ik hoor het graag

groet Elbert

Re: koppelingsprobleem(pje)

Geplaatst: ma 22 jun 2009, 19:35
door RoadRocket
dan is zeer waarschijnlijk idd je slave lek....hij lekt in je bellhouse, er zal dan ook wel een druppeltje aan je ontluchting hangen...

slave vervangen, goed schoon werken en ontluchten maar....

robert

Re: koppelingsprobleem(pje)

Geplaatst: di 23 jun 2009, 00:08
door Rovergerrit
Als advies zou ik zeggen alle twee vervangen, dus master en slave.
Ook alleen origineel gebruiken.
Succes Gerrit

Re: koppelingsprobleem(pje)

Geplaatst: di 23 jun 2009, 00:46
door Exfietser
Je weet dat er in de koppelingsleiding ook een stukje slang is opgenomen. Dat bevindt zich aan de rechterkant van de motor tegen het schutbord. Dit slangetje wil ook wel eens vervelend zijn. Ook als het niet lek of gescheurt is kan de wapening stuk zijn. Er verschijnt dan een bult in het slangetje als je de koppeling intrapt. En ontkoppelen ho maar. De bult is weer weg als je koppeling los laat. Als je er naar gaat kijken zie je dus niets. Tenzij iemand de koppeling voor je intrapt.

Arnold.

Re: koppelingsprobleem(pje)

Geplaatst: di 23 jun 2009, 15:08
door Elbert
Hallo Manne

Bedankt voor de adviezen.
Heb gisteravond de slavecyl. varvangen en dat ging best goed.
Het ontluchten was in m'n eentje wel een klus dus dat is nog niet ideaal.
De mastercyl. laat ik nog even zitten, de leiding heb ik nog niet gecontroleerd, moet
ik even samen met de buurman doen.
Het leuke van dit alles is dat ik door het prikbord steeds meer zelf aan de auto durf
te doen
Ik zal dus nog wel regelmatig dingen blijven vragen
Bedankt en tot de volgende keer.

groeten Elbert

Re: koppelingsprobleem(pje)

Geplaatst: di 23 jun 2009, 21:24
door Exfietser
Ontluchten kan inderdaad lastig zijn. Maar als het maar een beetje werkt is het al genoeg. De rest van de luchtbellen komen er na een nachtje staan wel uit.

En ik had ook nooit aan auto's geklust. Na verloop van tijd kom je gewoon steeds verder. Op een gegeven moment sta je dan met de zuigers in je handen. Als het een keer niet gaat, gewoon een nachtje erover slapen en de volgende dag weer verder.

Arnold.

Re: koppelingsprobleem(pje)

Geplaatst: wo 24 jun 2009, 14:59
door elbert
Ik zit trouwens te denken, is het niet handiger om je koppeling mbv een vloeistofspuit van onder af te vullen.
Zo vullen wij de schijfremmen en hydraulische remmen van magura van mountainbikes bijv.
volgens mij druk je dan de lucht al automatisch naar boven en hoef je alleen de nippel maar vast te draaien of is dit te simpel gedacht.

groet, Elbert

Re: koppelingsprobleem(pje)

Geplaatst: wo 24 jun 2009, 15:45
door Dennis101
Het ontluchten van de koppeling is zo extreem gemakkelijk dat elke andere bedachte methode gegarandeerd meer werk betekent en alleen maar tijd kost.
Zelfs op de zwaartekracht alleen al ontlucht de koppeling zich bij een series 3.
Wie de koppeling niet gemakkelijk ontlucht krijgt heeft (zoals zo velen) de leiding op de hulpcilinder op de verkeerde poort aangesloten.
De leiding hoort op de onderste aansluiting en de ontlucht nippel op de bovenste.
Dat de koppeling in het begin maar net vrijkomt en pas na een paar ritjes op het gebruikelijke punt aangrijpt wordt niet veroorzaakt door lucht, maar door het zichzelf instellen van de hulpcilinder.

Dennis B.

Re: koppelingsprobleem(pje)

Geplaatst: do 25 jun 2009, 01:01
door elbert
Hoi Dennis

Bedankt voor je uitleg.
Omdat ik het bij de fietsen gewend was om van onder naar boven te werken
vond ik het de eerste keer raar om te horen dat je onder moest ontluchten.
Maar inderdaad grijpt ie nu al beter aan dan toen ik hem net ontlucht had.
Zo zie je maar weer dat er hier op het prikbord meer kennis bij elkaar is dan dat
ik ooit in m'n eentje zal weten en dus blijf ik vragen.

groeten, Elbert