Pagina 1 van 1

Dankjewel Bart van Dessel

Geplaatst: ma 22 jun 2009, 14:59
door Mischa van Westrienen
Zaterdag en zondag de hele dag onder de RRC gelegen voor een grote beurt.
Alles gelukt, kreeg alleen het laatste v-snaartje (stuurbekrachtiging) er niet af.
Nu had ik alleen Bart's telefoonnummer op deze zondagochtend en die gaf me een goed advies: neem eerst een kop koffie, daarna gaat het meestal beter. En inderdaad !
Dus alles is gelukt.

1 vraagje nog: na het vervangen van het oliefilter (oliezeef) in de automaatbak en het verversen van de olie schakelt de bak pas laat over naar 2 bij een koude motor. Ik lees op dit forum meer van dit soort problemen maar geen echte oplossing.

Het viel me wel op dat ik de 9,8 liter olie die in het boekje staat er bij lange na niet in kreeg. Bak schakelt wel mooier met ATF Dexron IID van Kroonoil.

Iemand tips voor het schakelen naar 2 ? Wellicht iets meer olie erin ?

Re: Dankjewel Bart van Dessel

Geplaatst: ma 22 jun 2009, 16:40
door Peter de Gans
oliepeil gemeten met draaiende motor?

kan me herinneren dat dat wel moet

Re: Dankjewel Bart van Dessel

Geplaatst: ma 22 jun 2009, 17:41
door Mischa van Westrienen
Ja, gepeild met draaiende motor in "D" met de voet op de rem (ja.........iemand anders dan).
Zit zelfs iets te veel.

Re: Dankjewel Bart van Dessel

Geplaatst: ma 22 jun 2009, 18:51
door Peter de Gans
Dan zal het peil wel goed zijn, wat ik begrijp is dat het langzamer schakelen naar 2 alleen bij een koude motor (ik begrijp dan ook koude olie) langzamer gaat dan wanneer warm.

Ik ga er vanuit dat je de goede olie hebt gebruikt, anders kan het zijn dat de olie wat dikker is dan de vorige.

mijn gevoel zegt dat daar een vershil in kan zitten, maar dat gaat verder dan mijn kennis van viscositeit en shakelsnelheid van een automaat

ik hoop dat iemand anders je verder kan helpen

Re: Dankjewel Bart van Dessel

Geplaatst: ma 22 jun 2009, 21:54
door Leendert
Als je de olie van de automaat aftapt an blijft er nog veel olie achter in de koppel onvormer (de verbinding tussen bak en motor).
Die kan er alleen maar uit als je alles uit elkaar haalt.
Die 9, zoveel is alleen van toepassing als hij echt helemaal droog in elkaar gezet wordt.
Bij slecht (traag schalelen) kan het filter wisselen wel helpen.
En wil je toch meer olie verversen dan wat er uitkomt moet je ongeveer 1000 km rijden en dan weer verversen.
Dan is de olie die achter blijft nog een keer verdunt.

Re: Dankjewel Bart van Dessel

Geplaatst: ma 22 jun 2009, 22:35
door RoLandrover
Het filter was dus net al vervangen,..

het probleem lijkt zich bij de meeste bakken vanzelf weer op te lossen,..duurt effe maar komt wel.
een paar keer goed 'door trappen' kan misschien wel helpen als je het zelf kunt verdragen.

grtn

RoLandRover

Re: Dankjewel Bart van Dessel

Geplaatst: ma 22 jun 2009, 23:39
door bowy
En nog een tip, peilen doen anderen meestal in zijn N met draaiende motor. In zijn D is niet correct

Re: Dankjewel Bart van Dessel

Geplaatst: di 23 jun 2009, 01:27
door Mischa van Westrienen
Tja, lees hier verschillende dingen over.
In het boekje (owners manual) staat inderdaad in N peilen.
Op het LRCH-forum staat een hele verhandeling over de automaatbak en daar staat de methode in D beschreven.
Heb beiden geprobeerd en leveren hetzelfde resultaat.

Heb ondertussen een paar ritjes gemaakt en het gaat inderdaad al beter. Wellicht dat er door het aflaten van de olie ergens luchtbelletjes inkomen die in het systeem blijven hangen en er langzaam uit moeten. Dit zou een verklaring kunnen zijn daar het een soort van hydraulisch systeem is.

Re: Dankjewel Bart van Dessel

Geplaatst: di 23 jun 2009, 01:34
door RoLandrover
Je hebt meteen de beste verklaring gevonden voor het verschijnsel die ik tot dusver heb gehoord

mythbusters_plausible_spray.png --> mod_embed_images_loadimage('62b6a70a058276d14b0f1dad8da97d79', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fbajalatapa.files.wordpress.com%2F2008%2F10%2Fmythbusters_plausible_spray.png%3Fw%3D256%26amp%3Bh%3D256', 'http://bajalatapa.files.wordpress.com/2008/10/mythbusters_plausible_spray.png?w=256&h=256', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fbajalatapa.files.wordpress.com%2F2008%2F10%2Fmythbusters_plausible_spray.png%3Fw%3D256%26amp%3Bh%3D256', '', 8921341, 600, 600, 'Loading image ...', false);

RoLandRover