Pagina 1 van 1

revisie blokken

Geplaatst: za 20 jun 2009, 01:20
door art1
hallo medeprikkers,

Vooruit lopend op mijn compressie meting ben ik een beetje aan het rondkijken naar nieuw/gereviseerde betrouwbare blokken, ligt nu 2.25 benzine in, dacht aan 2.5 benzine of de overstap naar diesel? Wat kosten zulke goed gereviseerde blokken bij gerenomeerde bedrijven?? revisie van mijn bestaande blok werd afgeraden, zou kostbaarder worden of halfwerk.., wie heeft hier ervaring nee en weet wat de kosten zijn??

Re: revisie blokken

Geplaatst: za 20 jun 2009, 01:31
door Ignace Vandionant
Van Dam in Rhenen heeft wel altijd wat revisieblokken liggen. Dacht dat de prijs tusen de 1200 en de 1500 zou liggen. Ik zou kiezen voor een 2dehands-blok dat uit een auto komt. Dan weet je tenminste hoe lang hij heeft stil gelgen.
Ik heb de mijne gereviseerd onder begeleiding maar dat was niet het gewenste effect. Uiteindelijk is alles wel naar wens maar wel met een hoop vertraging en is de meeste inbreng/afwerking door mezelf geschied.

S6 met de revisie of motorwissel!

Re: revisie blokken

Geplaatst: za 20 jun 2009, 01:39
door art1
mag hieruit opmaken dat je (zelf) reviseren dus niet aanbeveeld, beter gelijk goed gereviseerd blok kopen?

Re: revisie blokken

Geplaatst: za 20 jun 2009, 11:45
door Crazy-G
Ligt er allemaal een beetje aan hoeveel tijd je er voor over hebt, onderdelen zijn niet echt duur en met een goed boek kun je zelf het meeste doen, boren van de cilinders als dat nodig is laten doen uiteraard evenals de kop laten aanpakken, maar da's een kwestie van goed afspreken, doorrijden tot het laatste moment, boel uit elkaar, wegbrengen en je kunt alles in een paar weken voor elkaar hebben, wellicht zelfs binnen een week, allemaal afhankelijk van hoe goed je afspreekt met mensen waar je van afhankelijk bent.

Een Land Rover blok is geen rocket science, zeker een benzine blokkie niet en voor het vemogen hoef je ook niet naar wat anders te kijken, hooguit voor het verbruik, maar dan is Gas weer een heel goed alternatief, kun je meteen je kop op aan laten passen bij revisie.

Voordeel is dat je weet wat je hebt, wat je gedaan hebt en zo en als je het een beetje secuur doet kun je er zo weer 25 jaar mee verder rijden.

Maar da's mijn mening,

Succes, Gert-Jan.

Re: revisie blokken

Geplaatst: za 20 jun 2009, 11:57
door Exfietser
Of jij je blok gaat reviseren, of een andere koopt kun jij is kijken naar wat wil/kun je zelf. Voor een echte revisie ga je al snel richting 1500 a 2000 euro. Maar dan is je blok ook echt gereviseerd, weet je wat je hebt en ku je er vauitgaan dat hij als nieuw is.
Bij een echte revisie vervang je alles dat enige slijtage vertoond, Je blok boor je dan op naar de eerste overmaat, opnieuw hohnen en nieuwe zuigers met nieuwe zuigerveren er in natuurlijk.

Je kunt op de kosten besparen door veel zelf te doen. Als jij je blok zelf helemaal uit elkaar haalt en alleen een kaal onderblok naar het revisiebedrijf brengt bespaar je al heel veel geld. Boren en hohnen moet je voor een paar 100 eus kunnen doen. Het laten vlakken van de cilinders en de kop kost ook de wereld niet. Je moet dan alleen wel alles zelf in elkaar zetten. En dat is te doen.
Veel werk is het wel. En het is aan te raden om het met iemand samen te doen die het al een keer heeft gedaan.
Juist de 2.25 is een vrij simpele motor die goed zelf te doen is. Je moet alleen wel goed kijken wat je zelf gaat doen en wat je laat doen. Ik heb bijvoorbeeld de zuigers en de krukas door het revisie bedrijf er in laten zetten. Zij hebben de kennis, gereedschap en meetinstrumenten om dit goed te doen. Dat is een specialistisch klusje.
Maar de hele rest zoals distributie, kop, belhuis, vliegwiel enz. heb ik er zelf in elkaar gezet. En het weer terug bouwen in de auto heb ik ook zelf gedaan.

Keuze benzine, diesel of 2.5. Een 2.25 lepel je er zo zonder nadenken in. 2.5 is ook niet moeilijk, maar een paar aanpassingen zul toch moeten maken. Maar heb je wel eens gekeken wat het verschil in vermogen tussen een 2,25 en een 2,5 is? Ik dacht dat het bij de diesels 4 pk scheelde. In (top)snelheid maakt het dus niet uit. In motorlawaai ook niet. Het rijdt wel iets beter schijnt het. Je kunt wat luier zijn met schakelen.
Het verschil tussen benzine en diesel is wel vrij aardig. De benzine is duidelijk wat rapper en maakt ook minder lawaai. Als jij geen grote reizen wil maken zou ik voor een benzine motor op gas kiezen. Wil je ver weg lanmge ritten en niet elke paar 100 km van de weg af naar de pomp zou ik voor diesel gaan.

En je kunt er redelijk vanuit gaan dat als je een tweedehands blokje koopt dat lopend uit een wagen komt, je waarschijnlijk een paar jaar rijdt en daarna weer met deze vragen zit. Tweede hands blokjes zijn vaak ook redelijk versleten.

Ik weet niet wat je met een halve revisie bedoelt. Maar als je het hebt over alleen hohnen en een paar nieuwe zuigerveren ofzo. Dan is dat lapwerk en in het geheel geen revisie. Een revisie is alles aanpakken met als resultaat een nieuwe motor. En dat kost gewoon geld en een hoop werk. Maar als je niet teveel haast hebt en alles rustig bekijkt en doet kun je mooi en betaalbaar eindresultaat hebben.

Ter vergelijking Een kennis van mij moest aan een nieuwe motor in zijn renault espace. Hij heeft via, via ergens een heel nieuw blok gekocht en dat er zwart in laten lepelen. Hij was totaal ruim 5500 euro kwijt. En dan dus van alles kunnen regelen om het geodkoper te laten zijn. Normaal zou het dus nog een stuk duurder zijn. Laat staan hoeveel het bij een dealer had gekost.
Geeft een beetje een indruk wat zulke grappen bij een moderne wagen ongeveer kost. De prijzen van de onderdelen bij oudere landrovers vallen wat dat betreft heel erg mee.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/06/2009 10:09 door Exfietser.

Re: revisie blokken

Geplaatst: za 20 jun 2009, 14:38
door art1
zijn inderdaad geen moeilijke blokjes kwa techniek, verstand heb ik er ook wel aardig van..alleen de tijd he..oud huis, 2 jonge dochters, vriendin nog een oude auto..nou ja je begrijpt wel.. Denk aan een compleet gereviseerd blok, dan maar iets meer uitgeven maar dan weet ik wel zeker dat ik niet elke 2 jaar met blok in mijn handen sta, alleen waar koop je die en welke zijn goed, zie op de site van Vis dat ze 6 mnd garantie geven..maar ze zullen niet goedkoop zijn vermoed ik...

Re: revisie blokken

Geplaatst: za 20 jun 2009, 14:42
door art1
Ervan uitgaan dat hij als nieuw is..dat klinkt goed, heb een voorkeur voor de 2,5 benzine, inderdaad wat je zegt, gas is zeker optie op termijn, zit maar af en toe in het terrein, eigenlijk alleen strand / duin dus daar heb ik geen diesel voor nodig, en nl kom ik eigenlijk niet uit..met de wagen dan.. Maar waar koop je deze, en ook goed gereviseerd? zZijn veel indianen verhalen, weet je een goed adres en misschien ook de prijzen?

Re: revisie blokken

Geplaatst: za 20 jun 2009, 21:43
door art1
Arnold (e.a. mededelers) nog bedankt voor je uitgebreide verhaal,

Maar wat moet er dan veranderen als ik kies voor een 2.5L ipv de nu 2 1/4L? Dacht dat er geen verschil was, enkel grotere boring dus iets meer cc's?
Geloof dat een goed compleet gereviseerd 2.5L goede 2000 euro kost met garantie, het huidige blok zelf resiveren incl honen zuigers etc, zal een 1000 euro gaan kosten is dit een reel prijsvergelijk?

Hoor het weer graag, Thanx

Re: revisie blokken

Geplaatst: za 20 jun 2009, 21:49
door D&G
Art,

Jacaranda heeft nog blokken, die heb ik ook gebruikt en bevalt me uitstekend. Ook kun je Cees van Budget even bellen. Die kan je een eind op weg helpen.

Debbie & Gerard

90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958

BLRC Website

BLRC Facebook pagina


Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.

Re: revisie blokken

Geplaatst: za 20 jun 2009, 22:23
door art1
Hoi D&G,

Ik weet het nog 1tje, maar is wel 2.25 blok en twijfel of ik niet een 2.5 erin moet lepelen. Ben wel erg benieuwd naar je ervaringen, jullie hebben ook zo'n zeeblauw/groen gekleurd blok vant engelse revisie leger ingebouwd? Hoe is het gegaan en hoe bevalt het, wat is olie verbruik etc..etcc..vragen, vragen..

Grtz

Re: revisie blokken

Geplaatst: za 20 jun 2009, 22:48
door D&G
Heb tot nu toe 2000 km gereden en mijn olie is nog goudhelder en heb nog niet hoeven bijvullen. Het enige wat ik heb hoeven rommelen is de montage van de dynamo (vulringen) en een motorsteun moeten bijslijpen. Was achteraf een fluitje van een cent. foto's heb ik staan op Fotolinkje

Vooraf had ik ook een hoop vragen , vele ook gesteld hiuer. Maar achteraf is het me allemaal zo meegevallen.

Als je een beetje in de buurt woon kunnen we wel een keer samen kijken

Debbie & Gerard

90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958

BLRC Website

BLRC Facebook pagina


Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.

Re: revisie blokken

Geplaatst: zo 21 jun 2009, 00:44
door art1
Bedankt voor de link, duidelijkere foto reportages zal ik niet veel vaker gaan tegenkomen ;-)

Wacht even de compressie meting af volgende week, hoop ergens dat het iets kleins is en allemaal wel mee zal vallen..maar das vaak tegen beter weten in,
Weet niet wat je omgeving is maar de mijne is rotterdam/spijkenisse.

Tis wel duidelijk dat dit dus goede blokjes zijn.

Mocht zover komen, weet ik je te vinden!

Grtzz

Re: revisie blokken

Geplaatst: zo 21 jun 2009, 01:38
door richard78
Bedenk wel dat je een 2.5 niet 1 op 1 erin kan lepelen. Er moet wel een motor steun van het chassis verplaatst worden en nog wat kleinere dingetjes. Het is op zich redelijk simpel maar houd er wel rekening mee.

Richard78
die er een goed leger 2.25 blok in gaat lepelen.

Re: revisie blokken

Geplaatst: zo 21 jun 2009, 02:29
door Exfietser
Voor een echte complete revisie ben je meer kwijt dan 1000 euro. Voor 1000 euro heb je mischien alleen je onderblok gedaan. Dan moet je nog de verstuivers, injectiepomp, kop enz. enz doen. Je kunt zeggen dat je die dingen een andere keer gaat doen natuurlijk. Maar het is echt zonde om dat niet te doen.
Voor een diesel is de keuze lastiger omdat die een stuk duurder zijn. Daar ga je dus makkelijker reviseren. Voor benzine zijn er heel betaalbare blokken te koop. Voor een benzine zou ik denk ik voor een nieuw blok gaan omdat dat waarschijnlijk goedkoper is dan je blok reviseren. Je moet dan wel even shoppen naar oude dumpvooraden en in engeland. De nederlandse leveranciers zijn vaak iets duurder maar dan heb je wel garantie en met problemen is het toch wel makkelijker als het dichterbij is.

Arnold.

Re: revisie blokken

Geplaatst: zo 21 jun 2009, 13:45
door art1
Hoi Richard,

Is het verplaatsen van de motorsteun het enige grote verschil?, kan de bestaande steun afslijpen en opnieuw plaatsen en vast lassen, of moet er gewoon nieuwe steun komen?
De 2.5 heeft ongeveer 6pk meer..mmm

Re: revisie blokken

Geplaatst: zo 21 jun 2009, 16:42
door Dennis101
Als je een 2.25 benzine vervangt door een 2.5 benzine kun je gewoon de motorsteunen die aan het blok geschroefd zijn van het 2.25 blok overzetten naar de 2.5 en past hij direct.
Er zijn wel wat andere zaken waar je e.e.a. zal moeten aanpassen.
De series uitlaat past niet op het 2.5 spruitstuk, je zal bedrading moeten maken om de afsluiter(s) op de carburateur te voeden, het thermostaathuis van de 2.25 zal je over moeten zetten (of de slang aanpassen) en de aanzuigbuis van de carburateur komt niet uit t.o.v. het luchtfilter.

Dennis B

Re: revisie blokken

Geplaatst: zo 21 jun 2009, 20:07
door Reinoud W
Hallo
Ik heb bij H.van de velde een goede gekocht 1000 euro loopt al een jaar en verbruikt geen olie zou het haast vergeten er na te kijken
Groet Reinoud

Re: revisie blokken

Geplaatst: zo 21 jun 2009, 20:51
door art1
Je bedoelt M.v.d Velde.. ;-)...

Re: revisie blokken

Geplaatst: zo 21 jun 2009, 20:51
door art1
Hoi Dennis,

Dit weet jij omdat jij toevallig ook zo'n wissel heb gedaan??

Re: revisie blokken

Geplaatst: zo 21 jun 2009, 21:04
door Dennis101
Nee, maar ik ken de motoren en de auto's dus dan weet je ook wat je tegen gaat komen.

Dennis B

Re: revisie blokken

Geplaatst: zo 21 jun 2009, 23:15
door Reinoud W
dat klopt helemaal ook een groen blok met aanpassing voor de dynamo (vulringen)