Pagina 1 van 1

koppakking 110

Geplaatst: vr 19 jun 2009, 02:11
door art1
oke het is een landrover en nee niet de nieuwste,

Maar waarom denk ik nou toch dat of de koppakking of de waterpomp stuk / lek is? net voordat de eerste apk erop moet komen..zou ik nog kunnen rijden deze zomer..?Tussen waterpomp en de eerste cilinder is het goed vochtig (geen olie, maar waterig) ook de derde cilinder lijkt wat te zweten langs de kop. Nu is blok volgens tempmeter niet te warm geweest, precies in het midden de meter hele tijd gestaan. Al had ik wel idee bij de laatste rit dat blok goed warm was geworden, bepaalde lucht bij uitstappen..maar kan mezelf nu ook dingen aanpraten.
Hoe kom ik erachter wat het nou exact is is en hoeveel verder naar beneden gaat het negatieve saldo dan?

Re: koppakking 110

Geplaatst: vr 19 jun 2009, 02:22
door HLaan
Hoi,
Bepaalde lucht bij het uitstappen. Warme koelvloeistof geeft een zoetige lucht die doet denken aan een warme motor.
Peil je koelvloeistof eens, het lijkt een lekkage naar buiten toe.
Wat voor een motor ligt er in de 110 ?

Grt,

Re: koppakking 110

Geplaatst: vr 19 jun 2009, 02:28
door art1
koelvloeistof tankje is nog niet leeg, dus echt veel kan er nog niet verloren zijn gegaan.. het is een 2.25 benzine uit 1983, die zijn toch onverwoestbaar?? en volgens metertj is hij echt niet te warm geweest..

Re: koppakking 110

Geplaatst: vr 19 jun 2009, 11:19
door VincentM
Hallo Art1,

Klinkt niet alsof er echt iets stuk is.
Op zijn engels:
If it's not broken, don't fix it.
Wat je zou kunnen doen om te zien of je echt een probleem hebt is de compressie ( laten ? ) meten.
Als je auto toch naar de garage gaat voor apk, dan kan je dat meteen laten doen?

Groet VincentM

Re: koppakking 110

Geplaatst: vr 19 jun 2009, 13:30
door art1
ondertussen is die ook steeds meer gaan roken, en komen er zwarte roet? deeltjes uit de uitlaat, heb het idee dat de thermostaat niet open gaat, bovenste slang word warm tijdens lang stationair draaien maar de onderste uitgaande? niet...

Re: koppakking 110

Geplaatst: vr 19 jun 2009, 13:38
door Marc-my-Words
Dag Art1,

Let op: (te) warm worden is niet per se een kenmerk van een lekke (kop)pakking. Het is meer een gevolg van (te) lang doorrijden met een lekke koppakking.
Er zijn verschillende proefjes om een verdachte koppakking op te sporen: koelwater in de olie, olie in het koelwater, een witte pluim, CO meting koelwater, lekkage/drukmeting (het lek hoeft niet is de kop te zitten).

Marc

Re: koppakking 110

Geplaatst: vr 19 jun 2009, 14:05
door art1
ik weet het, witte rook is er niet echt, momenteel meer blauwe.. maar kop is aan voorkant na flink ritje steed sweer opnieuw nat, vermoed een koellekkage ergens. Maar ook olieverbruik neemt flink toe laatste tijd, dus ook de rook.. mischien ergens scheur in het blok? Rare is dat ik nog wel steeds voldoende vermogen heb, kan nog steeds met 100km/h "cruisen"..
Laat volgende week bij garage zoiezo even compressie meten om zuigerveren uit te sluiten e.d.

Re: koppakking 110

Geplaatst: za 20 jun 2009, 12:31
door josleurs
hoi

de bovenste radiator slang is de uitgang van de motor waar de koelwater door heen stroomt. de onderste slang zuigt de motor de gekoelde koelwater op aan. dus dat de onderste slang kouder is dan de bovenste slang heel normaal.

de koelwater lekkage kan ook van de waterpomp komen. of de pakking tussen motor en distributie huis.

zie ook mijn mail.

met vriendelijke groet

jos leurs