Pagina 1 van 1
Twijfeldetwijfel: ander 109 blok of niet?
Geplaatst: do 18 jun 2009, 13:55
door wcklijn@ziggo.nl
Diesel Series III 109 ex-leger 1979.
Korte historie: koppelingsplaat was versleten. Met jullie hulp heb ik de versnellingsbak gedemonteerd en sta ik op het punt om een nieuwe plaat in te brengen.
Een jaar geleden heb ik naar aanleiding van blauwe rook plus zeer slecht starten een compressietest laten doen. Dat heeft geresulteerd in 4 maal nieuwe zuigerveren en 2 nieuwe zuigers plus de kop voorzien van nieuwe hoedjes.
Een krakkemikkige revisie dus.
Met als resultaat: prima starten, goed lopen en minder rook. Minder rook dus maar toch rook. Teveel om er met goed fatsoen de stad mee in te rijden.... Wordt ook niet meer geaccepteerd. En terecht.
Nu hangt die versnellingsbak dus los en aangezien dat al een behoorlijke crime was denk ik er nu aan om gelijk het blok toch maar weer aan te pakken. Liefst met lange halen snel thuis.
Er is nog een complicatie: Ik heb ook mijn twijfels aan de juiste instelling van de dieselpomp. Voor hetzelfde geld staat dat ding niet goed en is de rook daaraan te wijten.
Gaarne raad.
Groet,
Cees
Re: Twijfeldetwijfel: ander 109 blok of niet?
Geplaatst: do 18 jun 2009, 14:03
door Rickske
welke kleur heeft de rook nu? Alleen bij starten? Wordt t minder als ie warm wordt? Of is het bijvoorbeeld alleen bij hoge belasting?
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d853a2fa55d1ed34ce0ffae8ce78b665', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 8874157, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: Twijfeldetwijfel: ander 109 blok of niet?
Geplaatst: do 18 jun 2009, 14:31
door Exfietser
De injectiepomp kun je alleen maar goed afstellen op een testbank. Zelf ga je dat zonder testbank niet voor elkaar krijgen. Het enige dat kunt doen is hem een beetje verdraaien. Dus de vier schroeven een beetje lossen., de pomp verzetten en schroeven weer vast.
Het is zeer onvertandig om zelf aan de boutjes achter het luikje van de pomp te gaan zitten prutsen.
Maar wat is je compressie van het blok nu? Als dat heel erg slecht is, is een revisie meer op zijn plaats. Een ander blok er in lepelen is snel gedaan maar je krijgt de ellende van een ander of je moet een heel nieuw blok hebben.
Roken kan ook door de verstuivers komen. Als die maar klein beetje van hun instelleng af zijn of ze zijn vuil kun je al rookproblemen hebben. Ik ga er vanuit dat ze niet stuk zijn natuurlijk. Het is echt de moeite waard om die te laten testen, schoonmaken en afstellen.
Verder kan het instellen van je klepspeling ook veel uitmaken. Bij mij waren de kleptuimelaars ingesleten. Instellen kon dus niet echt meer. Een nieuwe tuimelaar-as met tuimelaars deed wonderen.
Eerst eens kijken wat je compressietest zegt. En dan pas besluiten wat je gaat doen.
En inderdaad die revisie vorig jaar was geen revisie maar een beetje oplappen. Wat ik raar vind is waarom twee zuigers vervangen? Hoe kunnen die stuk zijn als motor geen crash gemaakt heeft? En wat was er dan stuk aan? Bijzonder vreemd.
Arnold.
Re: Twijfeldetwijfel: ander 109 blok of niet?
Geplaatst: do 18 jun 2009, 15:14
door wcklijn@ziggo.nl
1/De injectiepomp op de ''bonnefooi" af proberen te stellen (iets verdraaien en kijken wat hij doet) had ik al gedaan, maar dat gaf geen uitsluitsel. Zekerheid biedt alleen de afstelling gebaseerd op merktekens (achterop de motor dus niet te zien...) en een speciaal tool.
2/ Ik weet de compressie nu niet. Misschien wel zinvol om weer eens te kijken (argh: hoe, waar, wie) .
3/ Verstuivers was indertijd ook verhaal apart: 2 nieuwe erin, maar die nieuwe pasten niet lekker. De schroefdraad was lichtelijk anders. De nieuwe waren 'origineel' van een bekende dealer uit het zuiden van het land. Commentaar was toen: tja, bij oldtimers is het altijd een beetje improviseren... Toen heb ik zelf het binnenwerk maar omgewisseld. Maar zekerheid over de goede werking had ik daar niet mee...
Ook dit moet ik weer eens laten nakijken, lijkt me.
4/De tuimelaaras was volgens mij nog perfect..
5/ Bij 2 zuigers zat er verticale speling in de zuigerveer'spleten'. De veren zaten er dus niet strak in.
Re: Twijfeldetwijfel: ander 109 blok of niet?
Geplaatst: do 18 jun 2009, 15:15
door wcklijn@ziggo.nl
De kleur is blauw. Bij starten en onder het rijden af en toe een pluk.
Re: Twijfeldetwijfel: ander 109 blok of niet?
Geplaatst: do 18 jun 2009, 16:50
door Exfietser
1/De injectiepomp op de ''bonnefooi" af proberen te stellen (iets verdraaien en kijken wat hij doet) had ik al gedaan, maar dat gaf geen uitsluitsel. Zekerheid biedt alleen de afstelling gebaseerd op merktekens (achterop de motor dus niet te zien...) en een speciaal tool.
Het enige merkteken dat van belang is, is het pijltje dat naast de pomp zit. Het streepje op de pomp moet gelijk zitten met dit pijltje. De stand van het pijltje wordt met die speciale tool direct na het plaatsen van de distributie en het hulptandwiel op de nokkenas bepaald. Dat is dus al gebeurt en hoef je dus niet te doen. Als je het wel wilt doen moet je het vliegwiel op 13 graden zetten (Erg lastig te zien door het klepje in het belhuis.) Je moet het vliegwiel in een keer op 13 graden zetten. Als je er voorbij schiet moet je het hele rondje nogmaals doen. De spline van het hulptandwiel moet dan een hoek van 20 graden maken met de hartlijn van de motor. Dat tandwiel past er op 14 manieren in en een daarvan is de goede. Dan plaats je de tool draait hem zover mogelijk met de klok mee zodat alle speling weg is en stelt het pijltje met de twee boutjes exact op de streep van de tool af.
Alles is nu ingesteld. Pomp er op en klaar. Meer kun je er niet aan doen.
2/ Ik weet de compressie nu niet. Misschien wel zinvol om weer eens te kijken (argh: hoe, waar, wie) .
Elke reparatiegarage heeft wel een compressiemeter. Een testje zal niet de wereld kosten. En als je een redelijk tot goede compressie hebt bespaart dat mischien een revisie.
3/ Verstuivers was indertijd ook verhaal apart: 2 nieuwe erin, maar die nieuwe pasten niet lekker. De schroefdraad was lichtelijk anders. De nieuwe waren 'origineel' van een bekende dealer uit het zuiden van het land. Commentaar was toen: tja, bij oldtimers is het altijd een beetje improviseren... Toen heb ik zelf het binnenwerk maar omgewisseld. Maar zekerheid over de goede werking had ik daar niet mee...
Ook dit moet ik weer eens laten nakijken, lijkt me.
De 2.25 motorblokken kunnen uitgevoerd zijn met zowel metrisch als imperiaal draad. Waarschijnlijk heb jij een metrisch blok. Die komen minder vaak voor. Als je gewoon om verstuivers vraagt sturen ze waarschijnlijk de engelse variant op. Een beetje improviseren hoeft niet als je gewoon de goede spullen hebt en dat kan bij oldtimers wel een lastig zijn inderdaad. En dat is iets dat ze bij dealer zouden moeten weten.
Als jij zelf de verstuivers uit elkaar hebt gehaald en weer teruggebouwd hoe weet je dan dat de afstelling nog goed is? Of heb je ze getest. Bij mij waren drie verstuivers op 138 bar afgeregeld en een op 140 bar. Dat scheelde al vrij veel met regelmatig lopen, dat met starten alle vier de cilinders gelijk meedoen en ook in het roken. Dat afstellen doe je door de schroef (onder de dop) die een gewone met spleet of inbus kan zijn meer of minder in te draaien. Dat doe je terwijl de verstuiver op de testbank staat en je de druk kunt aflezen en het spuitbeeld kunt bekijken. Is niet heel moeilijk. Je moet alleen een test apparaat hebben.
4/De tuimelaaras was volgens mij nog perfect..
Heb je ook onder de tuimelaars gekeken. Daar zaten bij mij kuiltjes ingesleten. Het is bijna niet zien zonder de tuimelaaras met tuimelaars los te halen van de kop. Als je de as verwijderd maak dan de schroeven beetje bij beetje los zodat de as niet krom gaat staan. De klepveren zijn erg sterk en drukken de as zo krom. Als je dit gedaan hebt moet je alle kopbouten even een beetje lossen (Een slag ofzo.) En daarna alle kopbouten met de momentsleutel in de juiste volgorde aantrekken. Dus niet alleen de vijf kopbouten van de tuimelaaras aantrekken.
5/ Bij 2 zuigers zat er verticale speling in de zuigerveer'spleten'. De veren zaten er dus niet strak in.
Hmm dit weet ik niet. De kans bestaat dat je cilinders een grote mate van onrondheid hebben. Bij elke slag kanteld je zuiger dan een beetje. Je zuigerveren worden dan op de verkeerde manier belast. Mischien dat dat de ontstane ruimte verklaren kan. Mischien kun je een reviesiebedrijf bellen en vragen of dat vaker voorkomt en hoe dat dan komt.
Een ding snap ik niet helemaal. Ik neem aan dat je het over een 2.25D hebt. Dan heb je dus dezelfde wagen als ik heb en bij mij zitten de verstuivers met twee draadeinden en moeren vast. Daar kun je de nieuwe verstuivers toch gewoon mee vast zetten? Welke schroefdraad paste er dan niet?
Arnold.