Pagina 1 van 1

remservo defender

Geplaatst: di 16 jun 2009, 23:45
door Bouke
Hallo,

Heb net mijn schijven, klauwen en blokken van mijn defender uit '93 vervangen. Maar het remmen viel mij tegen. Toen heb ik even in de TD5 van mijn buurman gereden om te kijken of er verschil was... tjonge mijne remt bijna niet. Er was dus ook voor de revisie al iets aan de hand.

Pas bij heel hard trappen kan je de remmen blokkeren. Er heeft zeker niets van vet of olie op de nieuwe schijven of blokken gezetten.

Zou het de servo kunnen zijn? heb wel vacuum op het slangetje, ook het terugslagklepje doet het. Remmen zonder slangetje geeft wel verschil, servo is dus niet helemaal stuk.
Heeft iemand een suggestie hoe ik de servo kan kontroleren, of is iets anders verdacht?

Groeten Bouke

Re: remservo defender

Geplaatst: wo 17 jun 2009, 00:25
door 90TD5'03
Hallo Bouke,

Ook met versleten remblokken zou een auto nog goed moeten remmen. In die hoek zit het waarschijnlijk niet. Of de rembekrachtiger werkt kan je controleren door het volgende te doorlopen.

- Voet stevig op de rem, pedaal blijft als het goed is hoog staan
- Motor starten, voet nog steeds op de rem, pedaal hoort nu wat weg te zakken
- Als dit zo gebeurd, dan lijkt de bekrachtiger in orde.

Vraagje 1:
Gaat de auto beter remmen als je stevig pompend remt?

Indien ja, dan lijkt het eerder op lucht in het systeem.

Vraagje 2:
Heb je remtrommels achter en zijn daarvan de blokken goed afgesteld?

Opmerking:
Bij nieuwe blokken en schijven voor moet de auto nog wat inremmen. De eerste paar honderd kilometers is de remwerking nog niet optimaal. Kan dus nog wat verbeteren.

Te doen dus:
- testje zoals beschreven
- blokken achter goed stellen
- goed ontluchten.

Groet van Marco!

Re: remservo defender

Geplaatst: wo 17 jun 2009, 00:34
door Exfietser
Ik heb een series met trommels dus van schijven weet ik niets. Een ding weet ik wel en dat is dat de wagen zonder remservo bekrachtiging ook goed moet kunnen remmen. Het gaat alleen zwaarder. Jij zegt dat je heel hard moet trappen om de wielen te blokkeren. Als dat remmen inderdaad zo veel kracht nodig heeft dat dat niet verklaard kan worden door een slechte remservo en je weet zeker dat er nergems een lek is of dat er lucht in het systeem zit moet je je afvragen of je wel de juiste mastercilinder hebt. Een te grote diameter van een ander modfel wagen kan dat effect al geven. Andere mogelijkheid is natuurlijk vette of vuile schijven.

Anders wordt het zoeken. Heb je al eens gedacht om hem bij een garage op de remmentestbank te zetten. Dan weet je of de wagen inderdaad zo slecht is als jij denkt. Bij moderne wagens doen de remmen het al als je er tegen blaast. Ook het sturen gaat eng makkelijk. Ik vind het persoonlijk ook om die reden helamaal niet fijn rijden in een moderne door alles bekrachtigde wagen. je hebt minder gevoel met de wagen zeg maar.
Een td5 is een stuk nieuwer dan jou defender en mischien kan dat het verschil dat je voelt verklaren. Maar de enige echte test is de remmentestbank.


Arnold.

Re: remservo defender

Geplaatst: wo 17 jun 2009, 01:47
door Dennis101
Meten is weten, ook in dit geval.
Elke behoorlijke garage heeft een vacuümmeter/handpomp en kan je in korte tijd vertellen of de servo en/of vacuümpomp nog goed werken.

Dennis B

Re: remservo defender

Geplaatst: wo 17 jun 2009, 11:32
door Bouke
Hoi Marco,

servo test had ik gedaan en er is reactie voelbaar, maar is het voldoende, misschien is hij wel alleen lek.

pompend remmen ga ik proberen.

achter heb ik schijven.

Ga alles nogmaals ontluchten. Hoewel ik voor de remmen met een ontluchtingsset heb untucht (luchtdruk op het reservoirtje van de hoofdcilinder en goed doorgespoeld. Staan de klauwen bekend om opsluiten van lucht?