Pagina 1 van 1

kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: ma 15 jun 2009, 22:46
door erik08
Hoi!
Sinds een paar weken rijden we met de seriesIII.

Nu was ik benieuwd, het 2.5D blok rijd 1;9 is dit een beetje normaal? Ik gebruik een overdrive trouwens.

Ook zit er net een nieuwe temp sensor in, deze was wel wat langer dan de oude, maar hij werkt wel.
Hier vroeg ik mij af is het normaal dat de temp meter net boven-op de grens blijft hangen van het "cold gedeelte"?
Ik brand mijn handen aan de raditeur...en heb dus het gevoel dat de meter wel wat verder hoort op te lopen.

Als laatste baal ik een beetje van de aftappluggen van de versnellingsbakken en overdrive.
Bij het bij vullen bleven ze uren lang droog totdat je ermee gaat rijden, dan hangen de druppels er weer aan.
De olie zal wel warm worden denk ik en er makkelijker uitlopen, is er een bepaald moment waarmee je deze kan vast draaien?
Hij blijft zowieso ook steeds lekken bij die "trommel" achter de tussenbak,.

Groeten Erik

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: ma 15 jun 2009, 23:44
door Pekinees
- Verbruik 1:9 is wel normaal hoor, ik heb ook een 2.5D in mijn 110 en die doet ook zoiets.

- temp sensor weet ik niet

- Die trommel achter de tussenbak is de handremtrommel. Als daar een druppel aan hangt zal de keerring van de tussenbak wel een beetje lekken.
Hangt bij mij ook altijd een druppel aan zowel bij de 88 als bij de 110. Beide handremmen werken echter goed, dus ik ga er voorlopig geen werk van maken.


Mvg
Rien

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: ma 15 jun 2009, 23:55
door Rickske
Ongeveer het eerst wat ik gedaan heb bij mijn s3 109 is die keerring van de tussenbak vervangen. Ging vrij gemakkelijk. De aftappluggen van tussenbak en hoofdbak hangt bij mij ook altijd na n rit een druppel aan. maar dit komt niet langs de plug maar ergens anders weg. olie loopt gewoon naar dat punt toe omdat t zo gevormd is.
Over de temperatuur. stel dat ie 70 graden is als ie bij jou net boven t cold gedeelte hangt. dat is natuurlijk al warm genoeg dat je je hand er niet op houd. Wil je weten welke temperatuur je koelwater aanneemt na een flinke rit koop dan een infraroodsensor of rijd langs een garage die er een heeft. Dan kan je zelf je schaalverdeling invullen.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d75d8c10ae83cbb44f1837f500a4da6d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 8857088, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: ma 15 jun 2009, 23:58
door Reinoud W
Klopt lijkt mij ook normaal dat verbruik .
Heb ook een 88 diesel gehad ,rij nu op gas 1:4
maar met die temp vind ik gek welke termostaat heb jij erin een 82 of 72 graden is denk ik wel van belang ,momenteel heb ik een 72 graden termostaat gaat eerder open en koelt dan ook beter .
een 82 gaat later open en dan wordt de radiator wel warmer

en het laatste heb ik ook alles lekt een beetje en dat hoort bij een landrover zeggen ze .
Het aanhaalmoment weet ik zo niet maar vast is vast
Sucses Groet Reinoud Laro 88

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: di 16 jun 2009, 00:00
door offroadanimal
Hoi Erik,

Gefeliciteerd met je aankoop. Het verbruik is normaal, maak je geen illusies het is een oud beestje met de aerodynamica van een dwarsliggende zeecontainer die gaat echt niet veel zuiniger lopen.

De temperatuursensoren van LR zijn niet zo super nauwkeurig, mijn 109 draait op normale bedrijfstemp altijd tegen het rode vlak terwijl mijn 88 bij normale bedrijfstemperatuur standaard de griep met kippenvel heeft als ik de meter moet geloven.

Lekkage aan je series landrover moet je je pas zorgen over gaan maken als hij stopt met lekken. Dan ben je veeeeeel te laat met bijvullen. Het kan overigens wel hoor, een lekvrije landrover, maar dan moet je alle keerringen vervangen en hoe lang hij dan weer lekvrij blijft, das maar de vraag. Heb wel eens een hagelnieuwe defender, nog zonder kenteken, ter promotie op een trailer zien staan tijdens een evenement en jij mag raden wat er onder lag.....

Sjoerd



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/06/2009 22:02 door offroadanimal.

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: di 16 jun 2009, 01:35
door Dennis101
Als er een temperatuurzender voor een 2.5 motor geplaatst is kan het kloppen dat de aanwijzing sterk afwijkt, want bij deze zender hoort de meter van een 90/110.
Om met de series 3 meter een goede aanwijzing te krijgen zal je een zender voor een series 3 moeten gebruiken met een passende adapter.
Wacht hier niet te lang mee, want door deze veel te lage aanwijzing zie je dus ook niet waneer het mis gaat.

Dennis B

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: wo 17 jun 2009, 02:16
door richard78
Gefeliciteerd met je aankoop en welkom bij de familie!

Mijn series III met een 2.25 diesel liep 1:10, met 1:9 zou ik me ook geen zorgen maken. De druppels aan de aftappluggen zijn ook redelijk normaal. Als je wilt proberen hier wat aan te doen kan je eens kijken om de koper ringetjes in deze pluggen te vervangen (die zitten er normaal toch?). De temperatuur zou ik niet weten. Ik had een lek in mijn blok waardoor het koelwater eruit liep:-)
Maar het zijn oude wagen welke altijd altijd wel wat te sleutelen hebben. Dat is juist het leuke aan deze auto's!

Richard78

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: wo 17 jun 2009, 20:51
door erik08
Bedankt voor de leuke reacties allemaal!!

Ik ga een tempvoeler kopen voor de series ipv voor de 2.5...eens kijken hoe dat werkt.

Verder gewoon veel rijden met de wagen, en af en toe eens proberen iets te verhelpen.

Groeten
Erik

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: wo 17 jun 2009, 21:48
door S@nder
Als de meter van je tank ook de neiging heeft wat 'laag' aan te geven, dan ligt het waarschijnlijk aan de spannings-regelaar.
Dit ding werkt met een bi-metaaltje, je kunt de uitgang een beetje regelen met een klein stelschroefje. Echt precies ga je het nooit krijgen, want de temperatuur achter je dashboard heeft natuurlijk ook invloed op het bi-metaaltje.


Sander

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: wo 17 jun 2009, 22:24
door Hans 109
Over de spanningsregelaar met het Bi-metaaltje, de laatste heb ik met een grote boog in de vuilnisbak gegooid...

De constructie in het huisje eruit gehaald, en vervangen door een LM7810. Dat is een spanningsregelaartje wat je bij elke electronica boer kunt kopen, paar euries kost ie. De drie pootjes soldeer je op de twee fastonklemmetjes en het huisje. Lees de datasheet, google eens op LM7810.
De felsrandjes op het huisje weer netjes teruggezet, en weer ingebouwd in de series. Let op, wel zorgvuldig aan de massa zetten, anders werkt ie niet.
Temperatuurmeter staan netjes in het midden, als een huis, en de branstofmeter is een stuk betrouwbaarder ineens...

Verder, mijn verbruik van de 2,25D is 1: 10, topsnelheid met de wind mee en warme motor 105 km/h, druppels olie aan de V bak...

Heb je vragen over de spanningsregelaar, dan hoor ik het wel.

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: wo 17 jun 2009, 23:15
door erik08
Al het overige electra op de temp meter na werkt goed.

Toch ben ik wel benieuwd naar meer info om dat bi metaal eens te vervangen, zodat die geen zwakke plek meer kan zijn.
Bij mij om de hoek zit een auto electronica zaak dus dat is wel leuk.

Ik heb wel wat basis vragen, waar zit de regelaar en stel dat die kapot is wat zijn de gevolgen dan?
Vallen er dingen uit? heeft het ook invloed op de electronica van de motor?

Als ik de regelaar los heb en zo'n LM7810 heb zal het denk ik wel voor zich spreken.

Wel knap van je dat je de LM7810 eruit gepikt heb.
Met googelen zag ik vele typen je moet maar net weten wat je nodig hebt, mij zei het niks om eerlijk te zijn

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: wo 17 jun 2009, 23:28
door S@nder
Ik heb er een tiental, enige tijd geleden besteld bij Conrad. Kosten haast niets.
Let wel dat het een lineaire omvormer is..... Geeft je dynamo meer/minder spanning, dan wordt de output ook iets meer/minder.
Geeft wat meer variatie. :-)

Sander

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: do 18 jun 2009, 00:54
door Hans 109
Het regelaartje is een klein metalen blokje van ca 15x10x25 mm. Zit achter op je, ik dacht snelheidsmeter geschroefd. Komen standaard twee groene draadjes vandaan. 1x input 12V, 1 x output gemiddeld 10V, en het huisje is de massa. Als ie kapot gaat dan werkt alleen de temp meter en branstofmeter niet meer. Zijn de enige instrumenten die erop aangesloten worden.
Probeer met googelen ook eens spannings stabiliser 7810.
Ter info, de eerste twee cijfers zijn het type, de laatste twee de spanning. Je hebt bijvoorbeeld ook een 7905, komt 5 volt uit.
NB Elektronika is een beetje een hobby, maast mijn werk in de E wereld. Vandaar het stukje kennis....

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: do 18 jun 2009, 00:58
door arend
er is een oud gezegde veel toegepast op oude jeeps en landrovers..
zolang er nog olie uitkomt zit er nog in.
hij markeerd zijn territorium.. dat is alles.
niet te druk om maken. zolang het geen hele plassen zijn. de instructie van landrover luidde altijd al, wekelijkse oilecheck.
de gegoten versn. bakken lekken altijd, ze gaan zweten.
bij oude jeeps en laro's waren ze veelal eerst gemenied van binnen om dit tegen te gaan,maar doordat ze veel langer meegingen dan gepland, loste langszaam de menie op, en begint gietijzer te zweten,heel normaal. als je het heeeeel erg mooi wilt doen zul je de bak van binnen weer moeten coaten.
zonde van de tijd.
er is nog een gezegde.
wat in het vet zit verrot niet!!

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: do 18 jun 2009, 01:09
door erik08
Ik probeer hem inderdaad steeds op dezelfde plekken te parkeren, anders word het teritorium te groot, dat is wel heel aso.

Op het werk heb ik nu ook een eigen parkeerplaats.

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: do 18 jun 2009, 01:16
door Exfietser
Uhh Sander,

..Let wel dat het een lineaire omvormer is..... Geeft je dynamo meer/minder spanning, dan wordt de output ook iets meer/minder. ..
Dit is niet waar Sander. Zolang de voedingspanning 2 volt boven de uitgangspanning blijft (De z.g. dropoutspanning.) in dit geval dus 12 volt blijft de uitgangspanning altijd 10 volt. Alleen als de regelaar te zwaar belast wordt (Bij de gewone 7810 maximaal 1 ampere.) of als de regelaar te warm wordt schakeld de begrenzing in en daalt de uitgangspanning.

Deze regelaars zijn juist onwikkeld om de spanning onhafhankelijk van de voedingspanning exact op 10 volt te houden.

Hier kun je de datasheet vinden: [www.elgps.com]

Het beste kun je figuur 13 op pagina 16 van de datasheet nabouwen. De condensatortjes zijn ter ontstoring (O.a. mobile telfoons.) en voorkomen oscillatie verschijnselen.

Het zijn in de electronica zeer veel gebruikt elementen omdat ze heel goed en zeer goedkoop zijn. In ongeveer elk electronisch apparaat waar een stabiele spanning nodig is kun je ze vinden. Omdat ze echter niet erg econmisch zijn worden ze tegenwoordig langzaam door een ander soort regelaars verdrongen. Maar wat betrouwbaarheid betreft blijven deze bovenaan staan.

En Eric08:

Ik heb wel wat basis vragen, waar zit de regelaar en stel dat die kapot is wat zijn de gevolgen dan?
Vallen er dingen uit? heeft het ook invloed op de electronica van de motor?

De regelaar is een klein wit blokje met twee aansluitingen dat aan achterzijde van je meetinstrumenten in je dashboard bevestigd zit. Alleen als je een nederlandse militaire 24 volt wagen hebt zit er geen regelaar in. In de exmilitair zit een ander soort meetinstrumenten die geen stabiele spanning nodig hebben om goed te functioneren.
En als je regelaar stuk is heeft dat alleen invloed op je meetinstrumenten als olie en water temp en brandstofniveau meter.
Je heb een 2.5D motor en die heeft behalve voor de electrische stop solenoide geen spanning nodig om te blijven draaien. Deze motoren overleven gewoon een EMP zolang de stopsolenoide maar spanning heeft. Er zit gewoon geen electronica in deze motoren.

Arnold.

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: do 18 jun 2009, 01:19
door peet
Mooi gezegde
wat in het vet zit rot niet ..

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: do 18 jun 2009, 01:23
door Exfietser
De v-bakken zijn van gegoten aluminium.

Arnold.

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: do 18 jun 2009, 01:27
door Exfietser
De 79xx is voor negatieve spanningen. De 7905 is ontwikkeld om -5 volt te stabiliseren. De 7805 om +5 volt te stabiliseren. In de landrover dus alleen de 78 series gebruiken. Tenzij je een positive earth landrover hebt.

Arnold.

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: do 18 jun 2009, 17:23
door S@nder
Arnold

Thanks voor de info over de 8710. Zal gelijk een paar regelaartjes maken aan de hand van de genoemde datasheet.

Ohhh, dan is de 2.25 D zonder solenoids blastproof.... :-)

Sander

Re: kleine gebruikersvragen seriesIII

Geplaatst: do 18 jun 2009, 19:21
door Exfietser
Ohhh, dan is de 2.25 D zonder solenoids blastproof.... :-)

Yep.
Ook hele zware magneetvelden deren het 2.25 prutteltje niet. Blijft gewoon doorlopen alsof er niets aan de hand is. En als je de wagen boven op een berg neerzet is het een kwestie er vanaf duwen, er in springen, dan laten rollen tot de wagen een beetje gang heeft, koppeling op in zijn twee en het motortje slaat gewoon aan. Ook zonder voorgloeien. Ik heb het wel eens geprobeerd en het gaat heel goed hoor. We hebben in nederland alleen zo weinig bergen.

Ach ja zware electrische en magnetische en electromagnetische velden kom je natuurlijk dagelijks tegen als je op ufo jacht gaat enzo. Dus erg nuttig allemaal.

En zo fantaseren we verder.

Arnold.