Pagina 1 van 1
Accu scheidingsrelais is dit geschikt voor een lier?
Geplaatst: di 09 jun 2009, 00:30
door RoLandrover
Ik ben ooit eens een scheidingsrelais tegen gekomen op het web en heb toen de pagina bewaard. Ik heb het nog nooit (zover ik weet) hier op de prik voorbij zien komen dus ben ik benieuwd wat onze electro-experts hier van vinden. Mij Lijkt het een prima systeem voor een prima prijs. -->Op deze pagina<-- Kan je zien wat ik bedoel, ik ben benieuwd naar de meningen.
PGKZ4244.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7e8147d0a3b276e70dd63b63a0b7ff05', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fbeeldbank.prepublisher.com%2Fpictures%2FPP%2FPGK%2F4%2FPGKZ4244.jpg', 'http://beeldbank.prepublisher.com/pictures/PP/PGK/4/PGKZ4244.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fbeeldbank.prepublisher.com%2Fpictures%2FPP%2FPGK%2F4%2FPGKZ4244.jpg', '', 6882370, 600, 600, 'Loading image ...', false);
grtn
RoLandRover
Re: Accu scheidingsrelais is dit geschikt voor een lier?
Geplaatst: di 09 jun 2009, 00:59
door Sylvester
Hi,
Volgens de specs is er een type van 400 Amp leverbaar, nou weet ik niet wat de aanloopstroom is van een liermotor, maar mijns inziens lijkt dit scheidings relais niet geschikt. Ga eens op zoek naar een Albricht contactor, lijkt me een beter alternatief.
Mvrgr,
Sylvester
Re: Accu scheidingsrelais is dit geschikt voor een lier?
Geplaatst: di 09 jun 2009, 01:10
door Exfietser
Ziet er leuk uit en als het doet wat er staat is wel goed ook denk ik. Maar als je een lier wilt gebruiken en je wilt in geval van nood door de optionele switch te bedienen beide accu's gebruiken om te lieren is deze versie te klein denk ik. Dan moet je de 400 ampere versie hebben.
Ik vind het wel een ingewikkeld ding met gevoelige electronica. Dat is voor mij de reden om gewoon een diodebrug te gebruiken met als optie een dikke schakelaar (Zoiets als de massa swttch.) om de accu's parallel te zetten. Je hebt dan dezelfde mogelijkheden zonder complexe systemen met microprocessors. In mijn ervaring met allerlei systemen blijken de minst complexe systemen meestal het betrouwbaarst.
In een ketting zal de zwakste schakel het eerste breken. En hoe meer schakels..........
Arnold.
Re: Accu scheidingsrelais is dit geschikt voor een lier?
Geplaatst: di 09 jun 2009, 01:20
door VeeTee
Ha, volgens mij heb ik daar vorig jaar wel eens wat over geschreven.
Een Warn 9500 trekt bijvoorbeeld maximaal 480 A, da's dus meer dan die Cyrix kan hebben.
Ik heb er zelf ook een aangeschaft maar nog niet gemonteerd. Voorlopig gaat het relais bij mij alleen dienen om de 2de accu op te laden. De laadstroom is niet zo heel groot.
Als er tzt een lier bij komt wil ik parallel aan de Cyrix een dikke schakelaar ( + dikke draden) zetten zodat je de accu's (+ dynamo die op dan natuurlijk ook bij staat) op dat moment met de hand parallel kan zetten.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: Accu scheidingsrelais is dit geschikt voor een lier?
Geplaatst: di 09 jun 2009, 09:57
door William Koelman
Hallo Rolandrover.
Ik gebruik deze accuscheider al een jaar zonder problemen. Hij zorgt ervoor dat mijn startaccu altijd geladen blijft en tijdens het starten is het zo geschakeld dat de tweede (lier)accu mee helpt. Als de lier werkt dan trekt hij de stroom van de lieraccu rechtstreeks, dus niet via de cyrix accuscheider.
Eerst wordt je startaccu opgeladen, daarna pas je lieraccu.
Wat wel belangrijk is, is de max. stroom die je dynamo levert, ik heb de originele Land Rover dynamo die maar 35 amp levert en gebruik de cyrix 12/24 - 70. De 70 in dit geval geeft dus de max. oplaadstroom aan, en niet de max. stroomafname van de lier, die wordt immers rechtstreeks van je lieraccu afgenomen.
Groet,
William
Re: Accu scheidingsrelais is dit geschikt voor een lier?
Geplaatst: di 09 jun 2009, 10:14
door herman-lux
hi william,
kun je hier een schema van jouw systeem neerzetten?
ik ben niet zo'n goede electricien dat ik van jouw uitleg
een schema maken kan.
groet
herman
Re: Accu scheidingsrelais is dit geschikt voor een lier?
Geplaatst: di 09 jun 2009, 14:41
door CamperChris
Hoi Roland,
Een dergelijk relais heb ik ook lang in gedachten gehad. Ik heb uiteindelijk een 2e dynamo bij de sloop gehaald, waardoor ik meer laad-capaciteit heb. Was goedkoper dan een cytrix + een zwaardere dynamo, en nu kan zonder problemen ook nog een dynamo kapot gaan zonder dat ik strand.
Qua amperage van dat relais moet je volgens mij naar de laadstroom kijken (die is, afhankelijk van je dynamo) iets van 120 amp. Hij sschakeld immers die laadspanning, de lier zit direct aan de accu gekoppeld, daar zet je volgens mij geen relais tussen. als de lier de acc-accu leeg trekt, zet het relais de 2 accu's los.
Bedenk wel dat (zowel bij een relais als bij een diodebrug), de laadspanning van de dynamo verdeeld wordt over de vragende accu's.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a0cdfd72de48b4dbcaf8aa2816cb1645', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 8407972, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9457ae53adc5afcbbda3c4627cdec363', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 8407972, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: Accu scheidingsrelais is dit geschikt voor een lier?
Geplaatst: di 09 jun 2009, 15:08
door Marc-my-Words
Vergeet eventjes niet dat je de grootste stromen krijgt op het moment dat je een lege aan een gevulde accu koppelt: Om te beginnen loopt er de maximaal door de accu te leveren stroom en dat is niet weinig, veel meer als een gebruikelijke laadstroom, en ook meer als een lier gewoonlijk trekt.
Marc
Re: Accu scheidingsrelais is dit geschikt voor een lier?
Geplaatst: di 09 jun 2009, 17:42
door william koelman
Ik heb zelf de boel aangesloten zoals in de handleiding staat, op het net kan je er veel uitleg over vinden. Effe googelen dus.
[www.victronenergy.com]
[www.georgekniest.nl]
Als de lier maar rechtstreeks op de tweede accu is aangesloten.
Re: Accu scheidingsrelais is dit geschikt voor een lier?
Geplaatst: wo 10 jun 2009, 00:48
door RoLandrover
Bedankt jongens!
Als de stroom van de lier inderdaad niet over dit relais loopt dan is het nog niet eens zo'n raar systeem lijkt me,..
de prijs is vergeleken met andere systemen ook ok,....
en ruimte voor een 2e dynamo heb ik tot dusver niet,..het luchtinlaatsysteem is nogal verandelijk van vorm onder de kap.
uiteraard is alle input nog welkom
grtn
RoLandRover
Re: Accu scheidingsrelais is dit geschikt voor een lier?
Geplaatst: wo 10 jun 2009, 03:46
door Exfietser
Chris, Een laadstroom van 120 Ampere? Als jij zo'n laadstroom hebt gaat er het een en ander koken hoor. De naximum stroom die een dynamo leveren kan is nooit gelijk aan de laadstroom.
Het vermogen dat een dynamo levert wordt door de fabrikant van de auto uitgerekend door het totale vermogen van alle gebruikers die tegelijk aan kunnen staan bij elkaar op te tellen.
Dus: de stroom van de Verlichting + ontsteking + radio + achteruitruitverwarming + standkachel + electrische ramen en stoelen + blower + laadstroom accu en ga zo maar door.
Dat getal wordt dan vermenigvuldigd met een gelijktijdigheids factor. Je hebt nooit echt alles teglijk aan. Als je daar wel van uitgaat wordt het systeem onodig duur en zwaar. Denk aan bijvoorbeeld grootlicht en dimlicht. Dat staat al nooit tegelijk aan. Wat die factor is weet ik niet maar denk aan b.v. 0,7 a 0,8 o.i.d.
Mijn series drie 109 heeft dus een een 24 volt dynamo die maximaal 65 ampere leveren kan. Dat is dus 4 keer zwaarder als de vergelijkbare civiele 109 uit die tijd. 12 i.p.v 24 volt en 35 ampere i.p.v. de 65 ampere. Voor een series met alleen de verlichting als gebruikers dus idioot zwaar.
Ik heb hier echter een zendinstallatie staan van vlak na ww2 die zonder versterker al 20 ampere trekt. En de versterker kan in zijn zijn eentje al 30 ampere trekken. Totaal zit je dan al aan vijftig Dat is dus een van de reden voor de militaire dynamo. De laadstroom van de accu is meestal maar een paar ampere. Als de accu erg leeg is gaat die mischien naar 10 ampere ofzo. Veel meer zal het echt niet worden hoor. Maar bij mij zitten er dus een extra set accu's in. De laadstroom is dus ook twee keer zo groot. Welliswaar niet heelveel maar wel weer extra.
Dat die relais voor grote stromen geschikt gemaakt zijn heeft maar een reden. En die is dat mocht je start accu om een of andere reden een probleem hebben en je daar niet meer mee kunt starten dan kun je voor nood kunt starten met de extra accu. De startstroom voor de startmotor loopt dan door het relais. Ook als je een lier gebruikt gebruikt en je wilt uit beide accu's tegelijk lieren loopt er een grote stroom door het relais. Die moet dat dan dus wel kunnen. Vandaar die 400 ampere. Voor een 24 volt startmotor of lier kom je daar een eind mee. Omdat de stromen bij 12 volt (En gelijk blijvend vermogen.) twee keer zo groot zijn lijkt me dit bij een 12 volt systeem te weinig. In een van bovenstaande postings hebben ze het al over 480 ampere bij een lier. Dat zegt eigenlijk al genoeg.
De maximum stroom waarde van het relais wordt dus bepaald door de grootste gebruiker en dat zal altijd de startmotor of de liermotor zijn en niet de maximum stroom die de dynamo leveren kan.
En dit klopt niet Chris:
Bedenk wel dat (zowel bij een relais als bij een diodebrug), de laadspanning van de dynamo verdeeld wordt over de vragende accu's.
De stroom wordt verdeelt. De laadspanning op de accu's is gelijk. Als het goed is 13,8 volt. De totale laadstroom is bijvoorbeeld 8 ampere. Dan kan elke accu 4 ampere trekken. Maar dat is alleen waar als bijde accu's exact gelijk en precies evenvol zijn. De verdeling kan ook 7 ampere en 1 ampere zijn. De accu die 7 ampere trekt is dan gewoon leger dan de accu die 1 ampere trekt.
En dit is een zeer waarschijnlijke situatie als je bijvoorbeeld een nacht hebt gecampeerd. De koelkast heeft 's nachts aangestaan en stroom uit de huishoudaccu gehaalt. Die is dus een stuk leger dan de startaccu die niet gebruikt is. Je ziet dus dat de accu bepaalt hoeveel stroom er gaat lopen. En niet de dynamo. Die levert alleen datgene wat er wordt gevraagt.
Zou ook wel een beetje raar zijn. Als ik overdags in de wagen rijdt met alle lampen uit en de dynamo levert 65 ampere. Waar gaan die amperes dan heen? Vallen die ergens uit de draad op de grond ofzo? Nee, ze worden gewoon niet gemaakt. Dat is ook de reden dat een dynamo onbelast ook makkelijk ronddraait. Zet je dan ineens je grote licht aan en je stoelverwarming dan gaat de dynamo een stuk zwaarder draaien. Je kunt ook horen dat je motor toerental iets daalt. Je motor moet harder trekken aan de dynamo. Hij gaat ook meer brandstof gebruiken. Er moet stroom gemaakt worden.
In een agregaat zit een regelsysteem dat automatisch gas bijgeeft als er een electrische gebruiker wordt aangesloten. Dit wordt ook wel een governor genoemt. Was ook ooit leverbaar voor de series landrover om stroom te draaien of hydrauliek aan te drijven.
Arnold.
Re: Accu scheidingsrelais is dit geschikt voor een lier?
Geplaatst: wo 10 jun 2009, 10:20
door CamperChris
Hoi Arnold, bedankt voor de correctie. Mijn electra-kennis is niet bijster groot en ik was ook even voorbij gegaan aan het verschil tussen stroom en spanning. Mijn bericht was ook niet uitputtend bedoeld, ging meer om aan te geven dat volgens mij de laadstroom bepalend zou zijn voor de benodigde capaciteit vh relais. Ik was er daarbij niet vanuit gegaan dat je in geval van nood uit de andere accu wilt kunnen starten/lieren.
Overigens lijkt me het ook een beetje onzin om specifiek voor die situaties een capabel relais te monteren. In dergelijke gevallen kun je jezelf ook gewoon starthulp geven met een startkabel. Maar ik weet dat vaak dual battery systemen wel voorzieningen hebben voor dergelijke situaties, dus kennelijk willen mensen dat toch graag, en ja, dan heb je een heel zwaar relais oid nodig..
de garoeten en tot de volgende les basis-electro..
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('21d3a04fc99cc150eab69bb4c4a4f898', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 8820003, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('971ba7a9c4600c3fd312a55e58b245ea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 8820003, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: Accu scheidingsrelais is dit geschikt voor een lier?
Geplaatst: wo 10 jun 2009, 10:22
door Floris (BeakerFlo)
Hey,
ik ben met hetzelfde bezig. Mijn hele kabelboom herzien, vooral omdat jaren lang een beunhaas zijn ellende in deze kabelboom heeft geknoopt. Daarom wil ik het strippen en zelf nog 1x goed doen met inderdaad een upgrade van een paar strategische relais. Je ziet altijd mooie tekeningen, ik heb het in Visio geprobeerd, maar dat werkt toch niet zo handig.
Hebben jullie tips (links) waar er programma's te vinden zijn om dit soort tekeningen te maken?
Voorbeeldje: 2accu_2amp_power.gif --> mod_embed_images_loadimage('be5560dc9f112be29096466ba52c25ea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F12vhifi.nl%2Fpix%2F2accu_2amp_power.gif', 'http://12vhifi.nl/pix/2accu_2amp_power.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F12vhifi.nl%2Fpix%2F2accu_2amp_power.gif', '', 8820012, 600, 600, 'Loading image ...', false);
groeten,
Floris
Re: Accu scheidingsrelais is dit geschikt voor een lier?
Geplaatst: wo 10 jun 2009, 23:32
door Kees Overeem
Bij Ripca Marine www.ripcamarine.com verkopen wij het zelfde relais (wij noemen deze de BS100 ipv. Cyrix). In onze webshop vind je een uitgebreide omschrijving en gebruiksaanwijzing. Het bijzondere aan deze Cyrix of BS100 is dat het relais een ingebouwde microprocessor heeft die op de aansluitpolen de spanning meet van de accu's. Aan de ene zijde heb je de dynamo en startaccu en anderzijds heb je de accessoire accu met eventueel accu lader. Het relais is normaal geopend (dus geen verbinding). Doordat het relais geopend is laadt de dynamo (14.4V) eerst de startaccu. Als deze voldoende capaciteit heeft dan stijgt de spanning aan de aansluitpool van de Cyrix of BS100 tot 13,8V. Pas dan sluit het relais (maakt het verbinding) met de accessoire accu die dan geladen wordt. Zakt de spanning op enig moment onder de 12.6V dan opent het relais (verbreekt verbinding met accessoire accu) en staat de dynamo uitsluitend met de startaccu in verbinding. Dit relais wordt vaak toegepast bij politie, ambulance maar ook vracht transport waar men altijd zeker wil zijn dat de startaccu altijd geladen is (nooit lege accu en niet kunnen starten). Succes met de job!
Re: Accu scheidingsrelais is dit geschikt voor een lier?
Geplaatst: do 11 jun 2009, 00:15
door Bart van Dessel
Goede uitleg en mooie site! Bekende prikkersvraag: zit er bij meerdere afname ook een mooie korting aan vast?? Welk relais is aan te raden bij een 120 Ah dynamo en 2 ca. 70 Ah accu's?
groetjes, Bart