verschil SII en SIII as
-
roderiquez
verschil SII en SIII as
korte vraag; hoe zie zo het verschil tussen een SII en SIII vooras? Ik meen dat je het kan zien aan de wielbouten, deze zijn op een SII toch dunner dan die op een SIII?
-
Hermen Vlothuizen
Re: verschil SII en SIII as
Een exacte opsomming van alle verschillen zou ik je zo niet kunnen geven. Wel lopen bij een echte SII, dus niet een IIa, de stuurarmen anders. Wat je over de wielbouten zegt, is met wat mitsen en maren wel waar, maar zegt desondanks niet alles. Het is namelijk prima mogelijk om bijvoorbeeld de naven van een SIII op de as van een IIa over te zetten, waarna ook die as de wielmoeren van - zo even uit mijn hoofd geloof ik 27 mm i.p.v. 24 mm - heeft.
Hermen
Hermen
-
88Cees
Ook kun je de trommels niet uitwisselen, door de kleinere gaten van de wheel studs.
Vroege S2 hebben stuurarmen aan de bovenkant van de swivels.
Gr Cees
Vroege S2 hebben stuurarmen aan de bovenkant van de swivels.
Gr Cees
-
Hermen Vlothuizen
Op zich heb je daar gelijk in, maar je kunt je oude trommels uitboren. Bij mijn IIa liepen diverse originele wheel studs los toen ik hem net had gekocht. Heb toen nieuwe naven voor een SIII gekocht en de gaten in de trommels uitgeboord.
Hermen
Hermen
-
Iwan Stuifzand
Loslopende wheelstuds zijn te vervangen door speciale wheelstuds 561886 die je vanaf de achterzijde in de naaf drukt. Wel eerst even opboren met 9/16" boor. Je houdt dan de originele (kleine)diameter en ze lopen er niet meer uit.
Iwan
Iwan
-
Dennis101
Een echte S2 as is niet herkenbaar aan de plaats van de stuurarmen, want ook de vroege S2(a) kan die nog hebben. Wel zijn de remcilinders (88" en de verstelling van de remschoenen anders, zoals ook bekend van de S1.
De uiterlijke verschillen tussen een S2(a) en een S3 vooras zijn verder:
Wielbouten zijn bij een S3 dikker.
De remtrommels van een S3 heeft een dubbele rand aan de kant van de ankerplaat en een enkele rand bij een S2(a).
Het differentieel bij de S2(a) mist de platte kant aan de onderzijde van de neus en de keerring is in een eigen aluminium huis gemonteerd (bij de S3 zit de keerring direct in het huis geplaatst).
Dennis B
De uiterlijke verschillen tussen een S2(a) en een S3 vooras zijn verder:
Wielbouten zijn bij een S3 dikker.
De remtrommels van een S3 heeft een dubbele rand aan de kant van de ankerplaat en een enkele rand bij een S2(a).
Het differentieel bij de S2(a) mist de platte kant aan de onderzijde van de neus en de keerring is in een eigen aluminium huis gemonteerd (bij de S3 zit de keerring direct in het huis geplaatst).
Dennis B