Pagina 1 van 1

Aandrijving Freelander

Geplaatst: ma 08 jun 2009, 22:11
door Reusje
Hallo Prikkers.

Met spoed hulp gevraagd?

Als ik met m'n Freelander 80 -100 Km/uur rijdt gaat hij brommen en trillen. Onze dorps-garage heeft de rubbers van de kardan al vervangen, voorste was stuk. Maar nu denkt hij dat de visco koppeling ook stuk is, ofwel vast staat. Maar hij weet niet hoe hij dat moet of kan controleren.

Hebben jullie hier ook ervaring mee of weet je hoe hij het op moeten lossen laat het dan even weten.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Bernard

Re: Aandrijving Freelander

Geplaatst: di 09 jun 2009, 02:06
door Dennis101
De visco is (grofweg) te controleren door een streepje met bv. Tipex te zetten tussen de ingaande as en het huis van de visco (niet te verwarren met het aangebouwde gewicht achter de visco). Rijdt een paar bochten en de streepjes moeten verschoven zijn van elkaar.
Andere methode is om de auto te zekeren tegen wegrollen (geen handrem !), de 1e versnelling in te schakelen en een achterwiel op te krikken.
Als de visco nog werkt moet je het wiel nog net met de hand rond kunnen draaien (gaat wel zwaar) en het draaien mag niet schokkerig gaan.

De lagers van de uitgaande as van de IRD hoort onder voorspanning te staan. Als hier axiale en/of radiale speling te voelen is dan zijn minimaal de lagers van de uitgaande as defect.
Kijk ook of er geen balanceer plaatjes van de cardanassen ontbreken.
Ook de steunen van het achterdifferentieel kunnen breuken of scheuren vertonen en trillingen geven.

Goedkoop alternatief is om de cardanassen en visco te verwijderen en deze weg te laten als je de 4wd toch niet nodig hebt.
De Freelander rijdt dan veel rustiger, bij het achteruitrijden rolt hij gewoon uit zoals een normale auto en het verbruik wordt een stukje lager.
Door de traction control blijft hij ook in de sneeuw nog goed handelbaar en de achterbanden gaan veel langer mee.
Het anders voorgeschreven periodiek L/R wisselen van de achterbanden kan dan ook vervallen.

Dennis B