Pagina 1 van 1

dynamo/accu problemen Range Rover classic

Geplaatst: ma 08 jun 2009, 09:23
door Nardo
Hallo allemaal,

Ik heb het volgende probleem;
Als ik het contact uitzet, (sleutel er uit), gaat het accu lampje branden !
De volgende dag is ook mijn accu leeg.
Ik kan de auto zo weer starten met een starthulp, tijdens het rijden laadt de accu weer bij.
Gisteravond weg gezet met volle accu, en accuklemmen los gehaald, vanmorgen er weer op en gestart.
dynamo maakt wel wat vreemd geluid, in ieder geval anders dan normaal.

Wie heeft dit wel eens meegemaakt of weet wat hier aan de hand is ?

Ik hoor graag van jullie !

Nardo.

Re: dynamo/accu problemen Range Rover classic

Geplaatst: ma 08 jun 2009, 10:07
door Frank 110V8
Ja hoor,

Zoals ik al op PM zag heb jij een andere dynamo nodig, je diodebrug is kapot.

succes Frank

Re: dynamo/accu problemen Range Rover classic

Geplaatst: ma 08 jun 2009, 13:15
door Dennis101
Het lampje wordt geschakeld door het contactslot, waardoor hij met het contact uit nooit zou kunnen branden.
Bij alleen een defecte dynamo zou het lampje dus evengoed uit gaan bij uitgeschakeld contactslot.
Controleer daarom de bedrading vanaf het lampje naar het contactslot en het contactslot zelf.
Als bv. de ruitenwissers het ook met het contact nog uit blijken te doen is waarschijnlijk het contactslot defect.
Je zou daarna ook als proef een 3 watt lampje met een draad buitenom aan kunnen leggen en deze tussen de dynamo en een geschakelde + aansluiten.
Als dit lampje zich dan wel zo gedraagt zoals de bedoeling is kun je de dynamo nagenoeg uitsluiten en is een probleem rond de fitting (het dashboard) of de bedrading waarschijnlijker.

Dennis B

Re: dynamo/accu problemen Range Rover classic

Geplaatst: ma 08 jun 2009, 14:47
door Frank 110V8
Dennis,

ik ben het niet met je eens. wanneer het contact uit is is de plus via alle verbruikers verbonden met de massa. Wanneer de dynamo nu intern een lekstroom heeft waardoor er plus op de laadstroomlapje komt brand deze als de motor uit is. Heb ik al een paar keer gehad met een defecte dynamo.

Re: dynamo/accu problemen Range Rover classic

Geplaatst: ma 08 jun 2009, 20:12
door G-men (Gargamel)
De voeding van het lampje komt van je kontaktslot. De alternator is de massa. Als het goed is.....
Vervelende is alleen dat ie van 2 kanten van spanning kan worden voorzien.

Als het lampje blijft branden bij uitgeschakeld contact, is er iets verkeerd aangesloten. Haal de auto van het contact en check of het lampje idd brand. Neem nu de draad op de dynamo los.
Als je nu op de draad 12v meet is er iets in de bedrading van het contactslot defect, bij uitgeschakeld contact moet deze draad spanningsloos zijn. (Of je drukt de draad even tegen massa,dan moet het lampje weer gaan branden.)

Meet je niets, check dan de aansluiting op de alternator. Meet je hier 12v, dan zit je probleem hier. Ik weet even niet of het een diesel is, maar sommige aternatoren hebben een extra aansluiting voor een snelheidsmeter. Check even voor de zekerheid of je de juiste aansluiting hebt !

Gerrit

Re: dynamo/accu problemen Range Rover classic

Geplaatst: ma 08 jun 2009, 23:06
door Frank 110V8
Je kan e.a. trouwens zo testen door even het laadstroomstekkertje van je dynamo af te trekken, als het aan je dynamo ligt gaat het lampje uit.

groet frank

Re: dynamo/accu problemen Range Rover classic

Geplaatst: di 09 jun 2009, 01:10
door Sylvester
frank munneke Schreef:
-------------------------------------------------------

Frank, ik kan je niet volgen, leg eens uit wat je bedoelt met wanneer het contact
> uit is, is de plus via alle verbruikers verbonden
> met de massa.
Mvrgr,
Sylvester

Re: dynamo/accu problemen Range Rover classic

Geplaatst: di 09 jun 2009, 02:21
door Dennis101
Bij stilstaande dynamo ligt dit punt aan massa, dus als je een probleem hebt aan de andere kant van het lampje gaat het lampje ook uit als je het stekkertje lostrekt.

Dennis B

Re: dynamo/accu problemen Range Rover classic

Geplaatst: di 09 jun 2009, 09:14
door Frank 110V8
daar heb je gelijk in, gaat het lampje uit houd het draadje dan even tegen de massa aan, gaat het lampje aan, dan heb je een probleem met de bedrading.

groet frank