Pagina 1 van 1

wisselstroomdynamo

Geplaatst: zo 07 jun 2009, 23:05
door Ignace Vandionant
Hallo,

Een oproepje naar de electronici: vandaag de inmiddels overleden dynamo vervangen voor een 55A variant die tevens voor de ford sierra dient. Het verschil na montage was algauw te merken in het tempo van de richtingaanwijzers. Op de dynamo merkte ik een extra +-aansluiting. Nu ben ik voornemens om met het extra vermogen van de dynamo in de zomer een koelkast te laten werken; dit alleen maar als de motor draait om niet de accu leeg te trekken. Kan ik deze extra aansluiting van de dynamo hiervoor gebruiken??

Mvg,

Ignace

Re: wisselstroomdynamo

Geplaatst: ma 08 jun 2009, 02:55
door Exfietser
Je merkt verschil op je richtingaanwijzers? In welk opzicht? Knipperen ze sneller? Dan doe je waarschijnlijk iets fout. Je boordspanning is dan te hoog en niet een klein beetje ook. Meet dat eerst even (bij een draaiende dynamo natuurlijk.) Het mag niet meer dan 14 volt zijn. Is dat wel meer dan zul je snel merken aan het overleiden van allerlei electronische componenten en de accu die kan gaan koken.

Je hebt het over een extra aansluiting op de dynamo. Als je boordspanning inderdaad te hoog is, is die extra aansluiting op de dynamo waarschijnlijk een z.g. sense draad. Dat is zeg maar een soort voelspriet van de regel electronica in de dynamo. Met die voelspriet wordt spanning gemeten en aan de hand van die waarde regelt de spanningsregeling in de dynamo de uitgangspanning van de dynamo zo dat die meetspanning dan 13,8 volt is. Als je deze draad dus niet hebt aangesloten kan er dus niets geregeld worden en kan de dynamo de maximum uitgangspanning gaan leveren. Dat kan best 18 volt o.i.d zijn.

Als die aansluiting een sensdraad is moet je die direct op de plus van de accu aansluiten. Het voordeel van een sensedraad is dat eventuele verliezen die in de dikke kabel van de dynamo naar de accu optreden weggeregeld worden. Dat geld ook voor eventuele spanningsverliezen die bijvoorbeeld in een scheidingsdiode optreden. Als jij een scheidingsdiode wilt toepassen hoef je dus geen dure fet scheiders te gebruiken maar een gewoon en veel geodkoper diodeblok doet het dan net zo goed.

En nee, als het een sense aansluiting is kun je daar geen koelkast op aansluiten. dat gaat niet werken.

Arnold.

Re: wisselstroomdynamo

Geplaatst: ma 08 jun 2009, 20:00
door Ignace Vandionant
Hallo Arnold,

Alvast bedankt voor je reactie.
Ik heb 13,5 V gemeten over de accu met draaiende motor (stationair). Ik dacht dat dit wel OK was. Het snelheidsverschil in het knipperen is dat hij het nu normaal doet en vroeger aan de heel luie kant was. De huidige dynamo is een FRIMATEC 3638 en ik kon geen verdere info op google vinden. Ik zal hun mailen om te zien of er nog verder informatie te verkrijgen is.
Wat is dan een simpele optie voor de leek om een 12V stekker te koppelen die alleen werkt als de dynamo draait?

Grt,

Ignace

Re: wisselstroomdynamo

Geplaatst: ma 08 jun 2009, 20:48
door Exfietser
13,5 volt is wel goed. In de winter kan het beter 13,8 volt zijn. Maar het kan ook dat er in de dynamo een temperatuur sensor zit die de spanning een beetje omhoog gooit als het koud is. Waar dan de extra aansluiting voor is weet ik ook niet maar het zou een W aansluiting kunnen zijn om b.v. een electrische toerenteller op aan te sluiten.

Een makkelijke manier is er niet echt. De manier die altijd werkt is het toepassen van een diodebrug. Je pakt de spanning dan rechtstreeks van de dynamo af. Die stroom die de accu dan eventueel zou leveren als de dynamo niet draait wordt dan door de diode tegengehouden. Je moet alleen een duur diodeblok kopen en als je de dynamospanning niet aanpast moet het nog een nog duurdere fetbrug worden ook.

Je kunt ook de koelkast schakelen met een relais. En dat relais met het contactslot laten schakelen. Dat zal meestal goed gaan. Maar als je de auto op contact laat staan doet de koelkast het ook als de motor niet loopt.

Er zijn nog meer manieren maar die zijn ook allemaal ingewikkeld.

Arnold.

Re: wisselstroomdynamo

Geplaatst: ma 08 jun 2009, 21:49
door G-men (Gargamel)
Gewoon direct op de accu, eventueel via een relais zoals Arnold al aangeeft. Keep it simple !!!

Gerrit