soms gaat het goed en soms gaat het minder
Geplaatst: zo 07 jun 2009, 22:59
Na een tijdje drukte op werk en een verdiende vakantie op Sardinië ben ik na terugkomst meteen weer verder gegaan met de restauratie.
Als eerste een bezoekje bij de verf groothandel voor de verschillende verfsoorten. Het plan is nu als volgdt:
gegalv. Chassis+assen (ed): 2x Chassis lak
Schutbord (ed): 1x owatrol/menie, 1x primer (in de kleur van de aflak, 2x aflak
alu plaatdelen: 1x alu primer, 1x primer (in de kleur van de aflak),2x aflak
Als het aan de groothandel lag deden ze alles wat zwart mocht met chassislak. Dat spul gebruiken ze ook bij vrachtwagens ed en blijkt dus goed spul te zijn.
Ik heb de vooras gedeeltelijk gedemonteerd zodat het redelijk hanteerbaar is. De diff heb ik achtergelaten en de rest heb ik in de auto geladen om op de autohobbyclub te gaan stralen. 's avonds heb ik het geheel met thinner ontvet en geverfd met de chassislak. Dit ging allemaal behoorlijk goed. Het stralen haalde mooi alle rottigheid weg en gaf mooi kaal staal om te verven. De chassislak moest ik wel goed verdunnen zodat het goed in de putjes (door roest ed) kwam. De lak droogt erg snel wat het verven makkelijk maakt. Je verf eerst de ene kant van de spullen. Als je de laatste af hebt kan je de eerste omdraaien en verder verven. Maar alles ging zoals verwacht en lekker vlot.
Vandaag was het plan om hetzelfde te doen met de achteras. Deze was al schoon gekrabt maar was zonder banden nog te zwaar om makkelijk te hanteren (de straal cabine staat boven aan een trap). Ik wilde dus de diff eruit halen wat ene hoop gewicht scheelt. Toen ik de steek assen eruit haalde bleek er nog wat olie in te zitten wat eruit lekte. ff snel opruimen, bakje eronder en verder. Natuurlijk gebeurde hetzelfde toen ik de achterplaat eraf haalde. Op dat moment bedacht ik me dat de moer bij de aandrijf as er natuurlijk ook af moest. Dit werkte niet echt en gezien het gewicht (en het leure met de zware onderdelen gister) liep het allemaal ook steeds minder vlot. Om eerlijk te zijn ging het allemaal gewoon k*t. Het verleggen van het geheel ging moeizaam en de druppeltjes olie namen ook al toe wat een zooitje maakte. Ik was al een hele tijd bezig en had nog niks bereikt behalve wat nieuwe scheld woorden bedacht te hebben.
Als het zo slecht gaat kan je beter stoppen en met iets anders verder gaan anders gaat het alleen maar slechter, net als je humeur!
Ik heb dus alles weer in elkaar gezet en ben met een doos andere onderdelen naar de autohobby club gegaan. Daar moest ik ook nog wat aan de mazda doen. Ik heb nu oa de luchfilter en res. wiel houder gestraald. Als het weer droog is kan ik die ook weer mooi in de verf zetten.
Volgende week begin ik weer eens met goede moed aan de achteras (zal dan vast zeer gemakkelijk gaan:-)) en daarna het chassis een aan pakken.
Richard78
DSC_1385.JPG --> mod_embed_images_loadimage('84b481c084240697a553e1fd97b3fc30', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.opaqueonline.com%2FRestauration%2Fslides%2FDSC_1385.JPG', 'http://landrover.opaqueonline.com/Restauration/slides/DSC_1385.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.opaqueonline.com%2FRestauration%2Fslides%2FDSC_1385.JPG', '', 6877849, 600, 600, 'Loading image ...', false);
DSC_1387.JPG --> mod_embed_images_loadimage('898f294954d66a2075821e4ade1268bf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.opaqueonline.com%2FRestauration%2Fslides%2FDSC_1387.JPG', 'http://landrover.opaqueonline.com/Restauration/slides/DSC_1387.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.opaqueonline.com%2FRestauration%2Fslides%2FDSC_1387.JPG', '', 6877849, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ps Sardinië was geweldig, een mooi italiaan eiland met zeer sociale Italianen, heerlijk eten idyllische stranden en prachtige natuur. Ik zag ook een paar landrovers rondrijden. Eenmaal een stoet landrovers welke waarschijnlijk een stukkie offroad ginen. Er zijn namelijk genoeg zandpaden (makkelijk tot moeilijk) waarvan ik er een paar met de huurpunto moest nemen (wat smachtte ik naar een landrover!). Er is hier en daar ook een goed 4x4 terrein waar je goed kan rijden en ik zag een paar hellinkjes welke zeer uitdagend waren. Ik denk dat als je heftig wilt greenlanen het een heel mooi eiland is.
jammer is wel dat bij onze eerste hike mijn vriendin haar enkelband heeft gescheurt boven op een berg. Lang leve de EHBO en we zijn met moeite de berg afgereden. Daar waren rangers gewaarschuwt die ons in hun 4x4 (nissan) verder brachten. Dat vond mijn vriendin wel weer erg leuk. Gelukkig gaat de genezing goed en loopt ze al redelijk rond.
Als eerste een bezoekje bij de verf groothandel voor de verschillende verfsoorten. Het plan is nu als volgdt:
gegalv. Chassis+assen (ed): 2x Chassis lak
Schutbord (ed): 1x owatrol/menie, 1x primer (in de kleur van de aflak, 2x aflak
alu plaatdelen: 1x alu primer, 1x primer (in de kleur van de aflak),2x aflak
Als het aan de groothandel lag deden ze alles wat zwart mocht met chassislak. Dat spul gebruiken ze ook bij vrachtwagens ed en blijkt dus goed spul te zijn.
Ik heb de vooras gedeeltelijk gedemonteerd zodat het redelijk hanteerbaar is. De diff heb ik achtergelaten en de rest heb ik in de auto geladen om op de autohobbyclub te gaan stralen. 's avonds heb ik het geheel met thinner ontvet en geverfd met de chassislak. Dit ging allemaal behoorlijk goed. Het stralen haalde mooi alle rottigheid weg en gaf mooi kaal staal om te verven. De chassislak moest ik wel goed verdunnen zodat het goed in de putjes (door roest ed) kwam. De lak droogt erg snel wat het verven makkelijk maakt. Je verf eerst de ene kant van de spullen. Als je de laatste af hebt kan je de eerste omdraaien en verder verven. Maar alles ging zoals verwacht en lekker vlot.
Vandaag was het plan om hetzelfde te doen met de achteras. Deze was al schoon gekrabt maar was zonder banden nog te zwaar om makkelijk te hanteren (de straal cabine staat boven aan een trap). Ik wilde dus de diff eruit halen wat ene hoop gewicht scheelt. Toen ik de steek assen eruit haalde bleek er nog wat olie in te zitten wat eruit lekte. ff snel opruimen, bakje eronder en verder. Natuurlijk gebeurde hetzelfde toen ik de achterplaat eraf haalde. Op dat moment bedacht ik me dat de moer bij de aandrijf as er natuurlijk ook af moest. Dit werkte niet echt en gezien het gewicht (en het leure met de zware onderdelen gister) liep het allemaal ook steeds minder vlot. Om eerlijk te zijn ging het allemaal gewoon k*t. Het verleggen van het geheel ging moeizaam en de druppeltjes olie namen ook al toe wat een zooitje maakte. Ik was al een hele tijd bezig en had nog niks bereikt behalve wat nieuwe scheld woorden bedacht te hebben.
Als het zo slecht gaat kan je beter stoppen en met iets anders verder gaan anders gaat het alleen maar slechter, net als je humeur!
Ik heb dus alles weer in elkaar gezet en ben met een doos andere onderdelen naar de autohobby club gegaan. Daar moest ik ook nog wat aan de mazda doen. Ik heb nu oa de luchfilter en res. wiel houder gestraald. Als het weer droog is kan ik die ook weer mooi in de verf zetten.
Volgende week begin ik weer eens met goede moed aan de achteras (zal dan vast zeer gemakkelijk gaan:-)) en daarna het chassis een aan pakken.
Richard78
DSC_1385.JPG --> mod_embed_images_loadimage('84b481c084240697a553e1fd97b3fc30', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.opaqueonline.com%2FRestauration%2Fslides%2FDSC_1385.JPG', 'http://landrover.opaqueonline.com/Restauration/slides/DSC_1385.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.opaqueonline.com%2FRestauration%2Fslides%2FDSC_1385.JPG', '', 6877849, 600, 600, 'Loading image ...', false);
DSC_1387.JPG --> mod_embed_images_loadimage('898f294954d66a2075821e4ade1268bf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.opaqueonline.com%2FRestauration%2Fslides%2FDSC_1387.JPG', 'http://landrover.opaqueonline.com/Restauration/slides/DSC_1387.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.opaqueonline.com%2FRestauration%2Fslides%2FDSC_1387.JPG', '', 6877849, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ps Sardinië was geweldig, een mooi italiaan eiland met zeer sociale Italianen, heerlijk eten idyllische stranden en prachtige natuur. Ik zag ook een paar landrovers rondrijden. Eenmaal een stoet landrovers welke waarschijnlijk een stukkie offroad ginen. Er zijn namelijk genoeg zandpaden (makkelijk tot moeilijk) waarvan ik er een paar met de huurpunto moest nemen (wat smachtte ik naar een landrover!). Er is hier en daar ook een goed 4x4 terrein waar je goed kan rijden en ik zag een paar hellinkjes welke zeer uitdagend waren. Ik denk dat als je heftig wilt greenlanen het een heel mooi eiland is.
jammer is wel dat bij onze eerste hike mijn vriendin haar enkelband heeft gescheurt boven op een berg. Lang leve de EHBO en we zijn met moeite de berg afgereden. Daar waren rangers gewaarschuwt die ons in hun 4x4 (nissan) verder brachten. Dat vond mijn vriendin wel weer erg leuk. Gelukkig gaat de genezing goed en loopt ze al redelijk rond.