Pagina 1 van 1

Stuurbekrachtiging Defender 130 Td5

Geplaatst: zo 07 jun 2009, 00:19
door Def130 Traveling in Style
Hallo allemaal,

Is er iemand die mij kan vertellen waar en hoe ik de kracht van de stuurbekrachtiging kan inregelen? Bij stilstand kan ik eigenlijk niet sturen. Ik weet wel dat dit niet bevorderlijk is voor de stuurinrichting, maar toch. De auto is intussen een paar honderd kilo zwaarder geworden en staat op Maxxis Bighorn 255x85x16 banden. Er zal ergens een overstortklep in het systeem zitten, alleen weet ik niet waar. Alvast bedankt voor de adviezen, tips en reacties.

Tsjip

Re: Stuurbekrachtiging Defender 130 Td5

Geplaatst: di 09 jun 2009, 03:24
door Def130 Traveling in Style
Hallo allemaal,

Een paar dagen geleden heb ik deze vraag op het prikbord gezet. Zou er dan echt niemand zijn die hier antwoord op kan geven? Kan het me niet voorstellen; gezein de informatie die er bij tijd en wijle gegeven word. Of is het bericht net eventjes te snel naar achteren verdaagd? Ik denk het... Vandaar dat ik (probeer) het bericht op deze manier naar voren haal. Alvast reuzebedankt voor eventuele tips.

Vriendelijke groeten,

Tsjip

Re: Stuurbekrachtiging Defender 130 Td5

Geplaatst: di 09 jun 2009, 03:47
door Andrew Colville
je stuur bekrachtigings druk is niet regelbaar, wel heeft de pomp een overdruk ventiel bestaand uit een veertje een een kogel vaak. je zoekt dus meer druk, maar het stuurhuis zelf zal een verhogde druk warschijnlijk niet op prijs stellen.

mogelijk is je stuurpomp inwendig versleten waardoor deze niet langer de gewenste druk levert een nieuwe pomp bied uitkomst.

dan kan het ook nog zijn dat het stuurhuis zelf zwaar loopt door versleten naald lagers, meestal wordt dit duidelijk omdat het stuurhuis dan lekt.

bovendien behoort men past te sturen als de auto rolt ( altahans dat heeft mijn instrukteur me wijs gemaakt 10 jaar geleden

hopelijk heb je iets aan deze info.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Stuurbekrachtiging Defender 130 Td5

Geplaatst: di 09 jun 2009, 04:15
door Def130 Traveling in Style
Hallo Andrew,

Allereerst bedankt voor de reactie. Het stuurhuis is niet versleten en lekt niet. De olie is mogelijk wel al oud, misschien moet ik die eens vervangen, misschien heeft dat ook wel invloed. Je merkt bij mijn auto dat het er net om spant; hij gaat net overstorten voor de wielen gaan draaien. Waarschijnlijk is een minimale verhoging van de druk al voldoende om alles te laten functioneren zoals het bedoeld is. Een en ander is gevolg van grotere banden en gewichtstoename van de auto. Het overstortventiel waar je het over hebt; kun je uitleggen waar deze zich bevind? Zit deze op de pomp zelf? Wederom alvast bedankt voor de reactie.

Vriendelijke groet,

Tsjip

Re: Stuurbekrachtiging Defender 130 Td5

Geplaatst: di 09 jun 2009, 11:11
door Marc-my-Words
Ik zou denken: terug naar "normalere" banden. (En verder "Traveling light".)

Ik hoorde van een ZW-Franse boswachter dat de stuurbekrachtiing van de dienst Defenders relatief vaak stuk ging aldaar: Les Landes, een super zandverstuiving, hier rijden ze dus met dikkere zandbanden met lage spanning, als je dat dan niet heel voorzichtig benut komen er teveel te grote krachten op de stuurbekrachtiging, en dan geeft vroeger of later het stuurhuis het op.

Marc

Re: Stuurbekrachtiging Defender 130 Td5

Geplaatst: di 09 jun 2009, 14:50
door CamperChris
De stuurhuizen van Land Rover staan niet bekend om hun kwaliteit. Ze lekken nogal snel. De druk instellen kan denk ik niet, en als het kan lijkt het me zeer onverstandig omdat de afdichtingsbusssen dat nooit aan gaan kunnen (ze kunnen het nu al niet goed aan)

Vis Landrovers in Scheveningen heeft er veel kennis van (zo komt hij in ieder geval over). hij vertelde mij dat bij uiterste stuuruitslag de druk en temp. van de olie in het huis zo ver oploopt dat al na 6 seconden de teflon ringen kunnen gaan smelten (landrover zelf raadt aan om dit niet langer dan 20sec te doen, maar da's dus eigenlijk al funest).

Er zijn er velen die met zware auto's en 255-ers rondrijden, ik heb niet eerder gehoord dat de wielen dan niet willen draaien (het lijkt me juist een mooie borging om slijtage vd stuurinrichting te voorkomen..).

Lukt het bij een verhoogd toerental mischien wel?

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a72875478e7d794954c192fb12c6c620', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 8425560, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4bb4d5c365811ab549ad1d08c8470042', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 8425560, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>

Re: Stuurbekrachtiging Defender 130 Td5

Geplaatst: wo 10 jun 2009, 02:36
door Def130 Traveling in Style
Hallo Chris,

Inderdaad, bij een dotje gas gaat het stuurwiel wel rond. Bij mij lekt er niets aan de stuurinrichting. Ik had in het werkplaatshandboek al gevonden dat de normale druk bij 1000 rpm ongeveer 70 bar bedraagd en wanneer de wielen tegen hun aanslag aan zitten dan kan de druk oplopen naar over de 100 bar. Deze druk wordt dan afgeregeld met een overstort neem ik aan, vandaar ook dat de olie in zeer korte tijd erg heet kan worden. Ik zal maar eens langs de garage gaan om de druk eens te laten meten. Misschien is het zo dat wanneer de olie verouderd is, dat de viscositeit omlaag gaat en daarom de druk een beetje achterblijft. En inderdaad, een bandbreedte van 255 is niet extreem. Bij de laatste offroad-dag van LRCH in Axel heb ik ze wel veel breder gezien en bij deze auto's werkt alles naar behoren. ik had alleen verwacht dat er veel meer mensen dit probleem hadden gehad en er misschien een pasklare oplossing voor hadden gehad. In ieder geval hartelijk dank voor je reactie.

Vriendelijke groet,

Tsjip

Re: Stuurbekrachtiging Defender 130 Td5

Geplaatst: wo 10 jun 2009, 10:24
door CamperChris
Mischien (in theorie) kan het dan ook nog zo zijn dat je stationair toerental net te laag is. dat zou uit m'n hoofd iets van 800 toeren moeten zijn. Maar bij en te laag toerental loopt hij ook niet echt lekker meer.

gr, CHris

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b23ff6b5dabfa5fa9f60c540f13937d6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 8820018, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5fbe86660e82626fee8a4d4779af15f3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 8820018, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>

Re: Stuurbekrachtiging Defender 130 Td5

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 22:04
door HenkFender
Hallo Tsjip.
Ik heb sinds kort hetzelfde probleem als wat je hier beschreef. Geen bekrachtiging bij lage toeren.
Onlangs heb ik de pomp vervangen, dus daar kan het niet aan liggen. Hij heeft het 2 maanden goed gedaan, nu ineens geen bekrachtiging meer bij stationair toerental. Hoe heb je het probleem opgelost?

Groet
Henk

Re: Stuurbekrachtiging Defender 130 Td5

Geplaatst: di 10 nov 2009, 01:53
door Def130 Traveling in Style
Hoi Henk,

Ik heb het eigenlijk nog niet helemaal opgelost. Ik heb het systeem gedraind en gespoeld met nieuwe olie. Vervolgens weer opgevuld met nieuwe olie. Dit alles heb ik gedaan in mijn nieuwe schuur met een eveneens nieuwe, gladde, gietvloer. Na het laten zakken van de voorkant van de auto dacht ik dat het opgelost was; want de wielen vlogen van links naar rechts. Helaas, nadat ik de auto weer naar buiten gereden had op de stroeve klinkers, was het weer afgelopen en moest ik het weer met een dotje gas doen. Wanneer ik de auto met de high-jack één "klikje" uit de veren til, dan is het goed en draait het stuur wel weer licht. Hij mist dus maar een fractie aan kracht.

Eén voordeel: De olie is nu wel ververst. De druk moet ik nog eens laten meten bij de garage; dit doe ik bij de volgende APK-keuring. Meters en slangen met passende koppelingen heb ik niet, vandaar. Denk er wel om dat er andere olie (bij mij de groene) in een Td5 moet dan in de voorgaande types.

Mocht je nieuws hebben omtrent dit verhaal, hou me maar op de hoogte.

Vriendelijke groet,

Tsjip

05092010189.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f9236d955cddd80d5d839497a93d554f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-NouK9NhrWRM/TIdWI0uqUoI/AAAAAAAAAI8/5jN2Ca2kb54/s800/05092010189.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', '', 10175332, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Stuurbekrachtiging Defender 130 Td5

Geplaatst: di 10 nov 2009, 09:37
door Aad Koene
Het stationair toerental van een Td5 ligt vrij laag (735rtm(+/-5)) waardoor er relatief weinig druk is voor de stuurbekrachtiging.
Veiligste en goedkoopste oplossing is een beetje gas geven.

Aanpassen van de overstortdruk is niet aan te raden daar dit bij hogere snelheden wel eens onwenselijke bijverschiijnselen zou kunnen vertonen.

Aad Koene.

Re: Stuurbekrachtiging Defender 130 Td5

Geplaatst: di 10 nov 2009, 10:50
door Madcap
Idd, beetje gas geven: De stuurbekrachtiging is een mechanische versterking. Het stuur voelt enkel de kracht van de bestuurder en kent niet de gewenste positie waarin het stuur volgens de bestuurder moet terecht komen; er is geen terugkoppeling. Tot zover het nut van de boordcomputer...