Pagina 1 van 1

outriggers

Geplaatst: za 06 jun 2009, 01:22
door Corjan
Technische vraag,

Ik ben de derde en vierde veerhand van een 109 chassis aan beide zijden aan het vervangen. Ik heb vanavond aan de linkerkant de oude veerhand verwijderd. De lip (een van lippen waartussen het verenpakket vast gebout zit) die het dichts bij het chassis zit, heb ik laten staan omdat ik deze gebruik als positionering voor de nieuwe veerhand.
Ik ga ervanuit dat de vervang delen in het chassis gelast moeten worden en er niet tegenaan. Wanneer ik nu de nieuwe veerhand in het chassis las dan komt de lip die het dichts bij het chassis zit een centimeter dichter bij het chassis dan de oude. Dat zou betekenen dat het verenpakket anders onder het chassis komt te hangen. Onder een andere hoek mits de situatie achter gelijk blijft.
Ik heb de situatie aan de recherkant eens bekeken en kom tot de conclusie dat daar de positie van de lippen dichter bij het chassis zit. Daar zal het verschil kleiner zijn dan links.

Mijn vraag is nu kan ik deze afwijking naar binnen accepteren en krijg ik straks het verenpakket er weer goed onder? Of moet ik de nieuwe veerhand aanpassen zodat de lippen op dezelde plek komen?

Helaas ik heb geen foto's.

Groet corjan

Re: outriggers

Geplaatst: za 06 jun 2009, 12:23
door corjan
Mijn vraag zakt wel erg snel naar beneden zonder een reactie.

Is mijn vraag niet duidelijk genoeg?

Corjan

Re: outriggers

Geplaatst: za 06 jun 2009, 14:21
door 88Cees
Hoi Corjan,
het plaatje dat in het repairmanual zit geeft geen uitsluitsel over de maten die jij vraagt.
Het lijkt me echter dat beide achterveerpakketten paralel aan, en centisch in het chassis moeten hangen.
Daarbij zou ik de imitatie outrigger aanpassen en niet,de nog goede orginele veerbevestiging.
Het overzichtje met chassismaten kan ik je wel toesturen als je wil, maar hier staan dus niet alle maten op.
Gr Cees

Re: outriggers

Geplaatst: za 06 jun 2009, 14:26
door Exfietser
Ik weet het antwoord niet, maar ik zou willen dat de nieuwe outrigger er weer precies zo op zit als de oude. Desnoods door de nieuwe outrigger iets aan te passen. Aan de maatvoering van een outrigger die dertig jaar later dan het chassis en niet door de orginele fabrikant is gemaakt zou ik eerder twijfelen dan aan de maatvoering van het chassis zelf.

Ik denk wel dat een foto veel kan verduidelijken. Ik weet even niet precies wat je bedoelt. Komen de lippen nu dichter bij elkaar zodat er minder ruimte voor de veer? Of gaan bijde lippen meer naar het midden van de auto? Als dat laatste het geval is komt je veerblad dus een beetje schuin te zitten. Ik denk dat dat funest is voor je rubber bussen in de veren. Het lijkt mij dat het voorste bevestigingspunt en het achterste van de veer exact in lijn moeten zitten met de bevestigingsbouten exact haaks op die lijn. Verschuif je een van de veersteunen iets dan zit die bout dus niet recht in de rubber bus met waarschijnlijk overmatige slijtage tot gevolg.
Als aan de andere kant van de wagen de lippen meer naar binnen zitten zal het achterste bevestigingspunt van de veer net zoveel meer naar binnen zitten. Omdat de chassis vroeger met mallen met de hand gemaakt werd kan ik me voorstellen dat links en rechts niet helemaal gelijk zijn. Maar dat er wel goed gekeken is dat de veerophangpunten op een lijn t.o.v. elkaar zitten.

Ik weet dit allemaal niet zeker en kan het niet veriferen, maar als het zou moeten doen zou ik hier op letten.

Arnold.

Re: outriggers

Geplaatst: za 06 jun 2009, 15:37
door corjan
Hoi Arnold,

Bedankt voor je reactie. Je hebt mijn verhaal begrepen. Aan de linker- en rechterkant komt de bevestiging van het verenpakket idd meer naar het midden van het chassis. Links meer dan rechts. Wanneer achter op dezelfde plaats zou blijven komt de veer dus scheef tov de oude situatie. Wat jij zou wensen in je eerste alinea dat was ook mjn eerste gedachte; de outrigger moet op exact dezelfde plaats terug. Met de nieuwe in de huidige staat komt dat dus niet goed. Dan zit er een cm verschil en dat vind ik erg veel. Ik weet ook geen toleranties voor deze maatvoering maar het lijkt mij niet juist.

Ik ben wel benieuwd of er nog meer ervaringen komen en of zij met hetzelfde probleem te maken hebben gehad.

Corjan

Re: outriggers

Geplaatst: za 06 jun 2009, 22:25
door erik750SF
Corjan,

Kun je de hartafstand van de veren niet nauwkeurig meten op de achteras zelf?

Zou ze in ieder geval parallel zetten en niet te veel hechten aan wat anderen ooit gedaan hebben.

Erik
109 6-cil Stationwagon 1979

2pq1007.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e6c0cc6305d51d576e333adba3ceb448', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi25.tinypic.com%2F2pq1007.jpg', 'http://i25.tinypic.com/2pq1007.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi25.tinypic.com%2F2pq1007.jpg', '', 6874276, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: outriggers

Geplaatst: zo 07 jun 2009, 02:13
door Davy
Hey Corjan,

Goed te horen dat je weer bezig bent! Als je weer eens twee linker handen nodig hebt weet je wie te bellen

Re: outriggers

Geplaatst: zo 07 jun 2009, 02:26
door rudolff
Hallo Gorjan,

ik heb vorige week dezelfde reaparatie gedaan, ook een 109. Voor ik de oude verwijderde heb ik een ijkpunt gemaakt op de tank, met een lange stang. Dus toen ik de bevestigingdbout van het verenpakket eruitdrukte heb ik dezelfde, precies passende stang tot tegen de tank laten drukken en daar een markering opgemaakt.
Bij de montage de outrigger eerst aan het verenpakket gemonteerd en met behulp van een potkrikjede outrigger gepositineerd zodat de markering precies geraakt werd. De boel vastgelast en klaar. (alles bij elkaar een dag werk hoor)

Of de outrigger volgens fabrieksspecificaties is gemonteerd weet ik niet. Wat ik wel weet is dat aan dit chassis, waar sinds 1982 al heel wat gelast is deze outrigger op dezelfde manier zit als de vorige, en dat de auto daar perfect mee reed en rijdt.

succes met de verdere montage!

Re: outriggers

Geplaatst: zo 07 jun 2009, 10:59
door Marijn & Simba
Maar even een vraagje, waren de veerhanden zelf zo ver verrot dat je die er ook afgeslepen hebt?
De outrigger staat er eigenlijk los op. In ieder geval, de 3e veerhand (voorste van de achterveren), is op zich sterk genoeg om zonder de koker om het boeltje te houden.

Ik heb bij Simba alleen de kokers ooit vervangen. Die veerhanden hebben moeite om echt te verrotten en door die ook maar te vervangen maak je juist het chassis zwakker volgens mij.

Ik weet niet hoe het met de achterste veerpoten gaat. Die zien er bij mij nog akelig hard uit.

Maar goed, ik zou het nieuwe spul ook aanpassen aan de oude vormen, dan weet je zeker dat het goed is, tenzij je chassis zo krom als een hoepel is.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('42b158258c73d6b6d3f8006fcdd82443', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 6875364, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: outriggers

Geplaatst: zo 07 jun 2009, 16:27
door Corjan
Bedankt allen voor het meedenken.

Martijn de veerhand links is inderdaad zo verrot dat de buiteste lip er af ging met het verwijderen van de outrigger.

De tip van de hartafstand opmeten op de achteras ga ik zeker gebruiken.

Verder ga ik er voor zorgen dat de boel er weer netjes paralel onder komt!

Groet Corjan