Pagina 1 van 1
Kenlowe fan
Geplaatst: di 02 jun 2009, 17:31
door Larosaurus
Ik lees in oude Laromagazines uit engeland meer dan regelmatig de advertentie van kenlowe fans die speculeren over 8-10% brandstofbesparing door hun fan on demand systeem zoals ik het maar even noem. Heeft iemand hier ervaring mee? Kloppen de perc.?
[www.kenlowe.com]
Re: Kenlowe fan
Geplaatst: di 02 jun 2009, 20:04
door laro
Neem dit toch maar met een flinke korrel zout, een viscokoppeling zorgt toch ook dat de ventilator niet onnodig draait, vindt ze ook vrij prijzig, ik hal ze op de autosloop voor een paar tientjes.
Re: Kenlowe fan
Geplaatst: di 02 jun 2009, 20:34
door G-men (Gargamel)
Een goede viscofan slipt als hij koud is en gebruikt zo minder vermogen.
Die 8 en zelfs 10% is gewoon lariekoek.
Als dat het geval zou zijn, dan moet die ventilator vele kilowats gebruiken.
Enige verschil is dat de electrische fans stilstaan als het blok koud is en je dus sneller op tempratuur en dan geen energie afname hebt, tewijl een viscofan altijd langszaam zal draaien.
Als je veel snelweg rijd en voldoende rijwindkoeleing hebt zal het idd wel iets schelen. Maar meer als 2-3 % zal het echt niet zijn.
War je echter wel rekening mee moet houden dat als die electrische ventilatoren draaien ze best veel stroom (8 tot 10 Amp elk) trekken en dat i.c.m. verlichting weleens wat veel kon zijn voor de oudere landrovers. Die hebben niet van die hele zware alternatoren.
Ik persoonlijk zou het er niet aan uitgeven. Overigens schijnt de ventilator van een Citroen BX prima te passen......
Gerrit
Re: Kenlowe fan
Geplaatst: di 02 jun 2009, 20:36
door Exfietser
Ik geloof die percentages ook niet erg. Als die op mijn series 10% zou besparen zou die fan dus iets van 6 pk moeten zijn. Lijkt me nogal veel. Maar ik kan niet met zekerheid zeggen of dit inderdaad zo is. Je zou eigenlijk even moeten uitrekenen hoeveel energie de standaard fan kost. Dat moet kunnen aan de hand van het toerental, vaanstand luchtweerstand etc.
En het electrisch vermogen van een electrische fan als dat 10% zou zijn?
Als je fan vermogen 10 % van het motorvermogen en dus 10% van je brandstof verbruik is kom je op ongeveer 4,5 kw. De nominale stroom bij 12 volt dan 4500/12=375 Ampere. Je moet dan dus dezelfde dikte kabels gebruiken als op de startmotor zitten. Zit een kenlowe met zulke kabels aan de accu? Ik geloof er niets van. Ik ben hierbij uitgegaan van series diesel motor van 63pk
Een electrische fan heeft wel het voordeel dat die uit staat als hij niet nodig is en uit te zetten is bij een doorwading.
Nadeel schijnt te zijn dat je motorruimte minder goed schoon blijft. Het vuil wordt er niet uit gewaaierd. En het is een systeem met meer onderdelen die stuk kunnen. Bij de mechanische standaard fan heb je eigenlijk alleen de waterpomp en de v-snaar die stuk kunnen. Op een grote reis zijn dat de onderdelen die ik zondermeer toch al mee zou nemen. Een electrische fan meezeulen is wat groot zeg maar en extra.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/06/2009 19:09 door Exfietser.
Re: Kenlowe fan
Geplaatst: di 02 jun 2009, 22:05
door Art van Blondie
Ik heb afgelopen winter een kenlowe fan gemonteerd op mijn stage one. Dat heb ik tegelijkertijd gedaan met het vervangen van de distributietandwielen en -ketting, en de nokkenas inclusief de hydraulische klepstoters. Sindsdien is het verbruik met 10% gedaald, maar wat daar nou de oorzaak van was zullen we natuurlijk nooit weten.
Groet, Art