Pagina 1 van 1

Olielampje V8 gaat aan bij lager toerental.

Geplaatst: di 02 jun 2009, 12:59
door VincentM
Hallo,

Vandaag komt mijn 110 v8 (1985) thuis. Gebracht door de anwb ....
In het weekend ging het oliedruk lampje aan bij lagere toerentallen. En daarna ook bij de hogere toerentallen.
Samen met wegenwachter geprobeert oliedruk te maken door oliepomp vol vaseline te smeren. Helaas werkte dat niet.

Nou heb ik in het archief gelezen dat dat kan komen door te dunne olie, wat dan weer komt door benzine in de olie.
Maar hoe kamt die benzine dan in de olie komen? Langs zuigerveren?
Het was de eerste langere rit na veel korte ritjes....

Bij het los draaien is een van de bouten afgebroken. Hoe krijg ik die er weer uit?

Groet VincentM.

Re: Olielampje V8 gaat aan bij lager toerental.

Geplaatst: di 02 jun 2009, 13:54
door Ian RookRover
Waarschijnlijk moet de oliepomp of de motor (hopelijk voor jou het eerste) gereviseerd worden. Oliepomp reviseren is niet heel erg veel werk, nieuw tandwielen en overdruk ventiel+veer en klaar. Tenzij het deksel erg is ingesleten, dan moet je dit vlakslijpen. (dit schijnt te kunnen met fijn schuurpapier op een vlakke tafel).

Toen ik mijn oliepomp demonteerde brak ook een boutje af, met een linkse tap eruit geprobeerd te krijgen, niet gelukt. Uiteindelijk (ik ging toch de nokkenas vervangen) maar een 2e hands distributiedeksel op de kop getikt en die gemonteerd.

Ian.

Re: Olielampje V8 gaat aan bij lager toerental.

Geplaatst: di 02 jun 2009, 15:05
door G-men
Vincent,

Voordat er allerlei doenscenario's langs komen zou ik eerst eens de schakelaar van het oliedruklampje vervangen.
Die staan niet als extreem betrouwbaar bekend (understatement) en als het membraam lek is, komt er olie achter waardoor het ding niet meer of te laat schakeld. met als resultaat het verschijnsel wat jij schetst.

Ding kost iets van 3-4 Euro.
Heb ditzelfde al twee maal dit probleem gehad. Na de eerste keer een normale oliedrukmeter in de wagen gemonteerd (de sensor zat er toch al); zodat ik de tweede keer gewoon kon doorrijden.
Hij leverde namelijk netjes 30Psi. Ook met brandend lampje.

99% kans dat je probleem dan ineens opgelost is.

Als je echt benzine in je olie hebt, ruik en zie je dat direct; het wordt dan heel dun, en meestal staat het peil ineens te hoog.


Gerrit

Re: Olielampje V8 gaat aan bij lager toerental.

Geplaatst: di 02 jun 2009, 15:09
door G-men
Overigens, de vaselinetruc heeft alleen nut als om de een of andere reden geen olie in de pomp zit. Kans dat dat onder het rijden ineens optreed is nihil. Dan moet je echt veel te weinig olie erin hebben gehad, of gelijktijdig filter en carter eraf/leeg hebben.
De aanzuigleiding loopt dan leeg, en door de vaseline is de pomp dan in staat om olie aan te zuigen.

Gerrit

Re: Olielampje V8 gaat aan bij lager toerental.

Geplaatst: di 02 jun 2009, 17:07
door VincentM
Hallo,

Bedankt voor de reactie's.
De olie leek wel iets dunner dan normaal, ik heb er nog niet aan geroken.
Die sensor zag er nog vrij schoon uit... Maar vervangen kan geen kwaad en een reserve kan ook geen kwaad.

De tandwielen vond ik er redelijk uit zien. De koprand, het dunste randje van de tandwielen zijn wel wat rafelig.
Ik vermoet dat er wat 'troep'? voor de aanzuigkorf zit, waardoor de olie niet bij de pomp komt. Zou dat kunnen?

Groet VincentM.

Re: Olielampje V8 gaat aan bij lager toerental.

Geplaatst: di 02 jun 2009, 17:17
door G-men
Je kunt je carter er vrij makkelijk afhalen; en meestal zul je daar wel een mooie zwarte drab in aantreffen.
De aanzuigkortf is vrij groot, en nogal grof; dus ik betwijfel of hij zo dicht geslibt is.
Ik zet mijn geld nog steeds op de sensor;.

Gerrit

Re: Olielampje V8 gaat aan bij lager toerental.

Geplaatst: di 02 jun 2009, 21:33
door Michiel 109 V8
Vervang eerst je sensor idd. Vele korte ritjes zorgen voor een snelle aftakeling van je olie en evt lekgassen. Doordat je olie waarschijnlijk niet vaak goed op temperatuur komt blijft alle troep er in zitten. Eenmaal op temperatuur vervliegt de meeste rommel.

De tandwielen mogen wat kleine butsjes hebben maar bij grote beschadiggingen zou ik ze zeker vervangen. Je kan de speling meten tussen het pomphuis en de tandwielen om de conditie te bepalen. Hoeveel speling het mag hebben staat in je manual.

Dat afgebroken boutje is minder. Je kan proberen er van boven kruipolie in te gooien en er later een dun boortje in te zetten plus een links tap. Als die iets uitsteekt kan je misschien wat met een goeie kwaliteit griptang.

Vervang gelijk alle boutjes van de pomp (op ebay zwerven mooie rvs setjes rond) en gebruik alleen een originele pakking. Deze heeft zeker weten de juiste dikte voor de juiste oliedruk. (Dikkere pakking = minder druk).

Greetz,

Michiel

Re: Olielampje V8 gaat aan bij lager toerental.

Geplaatst: zo 07 jun 2009, 15:42
door Edgar Kobus
Hi Vincent,

Gerrit heeft waarschijnlijk helemaal gelijk. Ik heb ook al twee van deze sensors vervangen. Waarschijnlijk lekt er ook al olie uit de sensor. Ik heb net als Gerrit een olie druk meter in de wagen en die geeft netjes 2 Bar = ongeveer 30PSI. Ik gebruik zelf als olie 10 w 40 conform fabrieks opgaaf. Werkt prima.

Edgar 109 V8 Stage I