Pagina 1 van 1

geen leven te krijgen in 110 2.5TD
Geplaatst: di 02 jun 2009, 12:38
door Ferdi
We hebben een tijdje geleden de bejaarde 3.0 V6 benzine uit onze one-ten vervangen door een iets minder bejaarde 2.5TD motorblok uit 86. Nieuwe steuntjes lassen, leidingen leggen, de boel in elkaar en aan elkaar knopen ging allemaal zonder problemen. Echter toe het moment daar was en de sleutel om ging toen gebeurde er ……………….. niks???
Alle bedrading van het blok los gehad en nagekeken, contactslot nagekeken en vernieuwd, accu polen en aansluitingen overal los gehad en schoongemaakt, andere startmotor erop en toen zou het toch moeten gebeuren, toch?
Niet dus . Zelfs met een startbooster eraan krijgt de startmotor de boel niet rond lijkt het wel en dat terwijl je met dat ding zonder problemen en vrachtauto kan starten zeg maar.
Lijkt er bijna op dat ie echt moeite heeft om de motor rond te draaien en dan zichzelf roostert. Spanning staat er zo te meten overal netjes op, dus bij deze weten we het ook niet meer. Als ik de motor met de hand rond probeer te draaien (heb niet zo’n grote dopsleutel) dan gaat het soms met moeite tot ik wat weerstand voel en dan daar weer doorheen gaat het daarna weer een slag makkelijker.
Ondertussen als 2 startmotoren versleten, maar nog geen leven in het ding te krijgen. Ben dus naarstig op zoek naar tips, ideeen of iemand die me verder kan helpen met deze uitdaging.
Ben nu al eventjes aan het zoeken en proberen maar kom er helaas niet uit
Wie helpt……. (koffie en thee aanwezig btw mocht je ter plaatse willen helpen

Greetz,

FerdiX


Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: di 02 jun 2009, 12:58

door offroadanimal
Hoi Ferdi,

Hoe zijn de kabels naar de startmotor en hoe heb je de massa voorziening gemaakt. Spanning meten is makkelijk maar als er veel stroom geleverd moet worden zoals bij het starten kan een hoge overgangsweerstand, die wordt gecreëerd door bijvoorbeeld een slechte of geen massa, een hoop roet in het eten gooien. Zorg dus voor een goede kabel van de accu naar de startmotor en een goede massa van het blok weer retour naar de min van de accu.

Groet, Sjoerd

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: di 02 jun 2009, 13:23

door FerdiX
Hoi Sjoerd,

De + loopt netjes rechtstreeks met de kabel die bij het blok zat richting startmotor, de massa gaat via de accubak naar een outrrigger en daarna vanaf een punt vooraan het chassis naar het blok. Plekken, polen etc allemaal schoongemaakt en dergelijke dus in theorie zou het netjes moeten werken. Ga in ieder geval de + kabel vervangen door de oude van de V6 en de massa misschien eens rechtstreeks leggen naar de startmotor (las dat ook ergens op het web) . Wie weet helpt dat wel :s
Kun je overigens de poulie met hand hand makkelijk draaien normaal gesproken of is dat moeilijk te doen?

Groeten,

Ferdi

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: di 02 jun 2009, 13:42

door Gert Jan
Hoi, heb je al geprobeert de auto te starten zonder compressie? Gloeibougies eruit en dan op nieuw starten. Hij zal dan vlot moeten ronddraaien. Ook weet je dan zeker dat er geen olie boven de zuiger staat. ( kan gebeuren door scheef vervoer, gekantelt oid. Ook moet je zeker weten dat je blok heel goed massa maakt.
Succes, Gert Jan.

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: di 02 jun 2009, 13:48

door FerdiX
Hoi Gert-Jan,

Da's een hele goeie tip. Dat nog niet geprobeerd, en eigenlijk ook niet op het idee gekomen om te proberen. Olie boven de zuigers was al wel bij me te binnen geschoten als mogelijke oorzaak, hoop niet dat dat zo is, want anders moet waarschijnlijk de boel uit mekaar neem ik aan?

Greetz,

FerdiX

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: di 02 jun 2009, 14:49

door Rickske
Ik zou zeggen dat, mocht de startmotor of bekabeling daarvan het probleem zijn en je wilt dat uitsluiten, probeer dan eens of je m gewoon aan krijgt met aanslepen. weet je tenminste dat de motor in orde is.
Rickske

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5fc41d3f3fc4db1c80fc4886beb876cd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 6618688, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: di 02 jun 2009, 15:27

door FerdiX
Hoi Rickske,

Aanslepen stond inderdaad ook op de agenda,hadden in ieder geval al geprobeerd om te kijken of de bak en motor goed aan elkaar zaten door een stevige douw en dat was in ieder geval goed. Ga eerst eens even dat compressie/olie verhaal testen. Denk dat als ik eerst ga slepen dat ik dan misschien iets sloop als er idd olie boven de zuigers zit.

Groeten,

Ferdi

(hoop dak da kreng toch gauw aan de praat krijg met dit mooie weer )

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: di 02 jun 2009, 15:34

door Rickske
dat klinkt als een goeie, en als je weet dat ie goed loopt, heb je daarna wel weer zin genoeg om de electra na te kijken en te checken of de kabels ook van de juiste diameter zijn.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2e37e00f91b62dbc860529f65e88052c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 6663300, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: di 02 jun 2009, 15:44

door FerdiX
Zeker weten Maar je tip is op het todo lijstje erbij gezet, zo te zien komen we de week wel door met de nuttige bijdrage's vandaag. More always welcome ofcourse, dank alvast voor de tips tot nu toe.

Ferdi

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: di 02 jun 2009, 16:04

door offroadanimal
Aanslepen leuk, maar zorg er dan wel voor dat je zeker weet dat je geen olie boven een zuiger hebt staan. Als dat wel het geval is en je sleept hem aan weet je tenminste zeker dat je motor kapot is.

Sjoerd

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: di 02 jun 2009, 16:51

door Puffino
Beste Ferdi,

er lijkt alleen gekeken te worden naar olie boven de zuigers, of anders wel massaproblemen.

Welnu, sorry, ik ga je niet zeggen wat het is omdat dat veel te veel mogelijkheden zijn, maar wel dat het vreemd is dat mensen over massa beginnen terwijl je met de hand al het blok nauwelijks rondkrijgt.

Als dat laatste zo is, moet je EERST dat oplossen voor je gaat starten. Wat er loos is kunnen we aan de hand van het ontbreken van kennis over geschiedenis en staat van het blok, en de acties rondom het inbouwen, onmogelijk inschatten.

Met bruut geweld rond willen draaien van iets dat niet rond WIL draaien is in de dikke van Dale omschreven als "slopen".

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: di 02 jun 2009, 17:16

door FerdiX
Thanks Sander,

Kijken hoe het zit met de olie boven de zuigers staat momenteel bovenaan het lijstje, de geschiedenis van het blok is mij helaas ook niet bekend dus gewoon met beleid aan de gang is the way to go. De tips van het stroomprobleem (massa enzo) lopen we naderhand ook nog een keer na, maar idd als je het blok met de hand normaalgesproken zou moeten kunnen draaien zonder al te veel weerstand dan is dat zeker optie nummer 1 die we verder gaan onderzoeken voor we de rest gaan uitproberen. Het is ook niet dat het blok niet rond wil, maar het kost me met de hand best wel moeite om hem rond te krijgen en naar mijn (bescheiden, nognietzotechnisch) idee zou dat toch en stuk makkelijker moeten kunnen.

Thanks voor je bijdrage en slopen doen we de boomstronken in de tuin wel als het nieuwe terras erin gaat

FerdiX,


One life, live it ...... by working on your Land Rover ('s) ...

- Land Rover One-Ten 1983 (200 tdi)
- Range Rover Classic 1986 (V8 on LPG)
- Defender 110 1:16 rc

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: di 02 jun 2009, 17:24

door G-men
Volgens mij moet het bij een diesel altijd moeite kosten om het te draaien. Je probeert namelijk compressie op te bouwen.
Gloeipluggen eruit en dan nog eens proberen met de hand te draaien. Dan moet het veel soepeler gaan en als er olie boven een cilinder staat komt dat er ook meteen uit.
Als je het blok uit elkaar gehad hebt, check dan ook even of de tandriem goed staat......

Aanslepen is alleen een idee als je zeker weet dat het spul gangbaar is en het aan de startmotor ligt. Heb al eens eerder iemand dat zien doen achter een andere Laro. Blok heeft heel even heel slecht gelopen, en sloeg toen af met een partij kromme klepstoters......

Gerrit

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: di 02 jun 2009, 19:51

door Puffino
wat precies is wat ik wil voorkomen....

Ferdi, houd je ons op de hoogte van je bevindingen? Enne, je weet hopelijk wel dat er ook een stop-solenoid op de brandstofpomp zit, die geactiveerd moet worden?? Anders zal de pomp NOOIT brandstof doorlaten. En dan al helemaal niet aanslaan.

Enne, inderdaad, "zwaar" is een relatief begrip, het kan juist een HEEL goed teken zijn ;-)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: di 02 jun 2009, 20:28

door FerdiX
Zal jullie zeker op de hoogte houden van de vorderingen. Van de week eens even een paar uurtje tussendoor vrijmaken om weer te gaan klussen aan Lollifant. Afwerken en inrichten van de babykamer heeft momenteel eventjes voorrang
Thanks zover allen voor de nuttige tips.

FerdiX,


One life, live it ...... by working on your Land Rover ('s) ...

- Land Rover One-Ten 1983 (200 tdi)
- Range Rover Classic 1986 (V8 on LPG)
- Defender 110 1:16 rc

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: di 02 jun 2009, 21:48

door Exfietser
Ik begrijp dat je motor gewoon rond wil. Maar nog maals: DIT MOET JE EERST TESTEN VOOR JE OOK MAAR IETS DOET. Een dieselmotor gaat zwaar rond. Bij mijn 2.25D kost het best veel moeite met de slinger. Je moet twee handen gebruiken. En hem snel genoeg ronddraaien om hem te starten met de slinger lukt helemaal niet. Met de hand de pully ronddraaien lukt bij mijn wagen niet. Het enige dat je krijgt is zere handen. Als je de motor compressieloos maakt door de gloeipluggen of verstuivers er af te halen lukte het dacht ik wel om hem met de hand aan de pully rond te krijgen. Maar niet makkelijk en met zere handen als resultaat.
Tijdens mijn motor revisie heb ik hem na elke stap, of nieuw onderdeel even getornt. Daardoor heb ik bijvoorbeeld voorkomen dat het oliefilter onder de oliepomp verkeerd om zat. De krukas loopt er dan tegen aan als hij verkeerd zit.

Maar ik begrijp dat je motor wel rond gaat zonder rare geluiden enzo. Verder is het blok niet uit elkaar geweest en kun je er vanuitgaan dat je distributie goed zit. Waarom heb je de distribute eigenlijk niet gewoon vervangen zodat je weet dat die vers is?
Verder begrijp ik dat als je start de startmotor in het geheel niet rond gaat en vervolgens verbrand. Dat is alleen mogelijk als bekabeling naar je startmotor in orde is en de startmotor mechanish geblokkeerd is. Wat gebeurt er als je start? Schiet de bendix naar buiten en grijpt het tandwiel dan in de starterkrans? In dat geval hoor je een zachte schakelklik van het startrelais en vervolgens een hardere kloenk van de bendix in de startmotor. Vervolgens zal dan de accu spanning omlaag gaan (Verlichting gaat zwakker branden) en daarna gaat de startmotor roken.

Als dit verhaal een beetje klopt denk ik dat je het zoeken moet in je bendix en de starterkrans. Ik vermoed dat het tandwiel van de starterkrans en bendix samen met de starterkrans op een of andere manier vastloopt in het vliegwielhuis. Als dat zo is moet je behoorlijke beschadigingen op de bendix enzo kunnen vinden. Een startmotor houd je niet zo maar tegen. Heb je de juiste startmotor en heb je die op de juiste manier gemonteerd. Heb je het juiste vliegwiel gemonteerd?
Je hebt en motorconversie gedaan. Heb je mischien het vliegwiel van de andere motor gebruikt en klopt de vertanding mischien niet meer of de diameter van het vliegwiel? Vergelijk anders de oude en nieuwe startmotor even.

Olie op je zuigers is niet erg zolang je maar niet start. Verstuivers er uit en dan starten. Dan blaas je de olie er zo uit. Niet je gezicht erboven houden!!! Het wordt dan wel een bende maar dat is beter dan dingen demonteren.

Succes,

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/06/2009 19:51 door Exfietser.

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: di 02 jun 2009, 23:17

door offroadanimal
Ferdi,

Als je hem rond kunt draaien, haal dan ook eventjes een verstuiverleiding los om te kijken of je motor wel diesel krijgt van de pomp, op je inspuitpomp zit een vaak blauw geval met een schuifstekker aansluiting, daar moet bij het starten wel 12v op staan anders kun je starten tot je lollifantenpaars ziet maar zal er geen teken van leven zijn.

Sjoerd

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: wo 03 jun 2009, 11:10

door Huub Pennings
Sluit even uit of je niet toch massaproblemen hebt, startmotor/motorblok eventueel via een startkabel direct aarden aan de min, via het chassis is niet optimaal.

Huub

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: wo 03 jun 2009, 12:20

door FerdiX
Gaan we zeker doen Huub, denk erover om een rechtstreekse massa met eigen draad te leggen naar de startmotor.

Verder @ Arnold. Je omschrijving klopt idd aardig goed zo te lezen. Distririem was net voor dat het blok destijds in de opslag ging vervangen door de vorige eigenaar (ook zichtbaar een nieuwe riem door inspectiegat) dus die hebben we even gelaten voor wat het is.
Heb gisteren even tussendoor de gloeipluggen eruit kunnen schroeven en toen ging de motor wel langzaam rond bij starten (accu even niet gecheckt verder en booster er ook niet aangehangen, moest weer verder schilderen ), maar lijkt er dus op dat de startmotor verder wel goed functioneerd ten opzichte van het vliegwiel. Is tevens ook het juiste model startmotor dus daar ook geen probleem te verwachten verder.
Volgende ronde de verstuivers eens eruit halen en kijken wat dat voor effect heeft en of er olie ergens zit waar het niet thuis hoort. En zo de hele rij tips eens verder afwerken. Zal regelmatig de bevindingen hier neerzetten, zou uiteindelijk toch wel eens moeten lopen dat ding tenslotte

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: do 04 jun 2009, 19:33

door Puffino
dat heet een brandstofafsluiter inderdaad.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: za 06 jun 2009, 01:29

door FerdiX
Ffkus een update.....

Vanmiddag weer een uurtje vrij gemaakt om te klussen aan het grote camomonster. Verstuivers eruit gehaald en schoongemaakt, zat een laag olie op de verstuivers dus zeker ook boven de zuigers. Gloeipluggen er weer ingezet en de motor even gestart (tenminste laten ronddraaien op de startmotor) en inderdaad er kwam olie uit de gaten van de verstuivers. Tevens ook een beetje diesel uit de leidingen dus die werken iig ook.
De boel vervolgens weer dichtgemaakt en aangesloten en tevens nog even een accukabel rechtsreeks van de - pool van de accu naar de startmotor gelegd en toen duimen voor een positief resultaat.
En ja hoor........ hij ging een beetje meer rond dan de vorige keer maar helaas nog niet overtuigend genoeg om de boel aan te slingeren. Telkens een beetje rond en dan het klikken van het tandwieltje, net of ie ergens stroom naar toe verliest ofzo.
De accu had ondertussen ook zowat de geest gegeven na een paar keer probereb te starten dus de booster eraan voor een misschien wel beter resultaat
Dus niet nog steeds niet veel bijzonders alhoewel toch een verbetering ten opzichte van de vorige week. De startkabel tussen de accu en de startmotor werd overigens wel enigszins warm, maar dat kan misshien omdat het niet een echt zwaar model is.
Kortom, een beetje vooruitgang geboekt, maar helaas nog steeds dat ding nie aan de praat

- Korte samenvatting voor diegene die geen hele lulverhalen willen lezen -

Hij doet het nog steeds niet

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: do 09 jul 2009, 16:16

door FerdiX
Daar zijn we weer
De kinderkamer is klaar en nog wat andere klussen zwat afgewerkt, dus nu hopen dat de kleine niet te vroeg komt zodat we binnenkort nog eens even naar de One-Ten kunnen kijk, deze staat momenteel nog steeds hulpeloos langs de oprit te wachten op de oplossing van ons meningsverschil (zie berichten hiervoor )

Afgelopen weekend eens zitten brainstormen waar het zo nou nog aan zou kunnen liggen buiten voorgaande opties en toen bedachten we het volgende: Kan het zijn dat een defecte dynamo kortsluiting of andersoortige problemen veroorzaakt waardoor ik de startmotor niet rond krijg of dat ie doorbrand en de acuu snel leeg trekt? Is in ieder geval iets wat ik van de week eens ga onderzoeken.
Tevens nog eens even kijken naar een nieuw relais (zo'n zwart rond Lucas ding uit de zekeringkast) die het naar mijn idee ook begeven heeft.

Greetz,

FerdiX

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: do 09 jul 2009, 16:32

door Huub Pennings
Meet eens wat de spanning op de accu is tijdens het starten, en wat de spanning is bij de startmotor tijdens het starten, bij de startmotor moet de geleverde spanning boven de 10 volt blijven, anders problemen met de accu of bekabeling. Spanningsverschil tussen deze meetmethoden moet binnen de 0.5 volt blijven anders heb je nog steeds een kabelprobleem of slechte contacten.

Waar woon je ergens? Is daar een matje et een multimeter in de buurt.

Huub

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: do 09 jul 2009, 21:22

door disco1992
hey FERDI,

werkt die auto nou nog niet ???

( ferdi woont in omgeving breda trouwens beste huub )


ik heb je laast nog even gesproken en je mocht mijn reserve nieuwe accu wel lenen voor test maar niks meer gehoord.
zo te lezen ligt het niet aan je accu in ieder geval

ik heb nog wel een 200 tdi blok voor je te koop hoor en dan krijg je er een hele defender omheen bij voor niks!
vraagprijs defender 10.000,-

beste ferdi ik wil je graag mee helpen maar het echte technische is voor een bakker net als ik ook beetje te veel.
mocht je hulp nodig hebben of iets anders hoor ik het graag.

ik help graag collega's van mijn schoonmoeke hahaha

spreek je snel
en succes!!

disco1992

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: do 09 jul 2009, 21:22

door paulus-109
het even willen rondgaan en dan ineens tiktiktiktiktiktik, is meestal een stroomprobleem.
met een verse accu en of startkabels aan een auto zal het beter moeten gaan.
indien niet dan is het startrelais overleden,contacten ingebrand, kan je open maken en opzuiveren.
dat is dan wel de rimboe methode, maar het werk weer (even)

paul

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: vr 10 jul 2009, 10:34

door FerdiX
Dag Luitjes,

Thanks voor de reactie's. Ga volgende week weer eens een poging wagen en kijken of we die tobbe aan de praat kunnen krijgen (ondertussen ook wel aan het neuzen voor een wat comfortabelere LR familiewagen) en de originele 3.0 V6 ligt ook nog als backup om te reviseren desnoods.
Aanbod van je accu Wouter staat nog steeds op de agenda, dus indien nodig geef ik je zekers een gil. De 200 tdi met die gratis Def eromheen klinkt op zich nie verkeerd Maar zoals het er naar uit ziet komt er een RR Classic bij (rhd uiteraard) om de laatst verkochte SIII te vervangen.
Laat komende week nog wel even weten hoe het verloopt met de cursus "gekleurdeLRspaghettivoorbeginners"

Greetz,

Ferdi

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: vr 10 jul 2009, 10:39

door huub
Als je er echt niet uit komt kan ik wel langs komen, ik woon in Oosterhout dus dat is niet zo ver uit de buurt.

Huub

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: vr 10 jul 2009, 10:53

door FerdiX
Okidokie, zal ik in het achterhoofd houden dan. Woon zelf btw in Tilburg.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/07/2009 08:53 door FerdiX.

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: vr 10 jul 2009, 22:52

door disco1992
hey ferdi,

ik dacht echt dat je bredanaar was. of heb ik het nou echt verkeerd verstaan van schoonmoeke
tilburg kom ik regelmatig aangezien schoonmoeke daar woont en ik daar bij een scouting groep zit bij het whilaminapark.

geef maar een gil dan neem ik de accu voor je mee

0643003525

tot in tilburg !

disco1992

Re: geen leven te krijgen in 110 2.5TD Geplaatst: ma 13 jul 2009, 17:47

door FerdiX
LOL, ben idd een Tilburger, werk wel in Breda en kom daar je schoonmoeke altijd tegen dan, dus zal daar wel aan liggen
Zal binnekort eens een gil geven, hetzij voor de accu en anders om gewoon eens een bakkie te doen. Nog paar kluskes doen in en om het huis en dan kunnen we weer met de one-ten verders

FerdiX