Pagina 1 van 1

RRC of P38

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 23:38
door thedoors
Hallo,

even een paar vragen voor jullie,

1- Welke RRC is beter de 3.5 of 3.9
2 Geeft de diesel van de P38 net zoveel problemen als de benzine
3 Welke RR rijdt het beste op LPG
4 Stel ik koop een slechte P38 en heb veel pech met de auto, tegen welke grote kosten kan ik dan tegen aanlopen.

ps Ik vind de RRC eigenlijk veel mooier en tijdloos dan de P38, alleen is de P38 weer vele malen luxer dan de RRC en als
je naar de aanschafprijzen kijkt is de P38 aantrekkelijker om te kopen

met vriendelijke RR-groet

Jeroen

Re: RRC of P38

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 23:51
door Arthur
Jeroen,

je geeft zelf t antwoord al: n Classic is véél mooier (er zullen vast ook wel mensen reageren die anders vinden..). Zelf heb ik erg moeten wennen aan de P38. In een mooie kleur, met mooie velgen er onder zien ze er sportiever uit dan zonder.

* n Classic is belastingvrij te rijden, een P38 niet.
* n oude Classic is relatief goed tegen roest gewapend (op bepaalde plekken na...), de jongere weer minder. Geen ervaring met n P38, die zullen waarschijnlijk minder vaak in de blub zijn geweest.
* n P38 zit stikvol prachtige electronica. Nadeel daarvan is dat dat niet altijd goed werkt, en dat het dan moeilijk zoeken wordt. Aanschaf van zo'n diagnose-tool is dan nuttig.
* Classics zijn met diesels geleverd, maar niet zo'n sterke als de P38 met de 6cilinder van BMW. Maar een 300TDI kan op t zelfde niveau gebracht worden vwb prestaties.
* Het op LPG laten rijden van de V8 wordt al heel lang gedaan, of dat nou n 3.5carb, n 3.5EFI, n 3.9, 4.0 of 4.6 is. De latere zijn mooier afstelbaar (schijnt, maar ook weer meer elektronica)
* luxe is n relatief begrip. Wat vind je belangrijk?
* Enne, wat wil je er mee gaan doen? Moeten er kinderen mee? ook offroad?
* Kosten? Als je (veel van) het onderhoud zelf kan doen wordt de afweging weer anders.

Zoek maar ns op t prikbord en op andere LR-sites, dan krijg je vast wel meer info.
Succes met je afweging!


En wat t ook wordt, met iedere LR/RR op de weg wordt NL nóg mooier ;-)

Arthur
*

Re: RRC of P38

Geplaatst: di 02 jun 2009, 00:08
door Bram109
De betreffende diesels.

Eerst de 2.4 en 2.5 VM TD, en later de 200 en 300 Tdi.

Bram.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/06/2009 22:13 door Bram109.

Re: RRC of P38

Geplaatst: di 02 jun 2009, 00:52
door Bart van Dessel
Ga voor een luxe 300 tdi Soft dash Range Rover, die heb je in luxe uitvoeringen, prachtig interieur, rijdt strak. Enigste nadeel is roest, voor de rest een hele betrouwbare auto. Geen electronica problemen, en inderdaad veel mooier en tijdloos. Een P38 koop je voor een appel en een ei, maar dan moet je nog betrouwbaar gaan rijden......
Ik heb een 300 tdi RRC softdash te koop, op belastingvrij verzinkt chassis van 1982. Ik mag het hier eigenlijk niet noemen, maar doe het lekker toch:-)

groetjes, Bart

Re: RRC of P38

Geplaatst: di 02 jun 2009, 01:51
door bertil
hoi,

ik heb ruim 3 jaar in een p 38(diesel) gereden en eigenlijk geen problemen mee gehad, is ruim ,comfortabel en beresterk.
wel moest ik ieder kwartaal ruim 500 euros naar apeldoorn sturen om op de weg te mogen.
ik rijdt nu in een rrc en dit is een stukkie minder comfort maar wel veel leuker en je kan zelf een hoop aan de auto doen(of in mijn geval samen met anderen,he peter)

gr bertil

Re: RRC of P38

Geplaatst: di 02 jun 2009, 11:52
door Ruud Lemmens
Hallo,

Ik heb sinds December 2007 een P38 4.0V8 benzine.
Inmiddels het nodige eraan gerepareerd en als je hem zelf kan onderhouden is het goed te doen.
De electro valt best mee, mits je weet waar je mee bezig bent....

Enige nadeel is, dat wanneer je er offroad mee zou willen gaan, dan zul je wat langer moeten zoeken naar accessoires. Een lierbumper bijvoorbeeld, is lastig te krijgen, ik heb zelf een winchmount moeten bouwen.

Ook is er een heel forum gewijd aan de P38, dus het is best te doen. Er zijn wel een aantal storingen bij deze voertuigen bekend, maar over het algemeen goed op te lossen.

Zwakke punten:
-Portierslot links (dit defect en dan sleutelcode kwijt...veel succes met in de auto komen)
-Luchtvering: Sensor kapot of versleten compressor, zakt hij door z;n knieën en reset kan normaalgesproken alleen dan door dealer worden gedaan (tenzij je eigen diagnose apparatuur bezit, zoals ondergetekende heeft...)
Optioneel bestaat er een coil conversion om hem om te bouwen.

-4.6 blok heeft wel eens last van kapotte koppakking
-2x rubberen afdichting van de kachelradiateur kan gaan lekken. Om dit te vervangen moet een enorm groot deel van het dashboard eruit.

Roest heeft een P38 amper last van. Ik heb een van de eerste modellen, uit 1995 en heeft geen problemen met roest. Als je voor eentje gaat kijken, vertrouw dan niet al teveel op verkopersverhalen. Een volledig probleemloze P38 bestaat niet, je zal je altijd wel iets moeten verdiepen in de techniek en de electronica.

Losse onderdelen zijn niet duur en in Engeland goed te krijgen. Ik laat alles overkomen voor mijn voertuig uit UK.

Ik zit er zelf over te twijfelen om mijn P38 te verkopen (heb namelijk nog een ander project waar ik mee bezig ben), geef maar een seintje als er interesse bestaat. Hij staat ook op de paginamarkt., prijs bespreekbaar, maar zal neit alle details in deze posting zetten, want daar is het prikbord niet voor.


Groeten, Ruud

Re: RRC of P38

Geplaatst: di 02 jun 2009, 23:21
door thedoors
He,

Alvast bedankt voor de tips. aangezien ik niet op problemen zit te wachten qua electra (ben alfa's gewend!) en ik eigenlijk
de RRC toch mooier vind lijkt dit mijn keus toch iets makkelijker te worden. qua wegenbelasting maakt het toch niet zoveel
uit of je benzine of diesel rijdt tis allebei jammer genoeg al hoog genoeg.

Verder nog een paar vragen;

Stel ik koop een RRC 3,5 uit 1988, als ik die op lpg laat lopen heb ik dan een groot vermogenverlies en is een 3.9 dan een
betere optie (LPI?)

Wat is jullie indruk van The Gallery in Brummen (deze heeft zo op de foto's gezien best mooie rrc's staan ,maar een beetje prijzig)

Ik heb begrepen dat een rrc uit 1987 nooit meer een wegenbelstingvrije auto wordt , klopt dit?

voordat jullie me allerlei mooie rrc's gaan aanbieden, volgend jaar zal ik pas tot aanschaf overgaan( gezinsuitbreiding , moeder de vrouw die minder gaat werken, maar nog wel twee dagen een redelijk betrouwbaar vervoermiddel naar haar werk moet hebben)

trouwens bedankt nog voor de snelle reacties
ps ik ga jullie de komende maanden nog wel vaker vervelen met allerlei vragen

Re: RRC of P38

Geplaatst: di 02 jun 2009, 23:24
door thedoors
oh ja nog een vraag

heb ik het nu goed gelezen dat de laatste vijf jaar dat rrc geproduceerd werd problem met roest geven. In dat geval moet ik me richten tot 1991?

Jeroen

Re: RRC of P38

Geplaatst: di 02 jun 2009, 23:28
door offroadanimal
Pas nou op, straks gaan ze je afschieten........

;-) Sjoerd

Re: RRC of P38

Geplaatst: di 02 jun 2009, 23:53
door bram-rrc
Ik wist het wel als ik het geld had;
Die belastingvrije 300 tdi, sofdash op gegalv. chassis, die een paar regels eerder staat kopen.

Beter wordt het echt niet : )

(wel een beetje voorbarig he, duurt nog lang voordat je mag..)

Re: RRC of P38

Geplaatst: wo 03 jun 2009, 00:51
door arthur verhalle
Helemaal mee eens! De soft-dash is, naar mijn smaak, de beste die je kan kopen met de minste te verwachten ellende. Zelf heb ik één van de eerste Vogue modellen gehad en daarmee ging het, om het maar eens plat te zeggen: klote. Er bleven dingen stuk gaan, en roest begon zich ook al flink te manifesteren.

Ik rij nu, naast mijn defender (of omgekeerd?) met een L322 Vogue: nog meer elektronica dan een P38, maar wat rijdt dat mooi. Toch een sterker RRC gevoel met een L322 dan met een P38.

Arthur

Re: RRC of P38

Geplaatst: wo 03 jun 2009, 12:13
door Tom_RRC
Ik rij zelf een RRC LSE Softdash en een RRC SWB Softdash, maar wat rijden deze fijn!! Eigenlijk relatief weinig problemen. Van de SWB heb ik het luchtveringssysteem wel om laten zetten voor een veersysteem (door Bart van Dessel :-) . Daarnaast hebben ze beide problemen met de cruise control en de stoelverwarming. Rest werkt eigenlijk altijd probleemloos!

Maar een mooie '86-'91 zijn ook niet mis..
Een 3.9 is een erg fijne motor in combinatie met automaat. Bij onze LSE hebben we een LPI installatie, bij de SWB zit er een mixer LPG systeem in... Het LPI systeem werkt echt feilloos, het mixer systeem heeft toch wat vermogensverlies.

Ik heb de 300TD Softdasg van Bart gezien en deze is wel erg, erg, erg netjes... Veel beter wordt het niet!

Re: RRC of P38

Geplaatst: wo 03 jun 2009, 13:19
door Pieter K
Wat betreft de Gallery in Brummen die bieden auto's aan waar de klok is terug gedraaid dus zou zeker niet bij hun een rrc kopen.
Voorbeeld is de zilveren rrc softdash die zij aanbieden die komt uit Zwitserland en stond in Zwitserland te koop met 231.000 km en heeft nu ruim een ton minder gelopen.

Succes met de zoektocht

Grt.

Pieter

Re: RRC of P38

Geplaatst: wo 03 jun 2009, 13:30
door Bart van Dessel
Zo zo zo, The Gallery. En dan ook nog echt Hollywood prijzen vragen van heb je mij daar.

Re: RRC of P38

Geplaatst: wo 03 jun 2009, 21:21
door thedoors
He Pieter,

klopt inderdaad met die kilometers. Ik heb beide Lse's bekeken als je op de foto met het stuur klikt, kun
je inderdaad op de kilometerteller andere kilometers lezen dan in de advertentie staat. De zwarte Lse zou volgens
de Gallery 185000 hebben gelopen, volgens mijn ogen staat er 207720 op. De grijze staat volgens de the Gallery op
129000, op de foto slechts 12977 (of staat er een 2-tje voor)
Nogmaals bedankt voor jouw goede tip, ik zou zeggen weer een adresje minder om een RRC te kopen. Als je er over na denkt
is het eigenlijk toch schunnig dat zo´n iemand klassieke auto´s verkoopt. Is hier op het forum niet een of andere zwarte cq dubieuse lijst om mensen van te voren te waarschuwen.

groet Jeroen