Pagina 1 van 1
Koppeling 109 III . Hoe beginnen?
Geplaatst: zo 31 mei 2009, 22:57
door wcklijn@ziggo.nl
Ex-leger 109 series III
Ik wou vandaag wat voorbereidend werk gaan verrichten om uiteindelijk de koppelingsplaat te vervangen.
Is nodig, want hij komt niet meer van z'n plek af.
Meestal kom ik er met de (ouwe) prikkers cd's wel uit, maar nu mooi niet.
Ik heb een aantal simpele vragen:
1/ Moet het vanbovenuit gebeuren of van onderen?
2/ Moet dan naast de vloerplaten ook het gehele zitgebeuren plus accubak eruit?
3/ Is dat ding wat wel ''bellhousing" genoemd wordt de behuizing van de koppeling?
4/ Misschien de debielste vraag: zit de koppeling voooooor de versnelingsbak of er achter?
5/ Oooof : moet de koppelingsplaat van onderaf misschien wel verwisseld?
Zo...het is er uit...Nu schaam ik me nergens meer voor.
Groet,
Cees
Re: Koppeling 109 III . Hoe beginnen?
Geplaatst: zo 31 mei 2009, 23:13
door 88Cees
Doordat jouw 109 een ex-leger is kan waarschijnlijk het chassis-balkje onder je versnellingsbak er onder uit.
Bij civiele Land Rovers is deze gelast.
Als dit balkje weg is kan je versnellingsbak er onderlangs uit.
Je hebt hier eigenlijk wel een put of brug voor nodig.
De koppelingsplaat zit tussen motor en versnellingsbak en in de belhousing (koppelingshuis).
Suc6 Cees
Re: Koppeling 109 III . Hoe beginnen?
Geplaatst: ma 01 jun 2009, 00:20
door Exfietser
Ex-leger 109 series III
Ik wou vandaag wat voorbereidend werk gaan verrichten om uiteindelijk de koppelingsplaat te vervangen.
Is nodig, want hij komt niet meer van z'n plek af.
Meestal kom ik er met de (ouwe) prikkers cd's wel uit, maar nu mooi niet.
Ik heb een aantal simpele vragen:
1/ Moet het vanbovenuit gebeuren of van onderen?
Bij jou kan het van onderen omdat je een militaire series hebt.
2/ Moet dan naast de vloerplaten ook het gehele zitgebeuren plus accubak eruit?
Niet per see noodzakelijk maar wel makkelijk. Ik zou het doen.
3/ Is dat ding wat wel ''bellhousing" genoemd wordt de behuizing van de koppeling?
Belhuis is koppelingshuis. Het zit met een stuk of 10 draadeinden vast aan de motor.
4/ Misschien de debielste vraag: zit de koppeling voooooor de versnelingsbak of er achter?
Er zijn geen debiele vragen. De koppeling zit tussen de motor en v-bak.
5/ Oooof : moet de koppelingsplaat van onderaf misschien wel verwisseld?
1) Haal de vloerplaten en de tunnel weg en dan de halfronde plaat die met grote parkers aan het schutbord vast zit
2) Haal de koppelingscilinder los (twee boutjes) Leidinkjes hoeven niet los maar druk dan de koppelingspedaal niet meer in
omdat je anders de cilinder naar buiten drukt.
3) Haal de voorste en de achterste aandrijfas van de wagen af.
4) Maak het stangetje van de handrem los.
5) Haal de kabel van de km-teller los.
6) Leg tussen het belhouse en de chassisbalk een plankje of beter stalen plaatje van zo's 10 lang en een cm of drie dik.
Het belhouse steunt dan op het plankje en de chassisbalk. Zonder dat kiept de motor als de v-bak er af is. Dat vinden je
steunrubbers niet leuk.
7) Haal het trekstangetje dat tussen een beugel op de bak en het chassis zit los.
8) Draai de moeren van de draadeinden van het belhouse af.
9) Haal de twee rubber steunen en de verwijderbare chassisbalk er af. Ondersteun de bak dan wel met een krik.
10) Plaats de wegneembare chassisbalk zonder steunen weer terug. Zet hem niet vast maar gewoon aan bijde kanten een bout
erdoor is voldoende.
11) De v-bak kan nu weer op de balk leunen.
12) Het is nu mogelijk om de bak naar achter te trekken. Ondersteun dan wel het belhuis met een krik of hang hem op met een
spanband aan een balk die je binnen in de dakgoten legt. De spanbandmethde werkt het best.
13) Het is even friemelen maar het nu mogelijk om de koppeling te verwisselen door een nieuwe.
14) Vervang de koppeling, drugroep en druklager en als het lukt ook het toplager. De bouten van de drukgroep moet je vast
zetten met locktide en niet het soort locktide dat nooit meer los wil. Gebruik ook een centreer gereedscfap om de koppeling
te centreren. Als de koppeling een halve mm uit het midden zit krijg je de bak niet op de motor.
15) Verder kan het handig zijn van te voren om de poken er af te halen. Zijn maar een paar schroeven en geeft veel gemak.
succes,
Arnold.
Re: Koppeling 109 III . Hoe beginnen?
Geplaatst: ma 01 jun 2009, 00:44
door Armand
Hoi Cees,
ik heb net de bak uit mijn 88" series III gehaald, om de koppeling te kunnen vervangen en een bak-probleempje op te kunnen lossen.
Hierbij de beschrijving.
- aandrijfassen losmaken van de bak
- gele knop en rode knop + contramoeren demonteren, rubber hoezen afnemen
- vloerplaten eruit (stoelen laten zitten)
- nu handrem losmaken bij de handremtrommel
- evt. als nodig is de snelheidsmeterkabel losmaken uit de bak (3 schroefboutjes)
- versnellingsbaksteunen losmaken (2 bouten per steun) en/of crossmember demonteren
- slave-cilinder losmaken (2 bouten)
- steuntje voor de ontluchtingsnippel losmaken van de bak en de slave-cilinder iets opzij leggen (2 bouten)
- krik plaatsen onder de bak, deze iets oplichten
- stukje hout plaatsen tussen de motorblok en dwarsbalk
- bouten die de bak met de motor verbinden losmaken
- bak scheiden van de motor door de bak heen en weer te bewegen vanbinnen uit de wagen
Hierbij zat de uitlaat in de weg, door demonteren van de (linker) baksteun was er genoeg ruimte.
- bak naar achter rijden op de krik, nb. bak heet de neiging te kantelen een helper om e.e.a. stabiel te houden is warm aanbevolen.
- drukgroep demonteren, koppelingsplaat uitnemen etc. etc. kan van binnenuit de wagen. Gaat gemakkelijker dan onder de wagen liggend.
De hele procedure kan zo op straat, je hebt geen smeerput of brug nodig.
Land Rover geeft aan dat de bak bovenlangs uitgenomen kan worden. Ik heb de stoelen er uitgehaald, versnellingspook gedemonteerd en de bak over de in de weg zittende crossmember heen gekanteld en toen laten zakken op een hondje. Hele zaakje kon toen zo onder de wagen weggereden worden.
groet en succes, Armand Galle
Re: Koppeling 109 III . Hoe beginnen?
Geplaatst: ma 01 jun 2009, 00:50
door Pekinees
Ik heb juist van de week zelf dit in mijn eentje gedaan bij de Oneten, vrijwel zelfde als de SIII.
Alles in een krappe garage gedaan.
De bodemplaten, tunnel, stoelen, cubbybox en zitbak verwijderd.
Ik heb een roofrack, heb daarover een balk gelegd die links en rechts een beetje overstak.
Daarna een deur er uit gehaald en een balk door de cabine onder de balk op het roofrack vastgemaakt.
Daar kon ik toen een takel hangen.
Toen de dwarsbalk (militair model) uit het chassis losgehaald.
Na verwijderen aandrijfassen, kabel kilometerteller, handrem etc.. kon ik aan de takel de bak met tussenbak op de grond laten zakken en de koppeling vernieuwen daarna de zaak weer terug zetten.
Ongeveer duizend keer op en neer onder de auto kruipen en weer naar boven, maar 't is te doen hartstikke leuk.
Succes
Rien
Re: Koppeling 109 III . Hoe beginnen?
Geplaatst: ma 01 jun 2009, 00:58
door martin
mocht je nog bouten bij de koppelings werkcilinder hebben zitten vervang deze door tapeinden (bij de meeste militaire laro's zijn ze volgens mij al verangen voor tapeind). toen ik bij m'n 88 LW de koppelingsplaat enz. ging vervangen ging bij het monteren van de koppelings werkcilinder het schroefdraad uit de belhouse dus kon de bak er weer onderuit om nieuw schroefdraad te tappen. ik heb er een draad eind M10 ingezet gaat perfect.
ook moet de kachel radiateur los omdat je anders de tunnel en het deel wat tegen het schutbord aanzit er niet af kan krijgen je moet dan wat koelvloeistof aftappen.
martin
Re: Koppeling 109 III . Hoe beginnen?
Geplaatst: ma 01 jun 2009, 01:01
door Exfietser
Bij een series drie zit er geen kachel boven de tunnel. Dat heb je alleen bij een series twee. Of het moet er naderhand bijgeknutselt zijn.
Arnold.
Re: Koppeling 109 III . Hoe beginnen?
Geplaatst: ma 01 jun 2009, 01:46
door wcklijn@ziggo.nl
Woeaahhhh, dat wordt morgen vroeg dr uit ......
Als er iemand zin heeft, dan laat je niet tegen houden.... 076 5962473 Bij Hazeldonk, Breda
Koffie en wat dan ook meer staat klaar.
Voel me al wel geweldig geholpen. Dank, dank
Verslag volgt
Cees