Pagina 1 van 1

automaatbakken... HELP

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 13:13
door Bart74
Ik heb het er al eens met Roland over gehad maar ik weet het antwoord niet meer...

- Hoeveel koppel kan een 3traps Range Rover automaatbak aan?
- Zitten er verschillen in toelaatbaar koppel bij een 4 traps automaat van een Range Rover classic en een Range Rover P38 (1994-2000)?
- Klopt het dat de automaatbak van een Range Rover LSE sterker is als die van een normale classic?

Bart

Re: automaatbakken... HELP

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 15:04
door RoLandrover
een 3 traps kan een gigantisch vermogen aan, hij komt uit de states en daar zit/zat hij achter grote v8 big-blocks. Zoek maar eens op TorqueFlight 747. Hij heeftgeen lock-up is de 3e en kost je +/- 40pk verlies

de gewone 4 traps ZF 4HP22 kan tot 280N/m hebben
de geupgrade ZF 4 HP24 van de LSE kan meer hebben is dacht tot 350N/m
Heeft een lock-up in de 4e en slurpt iets minder energie, ongeveer 25pk (is gelijk een een handbak)

de bakken van de P38 en later heb je niets aan ivm de electronische besturing, deze moet gekoppeld worden aan de motor ECU.

Zoals we al hadden gebrainstormed,. zou een 3trps met een 1:1 tussenbak en grote wielen het gunstigste zijn voor een enorme laagtoerige diesel.

grtn

RoLandRover

Re: automaatbakken... HELP

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 20:47
door Bart van Dessel
De 4.2 heeft ook dezelfde 4HP22 en ik meen dat die technisch hetzelfde is als die van een 3.9i en 3.5i. De latere P38's hebben de 4HP24 die een doorontwikkeling zijn op de HP22.

gr, Bart

Re: automaatbakken... HELP

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 21:36
door RoLandrover
de 24 heeft wel in de classic gezeten zover ik weet..
misschien vanaf een bepaald bouwjaar?

grtn

Roland

ps Bart v.D , is het steuntje al onderweg? niet dat het in brand staat hoor

Re: automaatbakken... HELP

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 22:46
door Bart van Dessel
Ik heb diverse jonge Classics gesloopt en in onderhoud maar nooit een HP24 gezien, ook niet in een soft dash. steuntje is inderdaad onderweg, maar is wel verdomd langzaam;-)

Re: automaatbakken... HELP

Geplaatst: za 30 mei 2009, 10:19
door Benno
Kijk eens bij ashcroft op de site. Daar staan de getalletjes. Voro zover ik weet is een standaard zf 4hp22 gebruikt in rrc en discos. Zelfs de 4 ltiers hadden nog deze bak. Met een aangepaste koppelomvormer kan er ook een 2.8 tgv voor die toch over de 300 nm komt. de 24 is een electronisch uitgebreide 22 bak. Verschil is voorzover ik weet de zomer/winter/sport stand en iets andere schakelpatronen. Een lock-up in vier hebben ze allebei.
Bij de diesel en benzineuitvoeringen liggen de schakelmomenten iets anders, dat gebeurt door aanpassingen in het kleppenblok van de automaat.

De 3-bak torqueflights van chrysler kunnen inderdaad veel vermogen aan maar dan niet zoals in de standaard rangerover uitvoering. Je moet dan wel een aangepast exemplaar hebben. Dat doen ze in amerika ook nl. als het echt snel of sterk moet zijn. de torqueflight is wel heel robuust met grote vermogens. Maar ja, het lbijft een 3-bak.

groet,

Benno