Pagina 1 van 1

oververhit op snelweg

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 12:52
door ron pech
Beste Prikkers
Als ik met mijn landrover 2.5 tdi de snelweg op ga en ik blijf netjes rond de 90 km per uur rijden zijn er geen problemen met oververhitting, maar zodra ik 100 of sneller ga dan loopt de temperatuur binnen no time op naar oververhitting. Ga ik dan weer terug naar de 80 of 90 zakt de temperatuur weer naar normaal. Maar als ik nu een paar uur achter elkaar 90 blijf rijden, dan ook loopt de temperatuur langzaam maar zeker op. Wat zou dit kunnen zijn?

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 13:05
door Bart74
- Wat is het niveau van je koelvloeistof (resevoir openen bij koude motor)
- Hoe ziet je radiateur er van buiten uit?
- Zit er niet iets voor je radiateur waardoor hij niet voldoende rijwind krijgt?
- Zit er koelvoeistof of water in je systeem?
- Geen lekkages?
- Kan het zijn dat je radiateur verstopt is?

Bart

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 13:08
door ron pech
radiator ziet er goed uit enkoelvloeistof voldoende aanwezig. Verder kan ik geen lekkages ontdekken.

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 15:11
door Bob met Piet
Vasthangende c.q half afsluitende thermostaat?
Waterpomp?

En als je stationair laat draaien? Wordt die dan ook te heet?

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr

--> mod_embed_images_loadimage('f0653f2f234965b03f642a5cc417cf96', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 6478424, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 16:28
door Nick
Misschien flink door de modder gereden waardoor de lamellen van de radiateur dicht zijn gaan zitten met blubber die nu hard is geworden?

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 19:40
door jacob de echte
het kan ook wel een krommer kop zijn.

als de temp meter eerste een beetje gaat slingeren en dan opeens door schiet na over hint.
dan zal ik maar even later testen op uitlaat gassen in je koelwater.

als de meter constant langzaam oploopt dan zal ik het ook zoeken in de radiator.

s6s met zoeken

mvg jacob

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 20:17
door robbie
Het kan ook goed zijn dat je visco van je koel fan kapot of slecht is.

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 20:39
door ron pech
de radiator is erg schoon. Maar over de visco weet ik niet. Hoe kan ik dat controleren?

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 20:42
door ron pech
Ik dacht ook aan de radiator, maar alle slangen worden gewoon heet en dus zou dat toch betekenen dat er water doorheen stroomt. Ik heb het al eens geproneerd zonder de termostaat, maar dat levert geen verschil op.

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 22:13
door Rickske
Ik lift even mee, rijd met een XD2 die ook heet wordt bij sneller rijden dan de 85, van mijn motor weet ik dat ie onderhoudsbeurtje nodig heeft. Loopt een motor warmer als je zuigerveren beginnen te verslijten of je klepseals op zijn?

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8eb2a9ee953c09174b4c89304f799c77', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 6479124, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: za 30 mei 2009, 01:00
door robbie
De visco kun je controleren als hij koud is en je gaat er aan draaien moet wat weerstand geven, en als de motor loopt eens proberen met een stok of hamersteel d'r tegen aan te houden als hij echt slecht is dan stopt hij met draaien als je tegen duwt.

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: za 30 mei 2009, 11:41
door G-men (Gargamel)
Als alle slangen van je radiateur heet worden is dat niet goed, de onderste hoort aanzienlijk kouder te zijn als de bovenste !!!!
Onderste moet normaal gesproken goed vast te pakken zijn. (± 50-60 graden max)
Als hij luchtzijdig dicht zit heb je zat stroming, maar koelt ie voor geen meter.....

Viscofan testen met een bezemsteel vind ik persoonlijk beetje link; even verkeerde beweging en je hebt stukken (fan-blades)
Als je bij koude (niet ingeschakelde !) motor de fan vastpakt moet je hem vrij makkelijk kunnen draaien.
Als de motor goed warm is, en je zet hem uit, moet het je aanzienlijk meer moeite kosten om hem te verdraaien. Door de warmte is de ventilator dan meer gekoppeld met de waterpomp as en zal dus mer toeren maken en capaciteit leveren.
Als bij hete motor en snel gasgeven de fan net zo snel in toeren toeneemt als de motor moet het eigenlijk goed zijn.

Zowiezo lijkt een probleem met de visco me onwaarschijnlijk omdat het probleem op de snelweg optreed. Juist dan zou je meer als genoeg rijwindkoeling moeten hebben.

Andere optie is natuurlijk de waterpomp, of tenslotte lucht in het systeem. Maar dan zou je recent moeten hebben gesleuteld.

Gerrit

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: za 30 mei 2009, 12:04
door Rickske
Is er eigenlijk een manier om je waterpomp te testen?

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('80c78d993a3cf40e46a1f4ce07162cc0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 6479547, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: za 30 mei 2009, 12:41
door arend
draai je radiatuerstopje onderin er eens uit, als het water er in 1 x uitstroomd is hij niet verstopt, anders druppeld of komt er niets(heb ik gehad).
hogedrukspuit onderin en blazen, als er wat water komt, vanboven af spoelen , spoelem spoelen,net zo lang tot het er bijna rechtstreeks doorschiet.
evenzo met de motor doen.

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: za 30 mei 2009, 19:40
door ron pech
De waterpomp heb ik net vervangen. En dat mocht helaas erg weinig verandering opleveren. Ik zou natuurlijk de radiateur eens open kunnen maken om te zien hoe snel het water er uit komt. Ik kreeg ook als idee om de ventilator maar gewoon vast te zetten aan de poelie zodat hij altijd helemaal meedraait. Is dat een idee of heeft dat echt nadelige gevolgen in verband met de winter en koude dagen?

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: zo 31 mei 2009, 02:30
door paulus-109
de meeste visco,s zijn helemaal niet temperatuur gregeld.
dat zijn alleen de versie met bimetaal veertje er op. (radiatorzijde)

ik zou eerder de luchtstroom door de radiator verbeteren
door de radiator eens goed met hoge druk oid door te blazen.
je wil niet weten wat een vliegen en zand en onbekende troep er uit zal komen.

ben je er wel zeker van dat de koppaking ok is? geen druk in je expansievaatje?

paul

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: zo 31 mei 2009, 11:53
door Bart van Dessel
Al eens aan je koppakking gedacht? Verbruikt je motor water? Wordt er in de koelwaterslangen druk opgebouwd, dus worden ze harder?

gr bart

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: zo 31 mei 2009, 14:13
door paulus-109
daar ben ik ook bang voor................................

[landrover.startpagina.nl]

veel denken daar in het geheel niet aan en lopen half de auto af.

paul

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: zo 31 mei 2009, 22:51
door arjen_defender
hoi
heb jij een 300tdi wat di heb ik en daar zit ook nog een mebraam ik het cool systeem die het regeld of de radiator moet gaan werken het kan zijn dat deze vas of niet goed werkt om te testen zou je het mebraam er uit kunne halen en dan geen rijden (dit meb braam zorgt dat in de winter je motor niet te koud wort)

gr arjen

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: zo 31 mei 2009, 23:08
door Ard
Zat de motor al in jou auto of is ie er later ingezet ?
Als dat het geval is is de kans aanwezig dat je temperatuur sensor en temperatuurmeter niet op elkaar afgestemd zijn.
Mijn Defender heeft hetzelfde euvel wat je beschrijft maar ik heb er geeneens een ventilator in.
Ik moet ook de sensor/temperatuurmeter nog vervangen.

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: zo 31 mei 2009, 23:27
door Bart van Dessel
Arjen, hoeveel wijn heb je op?

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: zo 31 mei 2009, 23:42
door Benno
Ik denk dat ie het over de thermostaat heeft.

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 00:24
door ron pech
hallo allemaal,
De motor is in ieder geval goed. Bouwt geen druk op in het koelsysteem. Aan de thermostaat ligt het ook niet en de radiator is zo op het oog ook brandschoon. Dus dan zou waarschijnlijk de ventilator als enige optie overblijven. Of kan het zijn dat de tussenbak niet de juiste verhouding heeft. Hij vliegt namelijk in no time naar de 120 en daar blijft hij hangen, maar de motor heeft dan nog genoeg over. Dus die draait dan zogezegd een soort van overtoeren. Ik zou het verder anders ook niet weten.

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 03:08
door Aad Koene
Meet de echte temperaturen van het blok en de radiator eens met een infrarood meter dan weet je waar het over gaat ...

Aad Koene.

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 23:23
door Bart van Dessel
Een goede windtunnel en een goed werkende visco is zeer belangrijk, je kunt ook je koelsysteem 's flushen met een goed product zoals Forté. Dan sta je te kijken wat er uit komt. Daarna wel een hoogwaardige koelvloeistof gebruiken zodat de smering weer in orde is. Een hoger toerental lijkt me niet de oorzaak, lagere toerentallen geven juist meer problemen omdat de circulatie dan minder is en de koelfan minder snel draait.

gr, Bart

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: di 02 jun 2009, 02:05
door Rickske
flushen ga ik morgen s doen. Maar, nogmaals de vraag, Is er een manier om je waterpomp te testen? ik bedoel, als je de km-standen niet kent en je weet niet wanneer en of ie ooit vervangen is, hoe weet je dan of 'ie goed is?

Rickske

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('37e0eed231cb672bf6792da2d0cf5562', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 6483683, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: di 02 jun 2009, 02:08
door caligaris987
paulus betekend druk altijd dat koppakking lek is

als ik mijn vaatje open doe dan ontsnapt er wat gas maar dat is reukloos

heb wel dat er soms ineens koelvloeistof onder de auto ligt maar altijd als hij stil heeft gestaan

gr bert

110 2.5 td

Re: oververhit op snelweg

Geplaatst: di 02 jun 2009, 09:51
door Bart van Dessel
Je kunt 'm d'r af halen en bekijken, echt testen gaat volgens mij niet, bij enige twijfel doe ik er meteen een nieuwe op,

gr, Bart