Pagina 1 van 1

Ontluchting vliegwielhuis ivm waadplug

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 09:22
door Puffino
Als je lang met de waadplug er in wilt rondrijden, is een continue bevestiging van een ontluchter op het vliegwielhuis wel handig.

Tips?

Op het timingcover wil ik in/op het plaatje voor de pomp een aparte nippel draaien, met een ontluchtingsslang. Zoiets dus ook op het vliegwielhuis, maar waar is de beste plek?

Wel zo handig om lekker IJsland rond te tuffen zonder steeds di epluggen er op en af te moeten halen. Wel zo veilig om ze niet te lang te laten zitten.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Ontluchting vliegwielhuis ivm waadplug

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 23:33
door Crazy-G
Waadplug-gat is er met name om te voorkomen dat je vliegwielhuis vol komt te staan met olie bij een eventuele lekkage, daar helpt een ontluchting aan de bovenzijde helemaal niets aan,

Ik zou er dan ook geen probleem van maken en gewoon één keer in de week even de plug er uit draaien om te zien of er wat uit komt lopen en dan de plug d'r weer lekker in, dan kun je overdag gewoon lekker waden en blijven rijden en hou je toch de boel in de gaten.

G-J enneh veel plezier daar in/op Ijsland.

Re: Ontluchting vliegwielhuis ivm waadplug

Geplaatst: za 30 mei 2009, 00:43
door Rickske
Ik verwacht wel een foto-serie daar! Terreinrijden ontkom je daar niet aan als ik mn huisgenoot mag geloven. Die was daar een keer met een volvo laplander c303.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a9184e4a92b558315af9cb8e907954e4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 6479303, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: Ontluchting vliegwielhuis ivm waadplug

Geplaatst: za 30 mei 2009, 01:02
door Henk Bossinade
Hallo Sander ,mijn wagen heeft op het diepste punt (dus heel dicht in de buurt van de koppelingshuis ,bij het pluggat) een banjobout en een ontluchtingsleiding naar boven,naar de andere ontluchtingsslangen..Ik heb dus een RAF 110 V8,met LT85 transm.,bij geen enkele andere LR ben ik dit ooit tegengekomen ,het betreft hier een typische RAF modificatie.De werking is (volgens mij)als volgt ; Met gemonteerde wadeplug heeft de lucht in het koppelingshuis alleen contact met de buitenlucht via de ontluchtingsslang.Dus als de lucht iets warm wordt(oa. door de koppeling),natuurlijk minimaal, dan zet de lucht uit en ''blaast'' naar buiten.Bij afkoeling zuigt er weer lucht naar binnen,eigenlijk hetzelfde principe als bij de transm. ,tussenbak ,en de assen.Stel nu dat er een lekkage optreedt uit motor of transm. ,de lekolie loopt natuurlijk naar het onderste punt in het kopp. huis in de banjobout van de ontluchtingsslang.Als daaropvolgend de lucht weer warm wordt zal de lekolie na verloop van tijd in ''druppelvorm'' uit de ontluchtingsslang elleboog komen.De slang en banjo dient natuurlijk altijd open en schoon te zijn . De ontluchtingsslang van het koppelings huis is als enige rood(warning) gekleurd ,dus dit bevestigd mijn vermoeden.Vr. gr. Henk B.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2009 23:27 door Henk Bossinade.

Re: Ontluchting vliegwielhuis ivm waadplug

Geplaatst: za 30 mei 2009, 01:11
door paulus-109
fijn henk, een duidelijk antwoord !
slim van de RAF om de ontluchting laag te pakken zodat ook een lekkage zichtbaar is.

hebben ze gewoon een gat geboord en draad getapt voor de banjo?

paul

Re: Ontluchting vliegwielhuis ivm waadplug

Geplaatst: za 30 mei 2009, 01:26
door Henk Bossinade
Hoi paul, het is volgens mij exact dezelfde banjo/banjobout/(pvc)slang als de rest. Ziet er orgineel uit ,maar heb het behalve bij mijn wagen enkel gezien bij een paar andere ex RAF V8s bij V. Dam, en op een RAF basis in Duitsland Het moet een oudere modificatie zijn,want ik heb mijn wagen al bijna 9 jaar en ik ben van alle andere RAF en Army modificaties vanaf 2001 op de hoogteVr .gr. Henk B.

Re: Ontluchting vliegwielhuis ivm waadplug

Geplaatst: za 30 mei 2009, 11:08
door Puffino
Kijk, Henk, daar kunnen we wat mee. Die mod ga ik ook maken denk ik.

Moet wel even goed uitkijken met boren in dat huis, ik ga niet de heleboel er uit halen.... ;-) Dat slijpsel moet ik dus zien te beperken.

Enorme dank,

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Ontluchting vliegwielhuis ivm waadplug

Geplaatst: za 30 mei 2009, 11:09
door Puffino
PS verwarming door koppelen zal niet erg groot zijn, door motor aan en uit des te meer.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Ontluchting vliegwielhuis ivm waadplug

Geplaatst: za 30 mei 2009, 11:17
door paulus-109
sander,

iedere keer dat je optrekt en schakeld slipt de koppeling even en dat brengt warmte met zich mee.
zodra je langere stukken aan het rijden bent is dit weg natuurlijk,
maar straalt de hitte van de motor wel weer door naar het koppelingshuis.

Re: Ontluchting vliegwielhuis ivm waadplug

Geplaatst: za 30 mei 2009, 11:20
door Bram109
Sander,

Als je het waadpluggat gebruikt om een banjo bout in te draaien?

Hoef je niks te boren/slijpen of weet ik veel wat.

Of denk ik te makkelijk?

Bram

Re: Ontluchting vliegwielhuis ivm waadplug

Geplaatst: za 30 mei 2009, 11:23
door G-men (Gargamel)
Makkelijkste lijkt me een gewone (haakse) aansluiting voor 4mm hardplastic luchtslang in het deksel te schroeven en daar een stuk slang aan tot de gewenste hoogte. Kun je in verschillende draadsoorten kopen.
Kost heel weinig en identiek aan de manier waarop de assen ontlucht worden. Kun je o.a. bij Laman kopen, en volgens mij heb ik er zelfs thuis nog wel eentje liggen.

Maar denken jullie echt dat je in de bell-house druk kan opbouwen ???
Als ik kijk naar de constructie, passing, het aantal bouten, en de montage van de koppelingscilinder, dan kan ik me niet voorstellen dat ie 100% luchtdicht is. water/spatwaterdicht wel, maar luchtdicht ????


Gerrit

Re: Ontluchting vliegwielhuis ivm waadplug

Geplaatst: za 30 mei 2009, 11:40
door Sander Geurts
Sander,

Ik heb in plaats van waadpluggen mini kogelkraantjes gemonteerd.

kogelkraan_3392_mini.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e570a04b5673002136ccadb676e6af22', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.arbonagenturen.nl%2Fimages%2Fkogelkraan_3392_mini.jpg', 'http://www.arbonagenturen.nl/images/kogelkraan_3392_mini.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.arbonagenturen.nl%2Fimages%2Fkogelkraan_3392_mini.jpg', '', 6479514, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Sander
Defender 90

Re: Ontluchting vliegwielhuis ivm waadplug

Geplaatst: za 30 mei 2009, 11:52
door Puffino
Dat was ook wat bij mij opkwam moet alleen eve kijken of deze niet teveel uitsteekt aan de onderzijde.

Dat is natuurlijk ook nog een vereiste, hij moet er niet makkelijk afgereden kunnen worden.

Maar heel goed, Bram,

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Ontluchting vliegwielhuis ivm waadplug

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 23:43
door Henk Bossinade
Gert , als men de motor/koppelingshuis en/of versnellingsbak op de juiste manier monteerd,dan is het echt een geheel water en luchtdicht systeem (op het pluggat en de ontluchting na ).
Men gebruikt namelijk siliconenkit op alle pasvlakken ( dus ook op de slavecil. en startmotor) , tenminste wel bij het Britse leger.De ontluchting ,zoals de op de meest RAF V8s voorkomt is alleen een voorzorgsmaatregel als men weken achtereen met de wadeplug erin rondrijd.Ik rij normaal gesproken altijd zonder.Vr. gr. Henk B.

Re: Ontluchting vliegwielhuis ivm waadplug

Geplaatst: di 02 jun 2009, 10:33
door Puffino
Vanmiddag bij mijn leverancier van generieke onderdelen eens neuzen.....

Wordt vervolgd.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Ontluchting vliegwielhuis ivm waadplug

Geplaatst: wo 03 jun 2009, 14:52
door Puffino
Bram, zo is het ook geworden uiteindelijk. Er zit nu een fijne banjo op, met ontluchterslang. (Op bellhouse en timing)

Draadmaat gebruikt voor de banjo is M14x1,5. Slang is 5 mm. binnendiameter.

Foto plaats ik nog, als iemand dat wil.

Dank,

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL