Pagina 1 van 1

Koeling 3.5 V8

Geplaatst: zo 24 mei 2009, 16:16
door Ramon
Mijn landrover 109 V8 heeft een beetje last van oververhitting na belasting (bergwegen/snelweg) bij stationaire stilstand bijvoorbeeld file's (bij hogere buitentemperatuur). Uiteindelijk wordt de druk vaak zo hoog dat hij koelvloeistof gaat lozen door het overdruk ventiel op het expansievat.
Is dit normaal? En zou dat te verhelpen zijn door bijv aanbrengen van een extra electrische fan voor de radiateur?

Gr,
Ramon

Re: Koeling 3.5 V8

Geplaatst: zo 24 mei 2009, 16:56
door Michiel 109 V8
Ola,

V8'tjes hebben de neiging lekker warm te worden. Je zou een thermostaat met een lagere openingswaarde kunnen proberen. 82 ipv 88 graden. Weet je welke er in zit? De luchtverplaatsing van de originele fan is al zo hoog dat ik betwijfel of je daar winst uit zal halen.

Succes,

Michiel

Re: Koeling 3.5 V8

Geplaatst: zo 24 mei 2009, 17:30
door Eric&Betty Boop
Ik zit te denken aan een lekke koppakking.
Ik had hetzelfde probleem bij Porky(3,5EFI),bij binnendoorrijden(woon/werkverkeer) perste hij er niet erg veel uit en er was mee te leven maar op de snelweg kwam het redelijk vlot uit de overloop.
Later kwam het er ook bij rustig rijden binnendoor heel hard naar buiten.
Met twee nieuwe koppakkingen was het euvel verholpen,die van de rechtercilinderbank was bij de voorste cilinder doorgeslagen.

Wat voor expansievat heb jij er in?
Als je zo'n vat heb met aan de onderkant een dikke slang die rechtstreeks aansluit op de onderste radiatorslang dan heb je de goede.
Porky had er zo een waarbij de vloeistof via een aansluiting boven op het vat weer teruggezogen wordt de radiator in als de motor afkoeld,mijns inziens werkt dat niet altijd zoals het zou moeten met het gevolg dat niet alle vloestof die uit het systeem het vat in gaat ook weer terugstroomt en er naar verloop van tijd te weinig vloeistof in de radiator zit en alles wat er teveel in het expansievat zit stroomt er dan door de overloop uit.

Ik heb tijdens de koppaking wissel dit vaatje dus ook vervangen door 1 van een 2,5N/A en sindsdien geen problemen meer.

Groet Eric.

--> mod_embed_images_loadimage('277a425c3c96e4564907fa0b6b504ddb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 6422019, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('5e374298e0da8f4bf96b655580882f39', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 6422019, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a8f2848ebc9d87bdaedfdbd577bb1301', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 6422019, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2eba9090c78f11cf30131e6137a2f87e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 6422019, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Koeling 3.5 V8

Geplaatst: zo 24 mei 2009, 17:40
door Ramon
Ik rijd vrij veel met dat ding en ook veel snelwegen en bergwegen. Maar hij heeft er eigenlijk alleen last van als de buitentemperatuur hoog is en we plotseling in een file komen.

Re: Koeling 3.5 V8

Geplaatst: zo 24 mei 2009, 18:27
door Wim7
Probeer eens een 6 mm gaatje te boren in de rand van de thermostaat. Heb je al wat meer koelwaterflow voor hij (wellicht te laat) opent.

Re: Koeling 3.5 V8

Geplaatst: ma 25 mei 2009, 11:58
door Luuk
Ik had het zelfde probleem in de file en bij doorrijden geen probleem. Heb toen de viscokoppeling vernieuwd en probleem was opgelost. Viscokoppelingen zijn niet top, ze draaien te langzaam als je motor stationair daait en te snel als de motor veel toeren maakt en zijn overbodig als je op gewone snelheid rijdt want dan is de rijwind voldoende voor de koeling. Ik heb nu een kenlowe fan gemonteerd en dat is top. Geen herrie meer met starten en wegrijden en koelen als het nodig is. Dus ik zeg kenlowe fan monteren.

Re: Koeling 3.5 V8

Geplaatst: ma 25 mei 2009, 22:19
door hans 109V8
Hoi Luuk,
klinkt goed, heb je wat meer gegevens van de set?
waar heb je de opnemer geplaatst, of welk type fan heb je?

Ben benieuwt!!!

Ik heb net een tweede hands radiator gekocht en dacht als ik hem inbouw dan bouw ik gelijk een elektrische fan in, vandaar!

Re: Koeling 3.5 V8

Geplaatst: di 26 mei 2009, 00:26
door bram-rrc
Of gewoon fan's van een Mondeo ofzo.
Werkt perfect en stukken goedkoper dan Kenlowe.
En vindt die instelbare thermostaat , met voeler die via je slangverbinding in je
slang hangt helemaal bagger.

Heb overigens een thermostaat die bij 75 graden opent. Dat werkt beter, zeker
als je op gas rijd. Verkopen ze bij Jansen.

Ik heb in de bovenste radiator slang een buis zitten met daarop twee
moeren M22x1.5 dacht ik gelast (rvs) daarin twee thermoschakelaars gedraaid:
bij de automaterialenzaak te halen eentje waarop de fans ingaan. geloof 85 graden, 80 graden uit, maar kan iets hoger liggen
Eentje die bij 92 graden schakelt, hierop een pieper aangesloten.
(als eens van nut geweest, bleek van een ventilator de zekering eruit te liggen)

Overigens, de kredit gaat uit naar Rolandrover van wie ik dit heb afgekeken

Re: Koeling 3.5 V8

Geplaatst: di 26 mei 2009, 03:06
door Exfietser
Ik heb geen verstand van een v8 maar waarom allemaal van die rare oplossingen. Het zal ongetwijfeld werken. Maar waarom niet gewoon de fout zoeken en het probleem verhelpen?

De motor moet gewoon goed kunnen werken zonder dit soort toestanden. Ze hebben bij landrover toch geen wagen gebouwd die geen bergen op kan rijden en niet in de file kan staan.

Als je iets verandert zoals een andere fan moet je dat niet doen om een fout te maskeren, maar om iets te verbeteren dat met nieuwere technieken nu beter kan en eventueel voordelen geeft.

Het dak van je huis lekt en dat ga je niet repareren maar je zet er een emmertje onder. Het werkt ook maar is dat de manier?

Ga eerst eens op onderzoek. Waarom wordt het heet. Is de koelvloeistof schoon. Komen er geen bellen uit. Ontsteking helemaal o.k. en op tijd. De mengsels van beide carburateurs gelijk en goed.
Cilinders allemaal evenveel en voldoende compressie. Voldoende oliedruk. Juiste thermostaat. Radiateur intern niet verstopt en van buiten modderloos. Waterpomp ok. Luchtstroom langs het blok en door radiateur nergens geblokkeerd.

In een lekkend dak zal het gat naar verloop van tijd groter worden. Je gaat dan van een emmer naar wastobbe naar een badkuip etc.

Met de landrover kun je natuurlijk ook steeds grotere ventilatoren er op gaan zetten en dan gaan klagen dat landrovers niet betrouwbaar zijn enzo. Met dit soort oplossingen verbaast mij dat eigenlijk niet.

Veel mensen zijn het hier natuurlijk niet mee eens, maar als je weet dat er mensen zijn geweest die met deze motor in de standaard landroverconfiguratie naar Wladivostock heen en weer gereden zijn, waarbij hij benzine met octaangetal 60 t/m 120 heeft moeten vreten en dat dat zonder problemen is gelukt. Dan is die standaard landrover configuratie echt zo slecht niet.

Doe het geod of doe het niet.

Arnold.

Re: Koeling 3.5 V8

Geplaatst: di 26 mei 2009, 03:09
door Exfietser
Ik heb geen verstand van een v8 maar waarom allemaal van die rare oplossingen. Het zal ongetwijfeld werken. Maar waarom niet gewoon de fout zoeken en het probleem verhelpen?

De motor moet gewoon goed kunnen werken zonder dit soort toestanden. Ze hebben bij landrover toch geen wagen gebouwd die geen bergen op kan rijden en niet in de file kan staan.

Als je iets verandert zoals een andere fan moet je dat niet doen om een fout te maskeren, maar om iets te verbeteren dat met nieuwere technieken nu beter kan en eventueel voordelen geeft.

Het dak van je huis lekt en dat ga je niet repareren maar je zet er een emmertje onder. Het werkt ook maar is dat de manier?

Ga eerst eens op onderzoek. Waarom wordt het heet. Is de koelvloeistof schoon. Komen er geen bellen uit. Ontsteking helemaal o.k. en op tijd. De mengsels van beide carburateurs gelijk en goed.
Cilinders allemaal evenveel en voldoende compressie. Voldoende oliedruk. Juiste thermostaat. Radiateur intern niet verstopt en van buiten modderloos. Waterpomp ok. Luchtstroom langs het blok en door radiateur nergens geblokkeerd.

In een lekkend dak zal het gat naar verloop van tijd groter worden. Je gaat dan van een emmer naar wastobbe naar een badkuip etc.

Met de landrover kun je natuurlijk ook steeds grotere ventilatoren er op gaan zetten en dan gaan klagen dat landrovers niet betrouwbaar zijn enzo. Met dit soort oplossingen verbaast mij dat eigenlijk niet.

Veel mensen zijn het hier natuurlijk niet mee eens, maar als je weet dat er mensen zijn geweest die met deze motor in de standaard landroverconfiguratie naar Wladivostock heen en weer gereden zijn, waarbij hij benzine met octaangetal 60 t/m 120 heeft moeten vreten en dat dat zonder problemen is gelukt. Dan is die standaard landrover configuratie echt zo slecht niet.

Doe het goed of doe het niet.

Arnold.

Re: Koeling 3.5 V8

Geplaatst: di 26 mei 2009, 04:02
door Andrew Colville
Kijk eerst eens naar je koel waterpeil in de RADIATEUR en niet in dat kleine messing tankje , deze vangt enkel weg geduwde koelwater op welk vervolgens niet wordt trug gezogen in de radiateur, en als dat tankje vol zit dan loopt hij over en verlies je steeds meer koel water. dus altijd in de radiateur peilen als je geen aansluiting van het tankje op je onderstradiateurslang hebt.

dan is je koelvin en viscokopeling belangerijk deze moeten beide in goede staat zijn.

als laaste en wat steeds meet voor komt zijn antieke radiateurtjes die simpel weg intern half verstopt zijn en minder koelen dan een kachelradiateur. vervangen dus en ja voor een NIEUWE en ja die kunnen prijzig zijn , maar altijd goedkoper dan een nieuwe/andere motor.

Nu kan het zijn dat éen of beide koppakkingen idd aan het eind van hun latijn zijn, dit zul je snel genoeg merken als je het bovenstaand hebt vervangen in ieder geval zal na reparatie van de koppakkingen de motor wel beschikken over een optimaale koel systeem en ben jij voor de komende 10-20 jaar weer geholpen.

je kunt aan een radiateur van buiten af niet zien of deze nog goed is, zelfs al laat je hem reinigen en "door persen/blazen" dan heb je nog geen garantie de de gehele radiateur zijn werk doet. een nieuwe zeker als de huidige 10 jaar oud is blijft de beste oplossing. let er ook op dat je een goede krijgt, net als vele andere delen is er veel rommel te krijgen voor wienig geld goed koop is bij de V8 radiatoren vaak duur koop , omdat deze dan net niet past of een aansluiting zit niet goed.

als je een nieuwe radiateur koop kiep er dan ook puure koelvloeistof en vul ook enkel bij met koel vloeistof dit zal het systeem het langst op orde behouden.

Groetjes Andrew
Die ook een nieuwe radiateur moet gaan kopen nu het weer wat warmer wordt

Re: Koeling 3.5 V8

Geplaatst: di 26 mei 2009, 11:03
door Michiel 109 V8
Nou Ramon,
al iets wijzer over je probleem.?Ik sluit me overigens geheel bij Arnold aan, eerst het echte probleem zoeken voordat je gaat modificeren.

Ik kan enkel nog bedenken dat je v-snaar te slap staat afgesteld en dus de pomp en fan een beetje slippen. Maar dan zou je laadstroomcontrole lampje ook weer af en toe moeten oplichten dus of dat het nou is.

Oh, en Andrew, ik heb geen problemen met het terugzuigen van de koelvloeistof via het pijpje in m'n expansievat. Dit moet gewoon werken mits je 'radiator'dop goed werkt. Door afkoeling van de koelvloeistof na het rijden ontstaat er een onderdruk in het systeem die de koelvloeistof weer terug de radiator in zuigt.

Greetz,

Michiel

Re: Koeling 3.5 V8

Geplaatst: di 26 mei 2009, 11:33
door Hans 109V8
Oke, dat klinkt goed Bram!
Ik heb even gezocht naar zo'n fan maar kon niet gelijk wat vinden,
maar dat zal wel lukken.

Bedankt voor de info!

Groet
Hans

Re: Koeling 3.5 V8

Geplaatst: di 26 mei 2009, 13:31
door G-men
Hoi Ramon,

Een V8 moet prima kunnen werken zonder allerlei modificaties, zeker een 3.5 Die heeft verreweg de grootste radiateur en normaal gesproken zat koelcapaciteit. zelfs zonder koelventilator zal hij tijdens normaal gebruik niet warmlopen, als het koelcircuit in orde is. (file en hele korte stadsritten daargelaten)

Een van de dingen die ik zeker even zou doen, en andrew al aangaf is kijken hoe de doorstroming (zowel lucht als waterzijdig) van de radiateur is. Ik heb zelf ook de radiateur vervangen (lekkage) en dat scheelde behoorlijk in motortemperatuur. Een nieuwe radiateur voor een 110 zonder oliekoeler en airco is iets van 100-150 Eurie.
Ook thermostaat is eenvoudig te controleren. (eventueel kun je hem als test zelfs even gewooon eruit halen) Blijft ie dan wel koel, dan weet je waar het zit.

Gerrit

Re: Koeling 3.5 V8

Geplaatst: di 26 mei 2009, 16:16
door Ramon
Ben al wel een beetje wijzer geworden, maar weet nog niet wat ik ga doen. Ik ben het er wel mee eens dat je het probleem structureel moet aanpakken en niet de symptomen bestrijden.

Er is 3 jaar geleden een nieuwe radiateur ingezet. Dus dat zal 't niet zo snel zijn.
Koppakking zou kunnen; maar dan moet ik er toch ook last van hebben tijdens het rijden? (Ik heb er echt alleen maar last van als ik bijv langer dan 10min in een file stil sta nadat de motor belast is en ook nog eens alleen als het buiten erg warm is. In NL heb ik er nog nooit last van gehad).

Re: Koeling 3.5 V8

Geplaatst: di 26 mei 2009, 16:39
door bram-rrc
Het is natuurlijk waar dat je eerst de oorzaak moet zoeken.

Ik heb electrische fans gemonteerd om in het terrein niet constant die
windmolen aan te hebben die m'n onsteking vol blaast.
Kan er nu een, aan de kant van de onsteking, uitzetten bij een doorwading.
En electrische fans besparen ook op de brandstof (zeggen ze..)

Maar als je op gas rijd, wordt het wel aangeraden om een thermostaat die
op lagere temp. opent te monteren.
Rijd je op gas?

Re: Koeling 3.5 V8

Geplaatst: di 26 mei 2009, 16:44
door Ramon
Ja hij rijdt op LPG

Re: Koeling 3.5 V8

Geplaatst: wo 27 mei 2009, 01:23
door Michiel 109 V8
Ah, nou waarschijnlijk is het dan gewoon de thermostaat vervangen. Gas creeert namelijk een veel hogere verbrandingstemperatuur dan benzine.

Greetz,

Michiel

Re: Koeling 3.5 V8

Geplaatst: wo 27 mei 2009, 01:33
door Luuk
Als je viscokoppeling aan de voor zijde er vet en roestig aandoet zit er te weining olie meer in om goed te werken. Simpele handeling om de visco te kontroleren : bij koude en warme start veel geluid (loeien als een ...) maken en na een tijdtje stil worden. Vooral bij weg rijden. Dan is de visco meestal oké. Even nog info voor hans 109 V8, ik heb een 17 inch kenlowe fan gemonteerd, radiateur enigzins aangepast ivm. grote fan. Thermocontact in bovenste raditeur slang gemonteerd, werkt prima. Alleen thermocontact in een waterdicht huis plaatsen (zit niet in set) lijkt mij beter ivm waterintreden en de gevolgen van dien. Of een thermostaathuis plaatsen van een vroege range rover efi met de zenders en schakelaars. Een fan van de sloop kan ook, maar wat heb je dan voor kwaliteit spul? Hoop dat het aan komt weet niet waar ik het anders moet laten, pas de tweede keer dat ik op een prikker reageer. De groeten.