Pagina 1 van 1
versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: do 21 mei 2009, 23:46
door erik08
Hallo,
Wat is een reductiebak eigenlijk?
Wat voor olie mag hierin? hetzelfde als de versnellingsbak?
Ik heb een 2.5 blok
Groeten Erik
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: vr 22 mei 2009, 00:11
door Mudbuster
als het om een series gaat dezelfde olie. van andere modellen weet ik het niet
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('ac06b4f3283d3c434612e6d3f2ae95d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 6419123, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: vr 22 mei 2009, 00:52
door Exfietser
Inderdaad bij en lt76 bak moet dezelfde olie in beide bakken. En de tussenbak bevat de tandwielen voor de hoge en lage gearing.
Arnold.
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: vr 22 mei 2009, 01:15
door erik08
Oke.
Morgen wil ik olie kopen, wat voor soort zal ik meenemen?
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: vr 22 mei 2009, 10:40
door Eric&Betty Boop
Vermeld eerst eens om wat voor auto het gaat en welke bakken.
Want heb je een 90/110 met LT77 bak dan gaat hier ATF in en in de LT230 tussenbak gaat 80W90
Groet Eric.
--> mod_embed_images_loadimage('a2a39e9eaadf5d735068686b7120e283', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 6419336, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('9fec0eee2b3a180875d2c5c8240a6c1d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 6419336, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d475833795123dcf1024e19aedf7262f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 6419336, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3552e4d156b1b74cf636e804437c0ba3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 6419336, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: vr 22 mei 2009, 11:26
door Exfietser
Dat is inderdaad belangrijk. Verkeerde olie kan de bak ruineren.
Een series landrover met een 2.25 motor heeft een lt76 bak. Maar op die bak kan ook 2.5 liter motor geplaatst zijn.
Arnold.
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: za 23 mei 2009, 11:44
door erik08
Oke, even wat duidelijker....Ik heb een series met een 2.5 diesel blok.
Maar ik weet niet wat voor versnellingsbak aan het blok zit.
Hoe kan ik de versnellingsbak herkennen?
Groeten Erik
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: za 23 mei 2009, 12:01
door Exfietser
Kijk hier maar eens:
[images.google.nl]
Arnold.
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: za 23 mei 2009, 12:02
door Exfietser
Waarschijnlijk heb jij de lt76 series bak. Maar een lt77 bak is ook mogelijk.
Arnold.
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: za 23 mei 2009, 12:57
door Mudbuster
Wauw, dat is lang geleden dat mijn bak er zo uitzag
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('b752e8d6b76166a86ca91e91c9395ae7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 6420818, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: za 23 mei 2009, 14:02
door erik08
576633 CA VF2 heb ik gevonden?
Ik heb al multigear 80w90
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2009 12:04 door erik08.
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: za 23 mei 2009, 15:24
door erik08
Ik heb eens naar de site gekeken en kan tot de conclusie komen dat het een LT76 is.
Want, ik heb een 4bak met 2.5 diesel 4 cilinderblok.
hierbij past alleen de LT76.
Wat ik nu alleen hoop is dat er multigear 80w90 in mag......anders heb ik wat flessen in de aanbieding.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2009 13:36 door erik08.
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: za 23 mei 2009, 15:40
door Dennis101
Dit is een LT76.
Zowel in de versnellingsbak als in de tussenbak gaat 80W90 versnellingsbakolie.
Vul/niveau plug van de versnellingsbak zit aan de zijkant van het huis en de vul/niveau plug van de tussenbak vindt je aan de achterkant links van de handremtrommel.
Vullen tot de olie net uit de vul/niveau pluggen komt met de auto op een vlakke vloer.
Dennis B
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: za 23 mei 2009, 15:54
door erik08
Bedankt! we gaan beginnen!
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: za 23 mei 2009, 22:47
door erik08
de vernellingbak is vol, maar er drupt alleen geen olie uit de reduktiebak?
deze voelt ook leeg aan.
Moet ik deze toch apart ergens vullen?
Met google zie ik trouwens een link naar info die ik zou kunnen gebruiken.
6 mei 2009 ... Tussenbak heeft vulplug aan achterzijde en aftap in bodem. Voor het vullen zul je trouwens een knijpfles of oliespuit nodig hebben omdat het ...
Maar helaas werkt het niet als ik de link aanklik, dan kom je direct op de 1e pagina terecht
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2009 21:18 door erik08.
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: za 23 mei 2009, 23:21
door Exfietser
Jazeker. Als het goed is, is er geen verbinding tussen de hoofdbak en de tussen bak. Als die er wel is er een oliekering stuk.
En hier staat overigens al hoe het moet:
[landrover.startpagina.nl]
De tussenbak kun je ook vullen door een van de vierkante deksels los te schroeven en daar de olie in te gieten. Vullen door het gat achter de handremtrommel is vervelend vooral als het koud is. Het is alleen wel de bedoeling. Ik vind hety door de deksel makkelijker.
Een handig gereedschapje voor het vullen door dat rottige gaatje is:
[landrover.paginamarkt.nl]
Arnold.
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: zo 24 mei 2009, 01:04
door erik08
Oke, nu doe ik het trouwens met de infuus methode.
Met een trechter laat ik het via een slang de gaten inlopen.
Ik wist alleen niet dat dit ook de juiste manier was vullen vie die gaten.
Onder de middenconsole zit een vuldop, alleen ik was te beroerd om alles weer los te moeten halen om daarbij te komen.
Vandaar dat ik bij wou vullen via de zijkant.
Bij de tussen bak had ik dus ook een vuldop verwacht maar die is er dus blijkbaar niet.
Het gaat goed dus. bedankt !
Bij de vernbak ben ik 1 1/2 liter kwijt geraakt.
Bij de tussenbak heb ik nu 2 liter kwijt, maar morgen moet deze verder gevuld worden.
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: zo 24 mei 2009, 01:11
door roderiquez
denk er om dat als je 80W90 gebruikt wel een GL4 olie, en niet (zoals vele oliƫn wel zijn)GL5 gebruikt. Er zitten bronsen en messing onderdelen in je vbak(en in je hoofdstuurhuis btw ook). Deze raken beschadigd door de stoffen die in gl5 zitten. Zoek het archief maar even af voor de specificaties van de stoffen.
80w90 gl4 kun je krijgen van o.a. kroon en valvoline high peformace gear oil.
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: zo 24 mei 2009, 01:19
door Dennis101
Zo te zien waren ze dus beiden (nagenoeg) leeg, ik hoop dat je hier niet te lang mee hebt doorgereden.
Ik heb zelf ook zo'n spuit zoals Arnold voorstelde, maar ik vindt het een onding.
Voor het leegzuigen van e.e.a. zijn ze wel gemakkelijk, maar om te vullen wordt het al snel een zooitje.
Er is ook versnellingsbakolie in liter verpakking met een spuitmondje. Dit werkt een stuk schoner, omdat je deze netjes met een trechter kan navullen (uit de 5 liter verpakking) waarbij de literfles zelf schoon blijft.
Een klein oliespuitje met (bij voorkeur) flexibel tuitje is weer erg handig voor het (bij) vullen van het stuurhuis en hulpstuurhuis.
Dennis B
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: zo 24 mei 2009, 01:20
door erik08
Ga morgen eens kijken of t gl4 is
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: zo 24 mei 2009, 01:49
door Dennis101
Aantasting begint pas bij temperaturen boven de 120 graden en als de LT76 versnellingsbak zo warm wordt is hij al defect, bovendien zijn de dopes in GL4 van hetzelfde merk olie precies dezelfde als bij de GL5 variant alleen is de dosering anders.
Overigens zijn er ook vele olieproducenten die al jaren dopes in de versnellingsbakolie gebruiken die zelfs bij de hogere temperaturen geen aantasting veroorzaken.
Omdat de moderne versnellingsbakken zeer compact zijn geworden en de huidige generatie motoren aanzienlijk meer vermogen en koppel leveren als voorheen komen de temperaturen in de versnellingsbakken tegenwoordig dicht in de buurt van de 120 graden of gaan daar zelfs overheen. Zelfs handgeschakelde bakken zijn nu regelmatig voorzien van een koelsysteem.
Nu is er dus wel behoefte aan een test voor versnellingsbakolie op het gebied van aantasting van koperhoudende onderdelen bij hoge temperaturen.
Olie die hier wel op getest is en aan de minimale eisen voldoet heeft de (extra) toevoeging MT1 gekregen.
Een MT1 olie is bijna altijd een synthetische olie, want een minerale olie is niet zo geschikt voor dergelijke hoge temperaturen i.c.m. aanvaardbare verversingsintervallen.
Ondertussen kent iedereen wel de verhalen dat na het aftappen van de versnellingsbak koperkleurige deeltjes in de afgetapte olie gevonden werd en natuurlijk ligt het dan aan de GL5 olie (als die er al in gezeten zou hebben).
Als koperhoudende onderdelen door de olie aangetast zouden worden dan lost het op en vindt je niets terug wat herkenbaar is als koper, messing of brons.
Vindt je dit wel terug, dan is het meestal normale slijtage van bv. synchro ringen i.c.m. een (te) lange verversingstermijn of er is water of vuil binnengedrongen die de slijtage heeft versnelt.
Dennis B
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: zo 24 mei 2009, 02:17
door Exfietser
Waarom denk je dat ik altijd via de deksels vul. Ik heb achter de v-pook ook een gat gemaakt waar precies zo'n rubberdop als in de zijkant van de tunnel zit past. Als ik moet bijvullen haal ik die dop van de tunnel af en het kleine dekseltje van de bak en giet het er gewoon met een trechter in.
Bij de tussenbak haal ik het accuvak omhoog en het vierkante dekseltje van de bak af en dan heb je een opening waar je de olie zelfs wel zonder trechter in kunt pletteren.
Dat gedoe en geknoei met slangen in gaten enzo vindt ik maar lastig.
Arnold.
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: zo 24 mei 2009, 02:38
door Dennis101
Maar ja, dan moet je wel toevallig een LT76 met dat losse dekseltje achter de pook hebben en laten nou toevallig zowel onze 88" S2a als de 88" S3 er beiden geen eentje hebben.
Een S2a die ik in 1989 gesloopt heb had trouwens wel zo'n dekseltje en standaard al een rubber dop in de tunnel achter de pook.
Dennis B
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: zo 24 mei 2009, 02:48
door 110
Als ik het goed heb schrijft Land Rover tegenwoordig een GL5 olie voor voor de LT230's.
Succes
Re: versnelingsbak en reduktiebak
Geplaatst: zo 24 mei 2009, 03:09
door Exfietser
He, Ik dacht dat dat dekseltje juist bij de series drie er op zat en niet bij de series twee. Maar jij hebt dus weer een series drie zonder dat dekseltje.
Arnold.