temperatuurzender te enthousiast?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
rudolff

temperatuurzender te enthousiast?

Bericht door rudolff »

Vandaag heb ik een nieuwe temperatuurzender geplaatst in mijn 2.25 diesel. de oude liet de meter alleen maar trillen aan het begin van de schaal. Deze geeft een mooi signaal, maar gaat na 5 minuten al in het rood. het water is dan nog maar net warm, zeker niet te heet. Verkeerde sensor? Hoe weet ik welke sensor het moet zijn? deze is besteld via landro, met vermelding van het type motor. In de manuals kan ik geen type vinden. wie weet raad?
Rickske

Re: temperatuurzender te enthousiast?

Bericht door Rickske »

560794 is het part nummer trouwens. check ff of dat klopt
Sjoerd O

Bericht door Sjoerd O »

Part number: 560794

Applicable Models:
Land Rover Series all models inc Military FFR 24 volt models.
Defender
Range Rover Classic early V8 models.
Various apps.

Product Description:
Temperature sender unit, suitable for 12v and 24 v models, and can be used for oil or water temperature gauge.

Part number: PRC2505

Applicable Models:
Land Rover Series 3
Defender to vin FA389798

Product Description:
Temperature sender unit.
2.25 Ltr . petrol engine models.
rudolff

Bericht door rudolff »

bedankt voor de nummers. Op het doosje staat 52770. en nog wat barcode nummers. op de oude sensor staat niets, op de nieuwe stond een nummer, maar dat kan ik nu niet zien, die zit in de motor. morgen even kijken.
Op zich wel gek want ik zie steeds maar 1 sensor voor zowel olie als watertemperatuur. Dan kan Landro zich toch niet zo gauw vergissen lijkt me.
Sjoerd O

Bericht door Sjoerd O »

Ik denk dat je even in het boek moet kijken voor het juiste nummertje.
heb je misschien 24v sensor op 12v of andersom.

kijk anders is op www.solidebolide.nl voor het onderdelen boek
en op www.lrseries.com voor online onderdelen lijst staat meer in dan bij landro.

heb je nog wat gehad aan de koplampen.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

De temperatuurzenders voor water, olie ,24 of 12 volt voor het 2.25 blok zijn hetzelfde. Het zou kunnen dat je zender ondanks dat hij nieuw is niet in orde is. Het komt meer voor. Je metertje kun je testen door het draadje van de zender los te halen en even tegen het blok te houden. De meter moet dan maximaal uitslaan. Zowel met koude als hete motor.

Als je motor warm is gaat er blijkbaar ergens iets in de draad of sensor sluiting met de massa maken. Ik had zoiets met mijn olietemperatuurzender. De eerste keer kwam de draad tegen de uitlaat. Dat is dan duidelijk. Een tijd later had ik weer dat probleem. Na heel goed schoonmaken van het contactlipje waar het schuifstekertje opzit was dat ook wer verholpen.
Het is ook mogelijk dat er iets dergelijks intern in de sensor zelf gebeurt. Daar kun je helaas niets aan doen. Dan moet je hem vervangen. De kwaliteit van nieuwe landrover onderdelen is niet altijd meer 100% helaas. Ze worden ergens gemaakt waar ze geen of slechte kwaliteits controle hebben. De prijs van de onderdelen is daar vaak ook naar trouwens. Ik ken eigenlijk geen automerk waar de onderdelen zo goedkoop zijn als van oude landrovers. Die kwaliteit is iets waar je weinig aan doen kunt. Ook de leverancier niet trouwens. Onderdelen die netjes in lucas doosjes zitten blijken niet van lucas te zijn maar van een ander waardeloos merk. Zelfs de doosjes maken ze dus na. Ze vragen er dan wel lucas prijzen voor trouwens.

Dit gebeurt ook op grote schaal overigens. Zeer grote SKF lagers waar tonnen wegende machines aan hangen worden gewoon nagemaakt. De verpakking is het zelfde, de partnummers kloppen en staan ook netjes in het lager ingeslagen. De leveranciers waren dezelfde als altijd. Alleen blijkt de afwerking bij nader inspektie ruwer. En na analyse van het gebruikte staal de sterkte en slijtvastheid veel slechter. Je kunt je voorstellen wat voor ellende het geeft als zo'n soort lager breekt of er uit loopt. Ik weet dat in de vliegtuigindustrie dit ook als een groot probleem wordt gezien. In ons geval hangt er dus een pan met 400 ton vloeibaar staal aan.

Als je het niet in de bedrading of schoonmaken kunt vinden moet je denk ik gewoon een nieuwe bestellen. Die dingen kosten nu niet bepaald de wereld.

Arnold.
Dick Kruijt

Bericht door Dick Kruijt »

Ligt het niet aan de ballastweerstand die mogelijk niet (goed) aangesloten is? Ik had iets soortgelijks met/zonder de ballastweerstand.

Succes & groet,

Dick
rudolff

Bericht door rudolff »

bedankt voor dit moment voor de tips. Met een voorschakelweerstand kan ik het sensorbereik natuurlijk aanpassen, zoaiets als de genoemde balansweerstand. kwestie van ijken en instellen. Nu zit de sensor op het motorblok, dus gaat het om de olietemperatuur. Nog even uitvogelen wat de bedrijfstemperatuur is. Wie het weet mag het ook zeggen natuurlijk...
Plaats reactie