Dynamo-perikelen
Geplaatst: vr 15 mei 2009, 00:21
Van de week al gemeld dat ik dynamo eruit gehad omdat het laadstroom-lampje vaag bleef branden. Was optisch niks mis mee behalve dat de koperen sleepring wat ruw was. De draad van de laadstroom bleek ergens vrijwel doorgerot, dus deels vervangen. Accu vrij nieuw, onbelast 12.5 V, met stationair draaiende motor 14 V en met alle gebruikers aan stationair draaiend 13.2 V, Ampere-meter staat op 15 A, dat lijkt dus in orde. Echter laadstroom lampje blijft nu continu branden, en feller bij meer toeren.
Op advies van Peter Z ( nog bedankt ) rechtsreeks op de L-aansluiting op de dynamo gemeten, ook 14 V, dus de suggestie dat de diodes kapot zijn lijkt niet op te gaan ?
Nu is het eigenlijk geen dynamo, maar een alternator type 17ACR ( in een vroege SIIa maar met hele electriek van een late SIII ). Als ik die open maak zit er achterop aan de ene kant drie plaatjes ( 'rectifier' )onderling verbonden met zwevende pennetjes eindigend in zwarte propjes ( 9x diodes micra252 ? ), waar je vanaf de middelste de laadstroom aftapt en van de buitenste de laadstroom-controle-lampje. Aan de andere kant zit een gesealed blok met een kabeltje naar de buitenste plaat.
Zijn dit vervangbare onderdelen of moet ik er toch vanuit gaan dat de dynamo overleden is ??
Graag jullie advies, thx, Sean
Op advies van Peter Z ( nog bedankt ) rechtsreeks op de L-aansluiting op de dynamo gemeten, ook 14 V, dus de suggestie dat de diodes kapot zijn lijkt niet op te gaan ?
Nu is het eigenlijk geen dynamo, maar een alternator type 17ACR ( in een vroege SIIa maar met hele electriek van een late SIII ). Als ik die open maak zit er achterop aan de ene kant drie plaatjes ( 'rectifier' )onderling verbonden met zwevende pennetjes eindigend in zwarte propjes ( 9x diodes micra252 ? ), waar je vanaf de middelste de laadstroom aftapt en van de buitenste de laadstroom-controle-lampje. Aan de andere kant zit een gesealed blok met een kabeltje naar de buitenste plaat.
Zijn dit vervangbare onderdelen of moet ik er toch vanuit gaan dat de dynamo overleden is ??
Graag jullie advies, thx, Sean