schudden stuur bij hobbels
-
Finn
schudden stuur bij hobbels
Vandaag op een landweggetje in Duitsland begon het stuur van mijn series 3 ambu als een gek heen en weer te gaan. De weg had heel wat hobbels.. ja, maar het was zo erg, dat ik uitstapte om te kijken of mijn banden er nog onder zaten. Er is duidelijk iets mis.
Ik dacht meteen aan de wiellagers, moeten misschien wat strakker gesteld worden.
Maar..
Op de snelweg, bij 70/100km/h kan ik het stuur loslaten en een boekje gaan lezen.. de wagen rijdt kaars-rechtdoor.
Komt iemand dit bekend voor?
Bedankt,
Finn
Ik dacht meteen aan de wiellagers, moeten misschien wat strakker gesteld worden.
Maar..
Op de snelweg, bij 70/100km/h kan ik het stuur loslaten en een boekje gaan lezen.. de wagen rijdt kaars-rechtdoor.
Komt iemand dit bekend voor?
Bedankt,
Finn
-
88Cees
Re: schudden stuur bij hobbels
Hallo Finn,
ik zou het zoeken in de voorspanning van je swivels, en/of versleten stuurdemper.
Gr Cees
ik zou het zoeken in de voorspanning van je swivels, en/of versleten stuurdemper.
Gr Cees
-
Finn
Re: schudden stuur bij hobbels
ik vermoed dat je gelijk hebt en dat het de voorspanning van de linker swivel is.
-
Finn
Re: schudden stuur bij hobbels
Ik weet dat deze wat speling had..
Is zoiets bij te stellen of moet ik daarvoor het geheel vervangen?
Is zoiets bij te stellen of moet ik daarvoor het geheel vervangen?
-
Aad Koene
Re: schudden stuur bij hobbels
De allerdunste shimm aan de boven- én onderkant weghalen en de voorspanning controleren met een unster.
Aad Koene.
Aad Koene.
-
D&G
Re: schudden stuur bij hobbels
Laten we nu gisteren een hele avond daarover onderricht gehad hebben.....
Het zit hem in het plaatje met pin bovenin de swivle, daar moet je of wat plaatjes weghalen of een dunnere in doen.
Gerard
Het zit hem in het plaatje met pin bovenin de swivle, daar moet je of wat plaatjes weghalen of een dunnere in doen.
Gerard
-
Puffino
Re: schudden stuur bij hobbels
heel goed, swivelvoorspanning waarschijnlijk.
Let wel: volg werkplaatshandboek. Bij het verwijderen van die pin bovenop, komt er wel een guts olie/vet uit het swivelhuis (Hoop ik voor je, want anders was ie droog
). Dus wees daarop voorbereid.
Sander Lelieveld
Let wel: volg werkplaatshandboek. Bij het verwijderen van die pin bovenop, komt er wel een guts olie/vet uit het swivelhuis (Hoop ik voor je, want anders was ie droog
Sander Lelieveld
-
Erik One-Ten & Lw
Re: schudden stuur bij hobbels
Ervaring is wel dat dit bij het monteren van nieuw spul is. Dan moet idd de spanning zo afgesteld worden.
Treedt het op bij een Laro waar gewoon mee gereden wordt, zoals die van Finn, dan is waarschijnlijk de bus waar de swivelpin in zit (ralco of hoe heet dat spul) versleten. Hij is dan ovaal (dwarsrichting van de auto gezien).
Een shim weghalen lost dit niet op, hooguit tijdelijk omdat je dan iets meer druk op het plaatje onderin de bus hebt en dus meer weerstand.
Ik denk dat de enige juiste oplossing is; nieuwe swilvelbus en pin. En de andere kant zal ook wel niet lang op zich laten wachten.
Erik (die dat al vaak heeft gedaan)
Treedt het op bij een Laro waar gewoon mee gereden wordt, zoals die van Finn, dan is waarschijnlijk de bus waar de swivelpin in zit (ralco of hoe heet dat spul) versleten. Hij is dan ovaal (dwarsrichting van de auto gezien).
Een shim weghalen lost dit niet op, hooguit tijdelijk omdat je dan iets meer druk op het plaatje onderin de bus hebt en dus meer weerstand.
Ik denk dat de enige juiste oplossing is; nieuwe swilvelbus en pin. En de andere kant zal ook wel niet lang op zich laten wachten.
Erik (die dat al vaak heeft gedaan)
-
herman aarts
Re: schudden stuur bij hobbels
Kijk ook eens of hij nog goed spoort.stuurstang geraakt?
-
Finn
Re: schudden stuur bij hobbels
Ik heb dat handboek nu niet hier, vervelend.
Stel ik wil beide kanten vernieuwen. Wat staat me dan ongeveer te wachten?
Heeft iemand de onderdeel nummers van die bus en de pin (series 3 ambu).
Ik weet dat ik bij de laatste apk al gewaarschuwd werd voor dit probleem. Toen werd er gezegd dat zij een set zouden kunnen monteren die al de voorspanning heeft.
Bestaat deze set uit meer dan die bus en de pin of wordt dit ermee bedoeld?
Kan iemand een indicatie geven voor de tijd die het ongeveer kost om beide kanten te vervangen? Ik zeg er even bij dat ik dit nog nooit eerder vervangen heb.
Gr,
Finn
Stel ik wil beide kanten vernieuwen. Wat staat me dan ongeveer te wachten?
Heeft iemand de onderdeel nummers van die bus en de pin (series 3 ambu).
Ik weet dat ik bij de laatste apk al gewaarschuwd werd voor dit probleem. Toen werd er gezegd dat zij een set zouden kunnen monteren die al de voorspanning heeft.
Bestaat deze set uit meer dan die bus en de pin of wordt dit ermee bedoeld?
Kan iemand een indicatie geven voor de tijd die het ongeveer kost om beide kanten te vervangen? Ik zeg er even bij dat ik dit nog nooit eerder vervangen heb.
Gr,
Finn
-
Erik One-Ten & Lw
Re: schudden stuur bij hobbels
Ik heb het alle keren gedaan met een doppenset en een bankschroef. Je kunt met verschillende doppen de bus eruit drukken dmv een bankschroef.
Je hebt 2 van die bussen en 2 pins nodig en ik zou meteen de grote swivelkeerring vervangen, moet er toch af. Shims in verschillende maten is ook handig.
Het is wel effe werk, ochtendje voor beide zijden. Maar als je er rustig aan kunt werken is het best te doen.
Op de site van Landro kun je vrij aardig zien wat je nodig hebt, swivelbussen, swivelpin enz.
Succes.
Erik
Je hebt 2 van die bussen en 2 pins nodig en ik zou meteen de grote swivelkeerring vervangen, moet er toch af. Shims in verschillende maten is ook handig.
Het is wel effe werk, ochtendje voor beide zijden. Maar als je er rustig aan kunt werken is het best te doen.
Op de site van Landro kun je vrij aardig zien wat je nodig hebt, swivelbussen, swivelpin enz.
Succes.
Erik
-
Finn
Re: schudden stuur bij hobbels
Op de landro site staat inderdaad het een en ander. Maar zonder handboek zou ik niet weten wat precies en hoeveel van wat ik nodig heb voor beide kanten.
Overigens, heb ik nog speciaals gereedschap nodig voor dit? Zou ik het hier op straat kunnen doen (waar ik bijv. geen bankschroef etc. tot mijn beschikking heb).
Anders moet ik ermee gaan rijden.. vraag me af hoe veilig dat is.
Gr,
Finn
Overigens, heb ik nog speciaals gereedschap nodig voor dit? Zou ik het hier op straat kunnen doen (waar ik bijv. geen bankschroef etc. tot mijn beschikking heb).
Anders moet ik ermee gaan rijden.. vraag me af hoe veilig dat is.
Gr,
Finn
-
Gert
Re: schudden stuur bij hobbels
Finn,
Wat iedereen hier zegt zou natuurlijk heel goed mogelijk zijn, ik denk echter dat je dan meteen het moeilijkste aanpakt terwijl er ook andere oorzaken mogelijk zijn.
Ik heb precies dezelfde symptomen gehad. Rijdens over landweggetjes, met van die slechte wegdekken, begint bij een ferme oneffenheid het stuur als een gek te klapperen. Rechthouden lukt wel, maar het klapperen ging niet voorbij tot ik de auto fors afremde.
Wat ik eerst bekeken heb was de uitlijning, bij landrovers het toespoor.
Het toespoor stond bij mij op 0. Een toespoor van nul leid bij onze auto's tot een stuurinrichting die instabiel is. Het toespoor moet tussen de 1,2 en 2,4 mm staan.
Het toespoor is het verschil in afstand tussen de voorkant en de achterkant van de voorste velgen. Dit meet je op door op de horizontale hartlijn van de velg (stalen rand) de afstand naar de andere kant te meten. Aan de voorkant moet deze maat 1,2 tot 2,4 mm kleiner zijn.
Let op, het meten over de horizontale hartlijn is praktisch onmogelijk omdat het diff in de weg zit. Probeer dus iets te verzinnen wat je kunt gebruiken, met behoud van een redelijk grote nauwkeurigheid.
Bij mij is het euvel toen verholpen.
Mensen claimen altijd maar dat het in een kwartiertje gedaan is, maar als je een uur reserveert denk ik dat je een eind komt. Het meest tijdrovende is om een meetsysteempje te bedenken, en vervolgens het draaien van de spoorstang (langer-korter) en dan wéér te meten.
Lees wel even het handboek, daarin staat het precies beschreven.
Overigens kun je ook net iets onder de horizontale hartlijn meten. Bedenk dan wel dat de arm kleiner is. Even een schetsje maken helpt bij het bepalen bij de dan geldende maten.
Groeten,
Gert
Wat iedereen hier zegt zou natuurlijk heel goed mogelijk zijn, ik denk echter dat je dan meteen het moeilijkste aanpakt terwijl er ook andere oorzaken mogelijk zijn.
Ik heb precies dezelfde symptomen gehad. Rijdens over landweggetjes, met van die slechte wegdekken, begint bij een ferme oneffenheid het stuur als een gek te klapperen. Rechthouden lukt wel, maar het klapperen ging niet voorbij tot ik de auto fors afremde.
Wat ik eerst bekeken heb was de uitlijning, bij landrovers het toespoor.
Het toespoor stond bij mij op 0. Een toespoor van nul leid bij onze auto's tot een stuurinrichting die instabiel is. Het toespoor moet tussen de 1,2 en 2,4 mm staan.
Het toespoor is het verschil in afstand tussen de voorkant en de achterkant van de voorste velgen. Dit meet je op door op de horizontale hartlijn van de velg (stalen rand) de afstand naar de andere kant te meten. Aan de voorkant moet deze maat 1,2 tot 2,4 mm kleiner zijn.
Let op, het meten over de horizontale hartlijn is praktisch onmogelijk omdat het diff in de weg zit. Probeer dus iets te verzinnen wat je kunt gebruiken, met behoud van een redelijk grote nauwkeurigheid.
Bij mij is het euvel toen verholpen.
Mensen claimen altijd maar dat het in een kwartiertje gedaan is, maar als je een uur reserveert denk ik dat je een eind komt. Het meest tijdrovende is om een meetsysteempje te bedenken, en vervolgens het draaien van de spoorstang (langer-korter) en dan wéér te meten.
Lees wel even het handboek, daarin staat het precies beschreven.
Overigens kun je ook net iets onder de horizontale hartlijn meten. Bedenk dan wel dat de arm kleiner is. Even een schetsje maken helpt bij het bepalen bij de dan geldende maten.
Groeten,
Gert
-
Finn
Re: schudden stuur bij hobbels
Hey bedankt Gert,
maar als ik het wiel schud (zoals je dat ook zou doen om te kijken of je wiellagers goed staan ingesteld), hoor je een 'klonkend' geluid. De wagen stuurt ook heel 'licht', als ik het stuur heen en weer haal kan je het behoorlijk ver heen en weer bewegen, zonder dat je wielen zich heel veel verplaatsen.. er zit dus een behoorlijke vrije slag in het stuur.
Ik weet dat ik speling heb bij de linker fusee (zeg ik dat goed?) Deze lekt ook lichtjes.
Daarom vermoed ik dat daar het hoofd euvel zit. Misschien is het ook een combinatie van al dit.
maar als ik het wiel schud (zoals je dat ook zou doen om te kijken of je wiellagers goed staan ingesteld), hoor je een 'klonkend' geluid. De wagen stuurt ook heel 'licht', als ik het stuur heen en weer haal kan je het behoorlijk ver heen en weer bewegen, zonder dat je wielen zich heel veel verplaatsen.. er zit dus een behoorlijke vrije slag in het stuur.
Ik weet dat ik speling heb bij de linker fusee (zeg ik dat goed?) Deze lekt ook lichtjes.
Daarom vermoed ik dat daar het hoofd euvel zit. Misschien is het ook een combinatie van al dit.
-
Erik One-Ten & Lw
Re: schudden stuur bij hobbels
Nou.. Een flinke en goede bankschroef is toch wel een vereiste. Een pers is mooier, maar die heb ik ook niet.
Als noodoplossing zou je het volgende kunnen proberen; De 4 bouten van de bovenste swivelpin (effe wiel eraf en je ziet ze, zijn geborgt) eruit halen en de pin 180 gr. draaien. Als de slijtage in de pin zit, kun je dat zo even opvangen..
Niet eruit trekken, enkel draaien!
Het hele spul vervangen is best een secuur werkje, ik zou er niet snel op straat aan beginnen.
Erik
Als noodoplossing zou je het volgende kunnen proberen; De 4 bouten van de bovenste swivelpin (effe wiel eraf en je ziet ze, zijn geborgt) eruit halen en de pin 180 gr. draaien. Als de slijtage in de pin zit, kun je dat zo even opvangen..
Niet eruit trekken, enkel draaien!
Het hele spul vervangen is best een secuur werkje, ik zou er niet snel op straat aan beginnen.
Erik
-
Erik One-Ten & Lw
Re: schudden stuur bij hobbels
Speling op je swivel kun je gemakkelijk checken door het wiel op te krikken, 1 hand aan bovenzijde wiel, andere van onder. Heb je speling op je swivel, kun je dat aan de binnezijde van je wiel makkelijk zien.
Ik denk dat je toespoor enzo niet zomaar veranderd, tenzij je ergens overheen gestuiterd bent ofzo. Met de kilometers die jij rijd, is slijtage niet zo gek denk ik.
Erik
Ik denk dat je toespoor enzo niet zomaar veranderd, tenzij je ergens overheen gestuiterd bent ofzo. Met de kilometers die jij rijd, is slijtage niet zo gek denk ik.
Erik
-
Gert
Re: schudden stuur bij hobbels
Hoi Finn,
Dan kan het inderdaad heel goed zijn dat je fusee gaar is.
Het bovenste onderdeel heet een Railko Bush. Het onderdeelnummer is 539742.
Bij Landro is deze goedkoop, bij Budget-parts heb ik er een gekocht voor 25 euro. Ik geloof overigens wel degelijk in kwaliteitsverschil. Railko is een merknaam van kunststof, en ik denk dat imitatiedelen die naam niet mogen voeren en dat de naam bij Landro daarom anders is. Vraag wel specifiek of ze de drukschijf 528702 ook mee leveren, want die zou je ook moeten vervangen ! Soms komt het als set, en vaak ook niet
De keerring van het fusee is RTC3528. Deze zou ik sowieso van een goede kwaliteit kopen, kost 15 euro geloof ik, want alsje toch bezig bent...
Als je drukring gaar is kun je die ook meebestellen, deze zijn erg voordelig en het staat ook wel mooi. Het nummer is 235968.
De shimms die je kunt bestellen zijn er in verschillende diktes.
Als je één van elke dikte besteld ben je denk ik al voorzien van ruim voldoende shimms. Van dun naar dik:
- 530984
- 530985
- 530986
- 530987
Overigens ben ik met een paar dagen klaar met de voorwielen (als de leveranciers die ellendige tapeinden nou eens kunnen leveren!), en dan heb ik een lading van die shimms over. Daaruit mag je altijd halen wat je nodig hebt en de rest terugbrengen.
Verder zou je nog de borgplaten waarmee de boutjes vast zitten moeten vervangen:
4x 531001
Als hij via de swivelpin lekt, en niet via de grote keerring, dan zou je rubbertje 531433 kunnen vervangen, maar volgens mij lekken die bijna nooit.
Ga je trouwens nog naar de prikkersdag zondag ?
Succes !
Gert
Dan kan het inderdaad heel goed zijn dat je fusee gaar is.
Het bovenste onderdeel heet een Railko Bush. Het onderdeelnummer is 539742.
Bij Landro is deze goedkoop, bij Budget-parts heb ik er een gekocht voor 25 euro. Ik geloof overigens wel degelijk in kwaliteitsverschil. Railko is een merknaam van kunststof, en ik denk dat imitatiedelen die naam niet mogen voeren en dat de naam bij Landro daarom anders is. Vraag wel specifiek of ze de drukschijf 528702 ook mee leveren, want die zou je ook moeten vervangen ! Soms komt het als set, en vaak ook niet
De keerring van het fusee is RTC3528. Deze zou ik sowieso van een goede kwaliteit kopen, kost 15 euro geloof ik, want alsje toch bezig bent...
Als je drukring gaar is kun je die ook meebestellen, deze zijn erg voordelig en het staat ook wel mooi. Het nummer is 235968.
De shimms die je kunt bestellen zijn er in verschillende diktes.
Als je één van elke dikte besteld ben je denk ik al voorzien van ruim voldoende shimms. Van dun naar dik:
- 530984
- 530985
- 530986
- 530987
Overigens ben ik met een paar dagen klaar met de voorwielen (als de leveranciers die ellendige tapeinden nou eens kunnen leveren!), en dan heb ik een lading van die shimms over. Daaruit mag je altijd halen wat je nodig hebt en de rest terugbrengen.
Verder zou je nog de borgplaten waarmee de boutjes vast zitten moeten vervangen:
4x 531001
Als hij via de swivelpin lekt, en niet via de grote keerring, dan zou je rubbertje 531433 kunnen vervangen, maar volgens mij lekken die bijna nooit.
Ga je trouwens nog naar de prikkersdag zondag ?
Succes !
Gert
-
Gert
Re: schudden stuur bij hobbels
Ohja,
De speling op je stuurkogels is ook erg van belang.
Laat iemand binnenin het stuur met kleine slingertjes heen en weer bewegen (dus de vrije slag, en niet zodat het wiel draait). Als jij dan bij elke stuurkogel (6 stuks) kijkt of je speling ziet in de overgang, dan kun je precies bepalen welke stuurkogel aan vervanging toe is.
Als je deze vervangt, koop dan wel goede kwaliteit, Lemförder is de top en niet eens zo duur. Laat je de smeernippelvarianten niet aansmeren als er geen goede kwaliteit leverbaar is, want die hebben fabrieks-af naar verluid vaak al meer speling dan de APK toelaat.
Groeten,
Gert
De speling op je stuurkogels is ook erg van belang.
Laat iemand binnenin het stuur met kleine slingertjes heen en weer bewegen (dus de vrije slag, en niet zodat het wiel draait). Als jij dan bij elke stuurkogel (6 stuks) kijkt of je speling ziet in de overgang, dan kun je precies bepalen welke stuurkogel aan vervanging toe is.
Als je deze vervangt, koop dan wel goede kwaliteit, Lemförder is de top en niet eens zo duur. Laat je de smeernippelvarianten niet aansmeren als er geen goede kwaliteit leverbaar is, want die hebben fabrieks-af naar verluid vaak al meer speling dan de APK toelaat.
Groeten,
Gert
-
Finn
Re: schudden stuur bij hobbels
wow..
Gert, je bent mijn held!
Ik kan dit nu alvast bestellen.
Overigens ga ik niet naar de prikkersdag, omdat ik zeer druk met afstuderen ben (zoals je ziet ..).
Komt dus goed uit dat mijn wagen juist nu totaal uit elkaar aan het vallen is
Een tijd geleden heb ik 4 stuurkogels vervangen. Denk, hoop dat deze nog geen speling hebben.
Bedankt voor je advies!
Gert, je bent mijn held!
Ik kan dit nu alvast bestellen.
Overigens ga ik niet naar de prikkersdag, omdat ik zeer druk met afstuderen ben (zoals je ziet ..).
Komt dus goed uit dat mijn wagen juist nu totaal uit elkaar aan het vallen is
Een tijd geleden heb ik 4 stuurkogels vervangen. Denk, hoop dat deze nog geen speling hebben.
Bedankt voor je advies!
-
Iwan
Re: schudden stuur bij hobbels
Als je de grote fusee keerring wilt vervangen moet officieel de swivelbol gedemonteerd worden van de as.
Hier staat in 3 delen met foto's omschreven wat er zoal gebeuren moet als je alles wilt controleren/vervangen (eventueel moet je je registreren voor het forum)
Dan kun je zien wat je tegen kunt komen.
[forum.landrovernet.com]
[forum.landrovernet.com]
[forum.landrovernet.com]
Ik heb de lagers en railko bushes bij gebrek aan een pers bij de land rover dealer in de swivelbollen laten persen. Voor montage van swivelpin, de railko bush en thrust washer wel geruime tijd in olie drenken.
Ik zou een paar extra dunne shims 0.01" en 0.005" meer kopen dan wat Gert voorstelt. Zelf had ik er ook een paar meer nodig. Links en rechts hoeft niet perse gelijk te zijn zover ik weet. Beter teveel dan te weinig.
Onderdelen zijn in Engeland overigens een stuk goedkoper....
Hier staat in 3 delen met foto's omschreven wat er zoal gebeuren moet als je alles wilt controleren/vervangen (eventueel moet je je registreren voor het forum)
Dan kun je zien wat je tegen kunt komen.
[forum.landrovernet.com]
[forum.landrovernet.com]
[forum.landrovernet.com]
Ik heb de lagers en railko bushes bij gebrek aan een pers bij de land rover dealer in de swivelbollen laten persen. Voor montage van swivelpin, de railko bush en thrust washer wel geruime tijd in olie drenken.
Ik zou een paar extra dunne shims 0.01" en 0.005" meer kopen dan wat Gert voorstelt. Zelf had ik er ook een paar meer nodig. Links en rechts hoeft niet perse gelijk te zijn zover ik weet. Beter teveel dan te weinig.
Onderdelen zijn in Engeland overigens een stuk goedkoper....