er zijn verschillende kleuren koelvloeistof. Ik heb thuis b.v roze staan blauw en groen... Van blauw nog een liter of 30
nu zit er in mijn 3.5 v8 uit 1979 groene vloeistof.
Ik heb mijn radiator lek, en heb een nieuwe klaar liggen die ik er vanmiddag ff in ga bouwen.
Naar mijn mening mag je groen en blauw mengen en roze ( volkswagen ) niet.
Nu wil ik blauwe koelvloeistof in mijn v8 gaan gieten als ik dee handel vervangen heb i.p.v groen ( omdat ik van groen nog slechts 2 liter heb en van blauw nog een liter of 30..
Alleen, ik heb mijn kennis ook niet van officiele lijstjes van leveranciers. Maar van verkopers, en prikkers, dus je weet nooit of het echt waar is....
volgens mij zit er verschil in de samenstelling , de groene is op een glycolbasis
en de bijv.de blauwe op een soortement van alcohol/ethanolbasis , en volgens mij mag je deze weer niet gebruiken voor motoren met lichtmetalen koppen zoals de rover v8.
dat verschil van samenstelling dat weet ik zeker ,maar er zal vast wel meer gereageerd gaan worden en dan wordt het wel duidelijker.
ik zou wel voorzichtig zijn om zomaar een koelvloeistof te gebruiken
al zou het natuurlijk jammer zijn als je net die 30 liter die je hebt staan niet zou kunnen gebruiken voor je landrover , maar eventuele motorschade is kostbaarder
als een paar liter koelvloeistof.
Koelvloeistof heb je in 2 soorten : met 1.2 ethaandiol ook wel ethyleen glycol genoemd, en de andere propyleenglycol ook wel propaandiol genoemd, maar deze laatste is in nederland slecht verkrijgbaar.
De kleuring wordt door de fabrikant gedaan met behulp van aniline, dus theoretisch zouden die met 1.2 ethaandiol gemengd kunnen worden.
Moest laatst bij laten vullen in de auto van m'n broer, werd niet eens naar de kleur gekeken, werd terplekke meteen het kleurloze huismerk in gemikt......
Lastig probleem omdat de andere toevoegingen niet op het etiket staan, en ben dus geen ervaringsdeskundige.
De blauwe vloeistof is alleen een antivries en is/moet je vaak met water aanlengen.
De roze vloeistof is op glycolbasis en heeft ook een corrosiewerende werking.
Tijdens gebruik verkleurd dat spu en wordt het groenig. Dit is voor de aluminium V8 blokken de aanbevolen vloeistof.
Naar mijn weten kan je antivries en water niet mengen. Je kan het er wel bij ingooien maar het vemengt niet, waardoor het water bij enkele graden onder nul al bevriest...............?
een optie is om te kijken/informeren wat landrover voorschrijft , deze specificaties moeten overeen komen met de specificaties van de te gebruiken koelvloeistof dan zit je altijd safe.
Beste Leon,
In m'n disco td5 2003 zit van dat roze spul.
Verkoper/dealer benadrukte bij aflevering dat er niet zomaar wat koelvloeistof in kan maar alleen dit spul.
G-men kan het dus wel eens bij het rechte eind hebben!
Heb qua kleur er ook liever groen inzitten, is de LR toch nog ietswat groen
maar ik zou er geen risico mee nemen en informeren bij bv een dealer om het zeker te weten.
Groet, Willem.
Voor de goede orde, antivries is wat anders dan koelvloeistof, deze laatste kan je wel met water mengen. Kleuren heb ik geen verstand van. Volgens mij worden in de praktijk alle kleuren koelvloeistof wel door elkaar gegooid, maar of dit goed is?
Koelvloeistof en Antievries bevatten de zelfde bestandelen. Koelvloeistof is er voor het gemak, zo uit een drum in het koelsysteem. Beschermt in de meeste gevallen tot 26 graden. Het is de bedoeling dit niet te verarmen met water. Antivries beschermt tot wel 52 graden, afhankelijk van de aanlenging met water. Als je voor de winter je antivries controleert, en je gehalte is te laag kun je altijd wat antivries toevoegen. Antivries is voordeliger in gebruik!
Dat roze spul is zgn long life antivries. Wordt voorgeschreven voor de TD5 en moet zeker 14 jaar meegaan.Het volgende stukje stond ergens op Internet :
"Audi en VW gebruiken vanaf juli 1996 een nieuw type koelvloeistof. Dit product wordt aangeduid met G12 en mag de gehele levensduur (14 jaar) in de motor blijven zitten. Deze bijzondere ontwikkeling is mogelijk geworden door het werk van Texaco, dat een geheel nieuw additievenpakket heeft opgeleverd. De komst van de volledig uit aluminium vervaardigde motoren heeft meegeholpen bij de overgang naar dit nieuwe type koelvloeistof. Koelvloeistof moet drie taken verrichten. Allereerst moeten alle onderdelen van het koelsysteem tegen corrosie worden beschermd. Ten tweede moet de antivries in de koelvloeistof voorkomen dat het koelwater bevriest. Ten derde draagt de koelvloeistof bij aan het verhogen van het kookpunt. Het voorkomen van corrosie speelt bij de grote hoeveelheden aluminium (motor en radiateur) een steeds grotere rol. De gebruikelijke koelvloeistof en bieden twee tot drie jaar bescherming en moeten dan worden vervangen. Een test op de bescherming tegen bevriezing zegt niets over de corrosiebescherming, zodat helaas veel koelvloeistoffen niet op tijd én volledig worden vervangen. Er is geen betrouwbare test om te weten of een koelvloeistof nog voldoende bescherming biedt tegen corrosie, dus is vervangen het enig juiste. Texaco heeft (in eerste instantie voor de truckmotoren) een langeduur koelvloeistof ontwikkeld, waarvan het additievenpakket is gepatenteerd. Dankzij dit werk kunnen nu automotoren levenslang worden beschermd tegen corrosie en bevriezing. De nieuwe Audi/VW G12 koelvloeistof is rood van kleur en moet in de juiste verdunning worden toegepast om het beoogde doel te bereiken. Menging met andere typen koelvloeistof is uit den boze. Als de koelvloeistof van een oude of nieuwe Audi/VW moet worden vervangen, moet alleen de nieuwe G12 koelvloeistof worden toegepast. Oudere motoren met de groene G11 koelvloeistof moeten uiteraard worden bijgevuld met dezelfde vloeistof (G11) om vermenging te vermijden. Het vermengen van G11 met G12 heeft tot gevolg dat de anticorrosieve werking sterk terugloopt, hetgeen ernstige aantasting van het aluminium (vooral van de cilinderkop) tot gevolg heeft.
De verversingsprocedure wordt door Audi/VW zo duidelijk omschreven, dat we u deze niet willen onthouden:
- Koelvioeistof aftappen;
- Blaas met perslucht via het expansievaatje de motor leeg;
- Sluit het koelsysteem af;
- Vul het systeem met schoon water en laat de motor twee minuten lopen;
- Tap het systeem af en blaas de motor leeg;
- Sluit het koelsysteem af;
- Vul het susteem met de nieuwe koelvloeistof;
- Draai de motor rustig warm;
Vul het systeem bij geopende thermostaat, dus bij warme motor tot het maximum peil. Steeds meer auto- en bedrijfsautofabrikanten gaan over op deze nieuwe koelvloeistof. Daarbij wordt er gebruik gemaakt van monopropeenglycol als antivries omdat dat goedkoper is. Het minder giftige etheenglycol kan ook ais antivries dienen en dat wordt in bepaalde landen, zoals Zwitserland, al jaren gebruikt."