Pagina 1 van 1

oliekoeler leidingen aansluiten of niet ?

Geplaatst: zo 10 mei 2009, 13:14
door peter

goede morgen

Ik heb een serie 3 met peugeot 2.3 diesel conversion.
Super fijn , alleen mis ik net een beetje vermogen met wind tegen en helling op.
Heb ook de defender diff's ingebouwd ipv serie diff's
Werkt ook fijn ( 1/4 minder toeren , maar ook minder trekkracht)
Door een super mazzel heb ik een gloednieuw motorblok gekregen ( voor een
taart, ja voor een taart )
Het is een 2.5 td blok.
Blok is ooit geschonken aan de techniek vrienden in eindhoven door Daf
Die hebben er een motorbok ondergebouwd en een aantal testjes mee gedaan.
Toen is blok in de hoek geschoven en heeft een jaar of 10 daar tot vorige week.
Blok moets eigenlijk van de leraar naar de schroot, maar een van die jongens
is een larofan ( rijdt disco) en vond dat zonde !!
Ja snap ik een goednieuw motorblok naar de schroot.

Nu ben ik de gelukkige eigenaar !!

De aansluitingen zijn bijna identiek aan de 2.3 diesel.
alleen zitten er op het olie filterhuis van de 2.5 td 2 olieleiding aansluitingen die
naar oliekoeler toegaan.
Ik heb een serie radiator zonder oliekoeler.
Dus , of olie koeler aansluiten of niet is de vraag.
Olie zal wel warmer worden, maar ik heb met mijn 2,3 blok ook geen olie koeler
en geen problemen.
is de oliekoeler misschien voor de turbo belangrijk ?

Wat is het verschil ??

Of kan ik een oliekoeler van een militaire uitvoering monteren
Is die apart of is dat ook een geheel met de radiator ??

mvg peter

Re: oliekoeler leidingen aansluiten of niet ?

Geplaatst: zo 10 mei 2009, 13:36
door 110
De 2.5 td is een motor die bekend staat om zijn "temperatuur-problemen".

Elke vorm van koeling die origineel is aangebracht zou ik zeker benutten, dat kan voor het koelen van de motorolie door middel van een voor de radiator geplaatste oliekoeler (zoals bij bepaalde uitvoeringen van, in ieder geval sommige militaire, de 2.5 N/A).



Succes

Re: oliekoeler leidingen aansluiten of niet ?

Geplaatst: zo 10 mei 2009, 13:49
door peter

bedankt 110 !!

maar het is geen laroblok maar een peugeot 2.5 td.

ik weet van de koelproblemen van de td van laro

Re: oliekoeler leidingen aansluiten of niet ?

Geplaatst: zo 10 mei 2009, 14:58
door Nick
In mijn ambulance zat ook een 2,5 peugeot motor (zonder turbo), maar die zijn volgens mij hetzelfde alleen heeft de ene wel, en de andere geen turbo. De olieleidingen die aan het oliefilter zitten lopen naar de waterpomp, en weer terug. Bij het blok zonder turbo was het iig een oliekoeler dmv het watercircuit, dus door het water te koelen koelde je ook de olie. Of dit bij de turbo ook zo is weet ik niet, maar aangezien het bijna dezelfde blokken zijn zou dat wel kunnen natuurlijk.

Gr. Nick Smeets

Re: oliekoeler leidingen aansluiten of niet ?

Geplaatst: zo 10 mei 2009, 15:18
door Bart van Dessel
Ik heb evt. universele oliekoelersetjes, voor weinig, ik zit in Meijel,

groetjes, Bart

Re: oliekoeler leidingen aansluiten of niet ?

Geplaatst: zo 10 mei 2009, 18:37
door PeterM
Wat Nick schrijft kwam ook al bij mij boven borrelen als gedachte. Heb veel aan PSA gesleuteld en daar zit vaak een warmtewisselaar tussen het oliefilter en het blok. Die warmtewisselaar is dan gewoon aan te sluiten in het koelwatercircuit. Er komen echter ook echte oliekoelers voor met een adapterflens tussen filter en blok.

Weet je al wat dit is, wisselaar of adapterflens? Wisselaar is meestal met ca 13 mm slangaansluitingen en adapterplaat met schroefdraad.

Groot voordeel van de warmtewisselaar is dat bij aansluiten in je primaire watercircuit de olie ook wat sneller op temperatuur komt. De truc is dat je koelwater sneller opwarmt dan de olie en dus via de warmtewisselaar de olie opwarmt. Als wat later de olie warmer wordt dan je koelwater keert de energiestroom om koelt het koelwater juist de olie af.

P.

Re: oliekoeler leidingen aansluiten of niet ?

Geplaatst: ma 11 mei 2009, 00:03
door Alexander
Bij mij, ook een 2.5 D Peugeot zit onder het oliefilter een warmtewisselaar. De olie wordt gekoeld door het koelwater.
Zit via twee slangen aangesloten.
Lex

Re: oliekoeler leidingen aansluiten of niet ?

Geplaatst: ma 11 mei 2009, 13:29
door Puffino
Kern van het verhaal van 110 blijft overeind inderdaad: als het blok aansluitingen heeft/biedt voor oliekoler: gebruik deze. Dat is ook van belang voor de oliedruk, die geregeld is in de pomp.

Een turbo vraagt om een oliekoeler. Zie bijv. [landrover.prikpagina.nl]

Kunt een andere radiator gebruiken OF, zoals 110 voorstelt (heb jij zo de voorkeur voor gekregen he? ;-) ) een losse oliekoeler, zoals bij militaire 110's wel is gedaan, of in de V8. (Let wel dat ik niet weet welke kwa schroefdraad en zo zullen passen)

Sander Lelieveld

Re: oliekoeler leidingen aansluiten of niet ?

Geplaatst: di 12 mei 2009, 00:20
door Martin 109
op de indenor peugeot 2,5 turbo d. zit een oliekoeler aansluiting waar een vrij grote luchtgekoelde oliekoeler op aangesloten hoort.
Doe je dat niet dan verbrandt de olie en zul je niet lang plezier aan je motor beleven.In de motor of vlak bij de aanluitingen zit dacht ik een thermostaat gestuurd klepje(tevens ook drukklepje) die ervoor zorgt dat de olie alleen door de koeler stroomt als ie warm is.
Je zou dus het makkelijkst een grote spiraal koeler voor de grill kunnen zetten zoals bij militaire 109 voortuigen.Wat leidingen op laten persen en klaar ben je.
De 2.3d en 2.5d hebben inderdaad onder aan de oliefilter een oliekoeler zitten waar koelwaterslangen op aangesloten zitten.De td heeft dit dus anders.
Je kan ook een discovery radiateur gebruiken met in/aangebouwde oliekoeler.Maar dan moet je wel nieuwe bevestiging maken.
Vaak is een oude series radiateur oud en vol vuil van binnen en is sowieso al onvoldoende om de turbodiesel te koelen.als je deze peugeot motoren te heet laat worden gaat de aluminium cil.kop kapot. Doe dat dus niet.
succes trouwens alvast met versnellingsbakken vervangen.Deze gaat het moeilijk krijgen....

Re: oliekoeler leidingen aansluiten of niet ?

Geplaatst: di 12 mei 2009, 00:49
door Martin 109
Oh en monteer gelijk ook even een grote 16inch koelventilator voor of achter de radiateur.Dus niet zo'n prutsdingetje van een daiklatsu cuore of een zoekzoekie alto ;-)