Pagina 1 van 1

Defender: opschakelen gaat met een schok

Geplaatst: vr 08 mei 2009, 13:42
door Robert
Hallo,

Misschien is het gewoon des Defenders maar ik ik wil hier toch het volgende vragen:

Als ik opschakel van bijvoorbeeld 2 naar 3 en de koppeling rustig op laat komen dan maakt de wagen toch een "schok" zodra ie weer vooruit wil. Dit gebeurt eigenlijk niet als ik tussen de 2500 en 3000 toeren maak voordat ik overschakel.

Is dit iets in de aandrijflijn of maak ik eigenlijk te weinig toeren (rond de 2000-2500)normaal voordat ik schakel en is het dus mijn eigen rijstijl?

Het is al zolang ik m heb, maar het is de enige Defender waar ik ooit in gereden heb dus kan het niet vergelijken (verder trouwens geen centje pijn....en tis een TD5)

Alvast bedank!

Robert

Re: Defender: opschakelen gaat met een schok

Geplaatst: vr 08 mei 2009, 13:57
door ex-fietser
Ik weet niets van een TD5 maar een auto die je een schop onder je kont geeft lijkt me niet gewoon. Hapt de koppeling dan niet of zo? Zelfs met 40 jaar oude versleten niet gesynchroniseerde series2 bakken kun je soepel schakelen. (Mischien juist omdat ze versleten zijn.)

Ondanks dat ik niets weet van een td5 denk ik dat het gewoon soepel moet kunnen.

Arnold.

Re: Defender: opschakelen gaat met een schok

Geplaatst: vr 08 mei 2009, 16:01
door G-men (Gargamel)
De aandrijflijn van de 110 en defender is niet de meest spelingsvrije. Zodra de wagens wat ouder worden ontstaat er door slijtage op een hoop punten een klein beetje speling. Op zich geen probleem, maar onder bepaalde omstandigheden vallen die gezamelijk wat ruim uit, en dan kun je weleens een "kloenk"of een schokje verwachten als je er vermogen opzet (en de speling wegneemt).

Heel veel valt er te winnen door rustig te schakelen, die bakken zijn niet gemaakt om snel en sportief te schakelen; en daar werken ze niet echt aan mee.
Maar normaal gesproken moet je met enig gevoel ook in een oudere Laro zonder al teveel "kloenkjes" kunnen rijden. Zeker met zo'n nieuwerwetse TD5..... ;-)

Gerrit

Re: Defender: opschakelen gaat met een schok

Geplaatst: vr 08 mei 2009, 17:33
door Dirk
Een TD5 heeft een speciaal vleigwiel wat uit 2 delen bestaat.
Tussen deze delen zit rubber gevulkaniseerd, dit rubber dient er voor om de schokken van de koppeling op te vangen.
Het gebeurt nog wel eens dat dit vliegwiel niet meer goed functioneerd,door dat het rubber los gelaten is of verhard.
Dus ik denk dat je het daar in moet zoeken
Succes Dirk

Re: Defender: opschakelen gaat met een schok

Geplaatst: vr 08 mei 2009, 19:46
door Vossehoff
Ik moest er na 'modernere' auto's gereden te hebben vooral aan wennen. Persoonlijk vindt ik dat een Defender inderdaad sneller de neiging heeft te schokken bij het optrekken dan de gemiddelde auto (had een paar diesel Defenders uitgetest voordat ik er zelf een kocht), maar na een tijdje leer je er mee schakelen en dan rijd het gewoon soepel. Totdat er een iemand anders nieuw achter het stuur gaat zitten ...

Rij eens een tijdje rond en kijk dan nog eens.

Gr. Niels

Re: Defender: opschakelen gaat met een schok

Geplaatst: za 09 mei 2009, 01:51
door Henk Bossinade
Hallo Robert ! Precies zoals Gerrit (Gargamel ;-) ) al vertelde; een Defender( en ook de andere LR types) heeft door alle hele kleine tandwiel en spline spelingen vanaf de motor tot een wiel best wel veel speling.We beginnen bij de motor.Deze heeft geen speling tot het vliegwiel ; de koppelingsplaat echter heeft een aantal ''schokopneming''' veren rondom een hart met splines.Zowel deze veren als de splines die overgaan in de priceas hebben vanuit de fabriek al een minimale speling.Vanuit de priceas de versnellingsbak in hebben we NIET via de lagers maar wel via de div. tandwielen een bepaalde speling.,dit geldt ook voor de tussenbak.Hier een notie voor de tussenbak voor de modellen met een tussendiff.(niet Series dus Defender,RR,Disco etc.) ,deze hebben altijd wat meer speling.De uitgaande assen met de kruiskoppelingen en de schuifstukken hebben geen speling .We gaan er wel vanuit dat de bouten/moeren van de assen vastzitten , en ook de moeren van de aandrijfflenzen op de tussenbak en de pignonassen.De pignon(as)tandwielen hebben een minimale speling op de beide kroonwielen(Het grote tandwiel in de as).Het kroonwiel brengt via een differentieel de kracht over de steekassen.Het differentieel heeft nieuw al een bepaalde speling.De steekassen(LI achter,RE achter,LI voor,Re voor hebben een minimale speling op de diff.tandwielen en de aandrijflenzen(de z.g. ''meenemers'') op de naven. OK,dus overal een beetje speling bij een nieuwe LR,bij een Series dus wel ''iets'' minder wegens het ontbreken van een tussendiff.Als dus de wagen een hoog kilometrage en /of flink is ''afgebeuld" is in het terrein en mischien geen onderhoud heeft gehad,dan is er de kans dat alle spelingen bij elkaar opgeteld een KLOENK geven.Het kan zijn dat de splines van de uitgaande versnellingsbakas/tussenbaktandwiel uitgeslagen is.Bij de Def.,RR en Disco modellen zijn ook vaak de ophangingsrubbers of kogel(A frame achteras) de oorzaak en controleer sowieso alle as en chassis verbindingen/bouten /moeren.Robert,ik heb het zo proberen te schrijven zodat iedereen het mischien kan begrijpen,jou vertrouw ik het wel toe ;-) , Succes ! Vr. gr . Henk B.

Re: Defender: opschakelen gaat met een schok

Geplaatst: za 09 mei 2009, 02:12
door Robert
Da's duidelijke taal :-)

Iedereen erg bedankt voor de reacties!

Ik ben iig gerustgesteld omdat het ook niet overdreven erg is en zoals ik al aangaf met wat meer toeren en beleid gewoon prima is.
Voorkomen is alleen beter dan stilstaan dus een beetje preventief onderhoud en vragen kan geen kwaad lijkt me.
De versnellingsbak, vliegwiel en koppelingsplaat zijn 10.000 km geleden vervangen dus ga ervan uit dat die ok zijn.

Ik blijf gewoon vrolijk en met gepaste eerbied en voorzichtigheid rijden.

Nogmaals bedankt!

Re: Defender: opschakelen gaat met een schok

Geplaatst: za 09 mei 2009, 03:36
door Henk Bossinade
Robert, als je daarbij ook nog eens de onderhoudsintervallen die LR officieel voorschrijft ,naar eigen inzicht verkort,dan scheelt je dit ook nog eens in kosten! DWZ., als LR voorschijft 12.000 KM voor een motorolie verversing met filter, maak hiervan dan 5.000 KM.Een versnellingsbak/tussenbak/assen verversing wordt geen 40.000 KM , maar 10.000 KM, etc. ! Ook is het verstandig om een 5 liter can WD 40 te kopen en de bijbehorende spuitcan en hiermee iedere 2 maanden de onderzijde (en alle'' hoeken en gaten'')mee in te sproeien ,ik hoef niet uit te leggen waarom ;-) Toch wel? Alle chassisdelen en ALU delen en dan vooral als deze in contact komen met elkaar(ook al is het enigzins).Je wagen behoudt daardoor zijn waarde,DWZ,de kans is groot dat je hem jaren later voor hetzelfde bedrag kunt verkopen als dat je hem gekocht hebt! Helaas zie ik meer totaal verwaarloosde LR 's dan exemplaren die beter onderhoud hebben gehad! Ik woon in Oudenbosch NB en ken intussen bijna iedere LR(en RRC) hier in de regio.Ik fiets veel en bekijk iedere LR die ik tegenkom van onder naar boven,van binnen naar buiten.Helaas diep triest,vooral veel roest en veel olielekkagerotzooi aan de onderzijde.Met een paar tientjes per jaar en 4 a 5 zaterdagmiddagjes was deze elende voor velen te voorkomen geweest.Ok,ik hou mijn wagen goed bij.Ga ervoor en jij zult ook zonder al te hoge kosten van je wagen kunnen genieten.Vr gr Henk B.