overdrive uitbouwen LT95 4 bak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
leon oude wesselink

overdrive uitbouwen LT95 4 bak

Bericht door leon oude wesselink »

Hallo,

ik heb een range rover classic, en gebruik mijn overdrive nooit. Nu wil ik deze gaan uitbouwen omdat er af en toe een drupje olie tussen de overdrive en bak vandaan komt...

ik erger mij hier mateloos aan, en omdat ik mijn overdrive toch niet gebruik kan ik deze net zo goed uitbouwen.

is deze overdriver er "zo" tussenuit te pakken?

Of moet de hele handel los?

Ik bedoel hiermee, enkel de boutjes in de overdrive naar de versnellingsbak losmaken, en dan de overdrive er uit "trekken" / er af pakken ?

Valt het spul dan niet uit elkaar, en in de versnellingbak?

leon
ex-fietser

Re: overdrive uitbouwen LT95 4 bak

Bericht door ex-fietser »

Bij een lt 76 bak moet er een ander tandwiel in de bak gemonteerd worden en op de plek van de overdrive een deksel met een lager. Ik weet niet hoe het zit met de lt95 maar het zou me niets verbazen als het daar hetzelfde werkt.

Waarom repareer je het lek gewoon niet? Gewoon even een nieuwe pakking er tussen. Lijkt mij het makkelijkste en goedkoopste. Ook al gebruik je hem niet.

Arnold.
Boelo

Bericht door Boelo »

Ha Leon,

ik heb geen antwoord op je vraag maar wel een vraag aan jou. Als je de overdrive uitgebouwd hebt wil je deze dan verkopen? Zo ja, weet je toevallig ook of deze op een LT95 past in een 110?

Alvast bedankt en groet,
Boelo
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

By de LT95 werkt het identiek. De beide assen worden gekoppeld met een tandwiel en je hebt een einddeksel nodig met het bijbehorende lager voor de main shaft. En volgens mij ook een tweetal spacers.

Pakking vervangen is idd veel makkelijker, kost iest van 3 Euro ofzo.
Houd er echter bij de LT95 wel rekening mee dat het lager van de main shaft in de versnellingsbak wat kan schuiven, zodat de as zich kan zetten.
Bij (de) montage van de overdrive even opletten dat die as niet (teveel) verschuift, anders .

Gerrit
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Als de RRC een LT95 heeft past die overdrive perfect. Enige wat je zelf moet fabriceren is een schakelhendel. Schakelhendel van een RRC past niet in een defender. Ik heb zelf ook e.e.a in elkaar moeten knutselen, prima zelf te doen.

Overighens zie ik hier win win.... Als het beide LT95's zijn, heeft Boelo een deksel over als ie een overdrive monteerd... ;-)

Succes.
Boelo

Bericht door Boelo »

Ok dank je Gerrit, ik wacht het antwoord van Leon af.

Groet Boelo
sjeroens

Bericht door sjeroens »

boutjes losdraaien, rustig eraftrekken.
snapring, spacer, trustwasher erafhalen. (weet dit ook niet uit mijn hoofd hoor, heb beschrijving voor mij liggen...) orginele tandwiel erop, en daarna deksel.
kan zijn dat ik wat vergeten ben.
wil eventueel komen helpen, heb ook intresse in de overdrive voor mijn 101.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Jeroen, jij bent de enige met het volledige antwoord.
Want er moet inderdaad een tandwiel gemonteerd worden als de overdrive verwijderd wordt.
De enige kleine aanvulling die ik kan bedenken is dat de axiale speling van het tandwiel eerst gemeten en eventueel gecorrigeerd moet worden voordat er afgemonteerd kan worden.
Dat laatste staat duidelijk omschreven in het werkplaats handboek, dus dat mag geen problemen opleveren.

Dennis B
leon oude wesselink

Bedankt voor deze antwoorden jongens.

Ik zal eens goed kijken waar deze precies lekt.. Ik denk namelijk tussen de overdrive en de bak. Maar als deze lekt bij de schakelstang is dit probleem minder snel te verhelpen denk ik?
Ik gebruik de overdrive niet, maar wanneer ik ik weet niet hoeveel moeite moet doen om deze te demonteren ( ik weet niet of de bak ervoor onderuit moet of dat je de bak een stuk moet kantelen en alleen de aandrijflijn los hoeft te koppelen??? ) dan kan ik hem inderdaad beter zien dicht te krijgen...

De overdrive werk prima, maar omdat ik met erg grote wielen rijd, kan de overdrive het niet aan zeg maar... De auto zakt te ver terug in toeren.

Wat brengt zo'n overdrive hier nog op? Misschien is het de overweging waard?

Groet

leon
rangie1971

Bericht door rangie1971 »

je kunt de overdrive ook gebruiken in de 3e versnelling, misschien heb je dan minder last van sterk toerenterugval. Voor de rest is mijn ervaring met een overdrive positief genoeg om deze erin te laten zitten. Je kunt eigenlijk in elke versnelling de overdrive gebruiken en bv alleen als je een aanhanger trekt of een helling op moet deze even niet gebruiken. Suc6 met je beslissing

Frank
Boelo

Bericht door Boelo »

Ha Leon,

Als je er toch voor kiest om de OD uit te bouwen en hem weg wilt doen, dan wil ik je best wel helpen om hem uit te bouwen volgens de tips uit dit draadje. Kunnen we de onderdelen die jij dan mist en ik over heb bij jou plaatsen.

Laat maar weten of je er oren naar hebt.

Groet,
Boelo
leon oude wesselink

ik denk dat ik dan toch maar voor het maken van het lek ga...

Ik heb over een week of 2 nog een weekje vakantie, die kan ik daar zo mooi voor gebruiken

Maar dan nog wel de vraag of er dus echt niets uitvalt ( de bak in ) als ik de overdrive er voorzichtig aftrek.

ik heb ook de keering nodig die tudden de overdrive en bak zit. Omdat ik nu de overdrive probeer te vullen, maar dan enkel het niveau van de bak meer wordt..

Ik moet eerst de bak kantelen heb ik wel gezien..

leon
hans

Bericht door hans »

Beste Leon,
Ik reviseer overdrives voor series en RR (dus het type voor de LT95 bak)
Als je de overdrive gaat losmaken om alleen een nieuwe pakking te zetten kan er niets verkeerds gebeuren. Je hebt kans dat je de ophanging moet losmaken om de bak wat te laten kantelen.
Ga je echter een overdrive op een LT95 monteren of demonteren en daarom het tandwiel dat in de LT95 zit verwijderen door de snapring te demonteren loop je een risico.
De as van de versnellingsbak kan dan naar voren schuiven. Daardoor kan er in de versnellingsbak een ring iets naar onder schuiven (omdat die op een smaller gedeelte van de as komt) waardoor je de as niet meer naar achteren kunt trekken. In dat geval moet de hele versnellingsbak gedemonteerd en uit elkaar genomen worden.
Let er dus op dat als je de snapring losmaakt de as van de versnellingsbak niet naar voren schuift totdat je weer de snapring gemonteerd hebt.
Veel succes. Hans
Plaats reactie