Pagina 1 van 1
Gebruik GKN Overdrive
Geplaatst: di 18 sep 2007, 18:24
door Andre 130
Ik heb al geruime tijd een GKN overdrive in mijn Defender 130 Crew Cab zitten. Bij het inschakelen wil deze wel eens een schok geven alsof de synchronisatie niet optimaal is. Sommige geven aan dat je het beste kunt in- en uitschakelen met een ingetrapte koppeling. Wie heeft hiervoor tips? Welk toerental is het beste? Koppeling wel of niet intrappen?
Re: Gebruik GKN Overdrive
Geplaatst: di 18 sep 2007, 21:41
door Andrew V8 RRC
volgens mij moet je gewoon het knopje om kunen gooien en gaan met hem. kopelen is niet nodig heeft naar mijn idee ook geen nut deze schakeld electrohydrolies dit kan gewoon onder last dus terwijl je aan het optreken/rijden bent.
zie hier : www.gknservice.co.uk/gkn-ids-uk/resources/GDL_Landrover.pdf
je zult wel een kopel moment voelen lijkt mij (zoals een auto waneer deze over schakeld.
er zulen vast meer mensen met ervaringen van de GKN zich melden.
Groeten Andrew
Re: Gebruik GKN Overdrive
Geplaatst: di 18 sep 2007, 23:34
door Ploertje
Hoi Andre,
Wij hebben al enkele jaren een GKN, naar tevredenheid.
Op en af schakelen gaat het beste onder belasting, dus tijdens het optrekken of anders even gas bijgeven.
Bij gas loslaten en de GKN schakelen, dan gaat gaat het klapperen. Dan is het beter om de koppeling in te trappen.
De olie verversen geeft ook betere resultaten met schakelen.
Richard
Re: Gebruik GKN Overdrive
Geplaatst: wo 19 sep 2007, 09:48
door Rene [I Korona]
Hoi André
Ik heb sinds 2005 een GKN op mijn Defdender 110 Td5 en tot op heden zonder problemen. Ik schakel meestal de GKN in wanneer ik naar z'n 5 ga, rond de 80 km/h en bij gematigd gas geven/rustig oplopend toerental. Bij het inschakelen gebruik ik geen koppelingspedaal.
Ik schakel de GKN ook wel eens bij 90 of 100 km/h uur in maar dan gaat dat minder soepel.
Terugschakelen doe ik meestal wanneer ik terug ga vanuit z'n 3e naar lager, rond de 70 km/h zit of gewoon meer trekkracht nodig heb in het bereik van de 3e of 4e versnelling. Terugschakelen doe ik altijd met ingetrapt koppelingspedaal.
Wat Ploertje ook al aangeeft is dat wanneer de GKN onderhoud heeft gehad, het schakelen ook soepeler gaat. Geadviseerd wordt bij 20.000 km geloof ik. Ik doe het meestal tussen de 10.000 en 15.000 km omdat ik gemerkt heb dat er voor mijn gemoedsrust teveel ijzerdeeltjes op de sumpplaat zitten. Met een klein 1/2 uurtje is de olie vervangen en alles gereinigd.
groeten Rene
Re: Gebruik GKN Overdrive
Geplaatst: do 20 sep 2007, 12:01
door Andre 130
Andrew,
Bedankt voor de info. Schakelmoment is inderdaad te voelen. Was me meer beducht op de wat heftiger schokken die je krijgt als je hem met lage toeren inschakeld. Weet nu waar het probleem zit (zat).
Andre