Pagina 1 van 1

Benzine?

Geplaatst: za 15 sep 2007, 15:06
door erwin
Vraagje: Als ik een 2.25 benzine blok in m'n 88 serie3 zet, kan ik daar gewoon euro95 of super98 in gooien zonder loodvervanger? Heb wel eens gehoord dat je eerst andere kleppen/klepzittingen etc. erin moet zetten? Hoe kan ik zien of deze modificatie al gedaan is?

Dank Alvast Erwin

Re: Benzine?

Geplaatst: za 15 sep 2007, 15:57
door defender
gewoon euro 95 of euro 98 in de tank ik rij zelf ook in dat ouwe spul een nekaf ya 126 alles loopt er prima op geen probleem gehad dus gaan met die banaan

Toevallig zelfde vraag bezine soort 2 serie

Geplaatst: za 15 sep 2007, 18:08
door Marchel
Hoi Erwin,

Toevallig heb ik de zelfde vraag voor een 1964-er 2 serie uit 1964. Volgens mijn pa kun je er het best euro 95 in gooien omdat de verbrandingstemperatuur iets lager ligt dan bij euro-98. Deze oude motoren zijn gebouwd voor lood-houdende benzine. Ik zou dan denken dat er loodvervanger moet worden toegevoegd.

Groeten,

Marchel

Re: Toevallig zelfde vraag bezine soort 2 serie

Geplaatst: za 15 sep 2007, 19:16
door Hanzzl
Ik heb een 2cv motorblok omzeep geholpen door 95 te tanken.
Ben dus nu weer super / 98 aan het verbranden.

Ookal schijnt het dat Laro-motoren gebouwd zijn om op de meest beroerde benzine te lopen doe ik toch ook maar 98 in YsBrandt (Series III 88 1973).

Re: Toevallig zelfde vraag bezine soort 2 serie

Geplaatst: za 15 sep 2007, 20:28
door peter z
95 of 98 heeft met je compressie te maken en dat kan je meten.
lood is er voor het smeren van je klep zittingen en om de verbranding gelijkmatiger te laten verlopen en ik weet niet hoe je zou kunnen zien of er al geharde klep zittingen in zitten
je kan natuurlijk gewoon met 95 rijden tot je kleppen verbranden en dan als nog vervangen door geharde
peter z

Re: Benzine?

Geplaatst: wo 19 sep 2007, 19:24
door ollie
He erwin,

Het getal 95 of 98 is het octaangetal uitgedrukt in RON (Research Octane Number). Hiermee wordt de relatieve maat voor zelfontbranding aangegeven, wat wil zeggen dat een benzine met een laag octaangetal sneller tot ontbranding komt door compressie zonder vonk van de bougie, als bij een hoog octaan getal. Dus euro 95 ontbrand sneller als super 98.

Als er bij sommige motoren brandstof gebruikt wordt met een te laag RON getal kan dit als gevolg hebben dat de ontbranding al plaats vindt voordat de bougie vonk. Dit is erg slecht voor de motor en men noemt dit "pingelen" (Zo klinkt het namelijk).

Het lood wat vroeger in brandstof zat is om de kleppen te smeren/beschermen. Dit is tegenwoordig te vervangen door loodvervanger. Als er geharde kleppen en klepzittingen in zitten is er in ieder geval geen toevoeging meer nodig. Weet niet of je dit aan de buitenkant kan zien? Dacht dat een 2.25 blok met 5 lagers (na 1980) dit standaard heeft.

Weet verder dat je in een serie III 95 en 98 kan tanken, maar je moet dan de ontsteking hierop aanpassen. Dit staat in de operational manual van land rover. voor de Serie II kan je denk ik beter super98 tanken, hoewel ik denk dat de motoren een hoop kunnen hebben.

Misschien dat andere hun ervaring nog kunnen delen?

Succes, Ollie