kom ik weer goed weg, sluiting 110 HCPU
Geplaatst: di 31 mar 2009, 00:06
Soms heb je van de luchtjes die je best eens kunt negeren. Zo mag een licht electrisch luchtje tijdens het gloeien na maanden van stilstaan niet verontrusten. Toch heb ik laatst na een dergelijke ervaring maar besloten om de accupolen even los te gooien en op een later tijdstip eens naar de oorzaak te zoeken.
Dus ik vandaag m'n halve dashbord losgegooid, niks kunnen vinden. Zet ik het contact aan, meteen verdacht luchtje, van links uit het dashbord. (stuur zit aan de goede = rechter kant) dus ik met frisse tegenzin ook het "rommelbakje" maar verwijderd, m'n neus richting ruitewissermotor, nog eens gloeien, niets te ruiken of te zien, wil het zoeken al opgeven, maar besluit nog even door te starten.
Op het moment dat ik de sleutel doordraai zie ik in m'n ooghoek een dikke vonk onder het contactslot uit springen (waar ik net een grote pluk hooi weggeplukt hebt achter de "bekleding" waarna een gezellig kringeltje grijsblauwe rook nog even stand houdt tot ik de accuklem weer los heb. Blijkt er een draadje klem gezeten te hebben en doorgesleten te zijn.
Waarom zijn het dan toch altijd die (in dit geval bruine voor de verlichting) draden die nog voor de zekeringen zitten en in dit geval zelfs voor het contact. Was dit 's avonds aan de gang gegaan was mooi de hele boel afgefikt. Ben ik ff blij dat ik niet alleen het contact uit heb gezet maar (door vorige ervaring geleerd) ook even de acuu los had gegooid.
Hoewel natuurlijk niet fraai ben ik dan toch tevreden dat ik na een avondje zoeken de oorzaak heb en duidelijk erger heb voorkomen. Morgen eens kijken hoe ik dit weer netjes herstel. Ik blijf het vreemd vinden dat er tot zo diep in het systeem constant spanning voerende draden zitten zonder zekering.
Denk dat ik toch maar weer een zwevende zekering ga monteren ergens vlak bij de starter en/of een massa sleutel om de accu altijd los te nemen als hij stil staat. Beter een keer in het donker staan dan je hobby in de fik terwijl hij langs het huis staat.
Groet, Wilberth
van huis uit met olie in het bloed, maar geen vonkentrekker, dan had ik wel een andere hobby gekozen.
Dus ik vandaag m'n halve dashbord losgegooid, niks kunnen vinden. Zet ik het contact aan, meteen verdacht luchtje, van links uit het dashbord. (stuur zit aan de goede = rechter kant) dus ik met frisse tegenzin ook het "rommelbakje" maar verwijderd, m'n neus richting ruitewissermotor, nog eens gloeien, niets te ruiken of te zien, wil het zoeken al opgeven, maar besluit nog even door te starten.
Op het moment dat ik de sleutel doordraai zie ik in m'n ooghoek een dikke vonk onder het contactslot uit springen (waar ik net een grote pluk hooi weggeplukt hebt achter de "bekleding" waarna een gezellig kringeltje grijsblauwe rook nog even stand houdt tot ik de accuklem weer los heb. Blijkt er een draadje klem gezeten te hebben en doorgesleten te zijn.
Waarom zijn het dan toch altijd die (in dit geval bruine voor de verlichting) draden die nog voor de zekeringen zitten en in dit geval zelfs voor het contact. Was dit 's avonds aan de gang gegaan was mooi de hele boel afgefikt. Ben ik ff blij dat ik niet alleen het contact uit heb gezet maar (door vorige ervaring geleerd) ook even de acuu los had gegooid.
Hoewel natuurlijk niet fraai ben ik dan toch tevreden dat ik na een avondje zoeken de oorzaak heb en duidelijk erger heb voorkomen. Morgen eens kijken hoe ik dit weer netjes herstel. Ik blijf het vreemd vinden dat er tot zo diep in het systeem constant spanning voerende draden zitten zonder zekering.
Denk dat ik toch maar weer een zwevende zekering ga monteren ergens vlak bij de starter en/of een massa sleutel om de accu altijd los te nemen als hij stil staat. Beter een keer in het donker staan dan je hobby in de fik terwijl hij langs het huis staat.
Groet, Wilberth
van huis uit met olie in het bloed, maar geen vonkentrekker, dan had ik wel een andere hobby gekozen.