Salisbury pignonas flens speedi sleeve deel 2
Geplaatst: di 11 sep 2007, 00:30
Hier wat antwoorden op de reacties en vragen van Harro,Dave,110 en Freek die zij plaatsen op mijn posting van 09-09-07.Ten eerste de oliesoort;LR schrijft inderdaad EP 80 of EP 90 GL 4(MIL-L-2105 ) voor in de oudere onderhoudslijsten voor Series versnellingsbakken,Series en Defender stuurhuizen(Incl. Series hulpstuurhuizen),Series en Defender tussenbakken en de assen voor beide types.Dit GL4 voorschrift kan men echter probleemloos upgraden door de GL5 olie te gebruiken ,echter NIET voor de versnellingsbak van de Series,daar moet men GL4 blijven gebruiken,dit ivm. de synromesh ringen die door bepaalde dopes in de GL5 "te goed gesmeerd" worden en daardoor hun afremmende,synchroniseerende werking verliezen.Dit zelfde geldt overigens ook voor de LT 85 en LT 95 bakken waar motorolie voorgeschreven is,hier mag men tot SF-CC gaan omdat men anders hetzelfde effect creeert.Maar even terug naar de Salisbury as,hier mag men dus zowel GL4 als GL5 gebruiken.Pas echter wel op dat men geen GL5 LS gebruikt!!Dit kan op de langere duur de lederen keerring en de kurken pakking van de achterdeksel aantasten.De orginele lederen keerring is te koop bij de LR dealer , maar ook bij bijv. BP. ,Vis,RB,etc.De SKF speedi sleeve gewoon bij iedere lagerboer of automaterialenzaak.Het nr. van de keerring is AEU2515,de bijbehorende pakking 607183,de sleeve SKF 99187.Bij de sleeve zit een duidelijke montagehandleiding.Freek kwam nog met een hele goede vraag,moet er vloeibare pakking tussen de flens en de sleeve?Normaal gesproken hoeft dit niet,maar doet men dit wel dan ALLEEN op het allerlaatste stukje,daar waar het later te verwijderen montagerandje zit en men de sleeve bijv. nog 2 mm monteren moet.Als men het hele flensloopvlak of de gehele sleevebinnenkant insmeerd met vloeibare pakking kan het zijn dat de sleeve al halverwege niet verder wil .Verder mischien overbodig om nogmaals te zeggen,maar controleer bij een lekkage ook altijd de asontluchting.Vr gr Henk B.