Pagina 1 van 1
vraagje koppakking serie benzine
Geplaatst: do 06 sep 2007, 01:35
door Henk Laroghia
Er zijn bij mijn weten 2 soorten koppakking voor de 2.25 B motor
De koperen en de composite, buiten de materiaalkeuze, wat zijn de verschillen en de voor en/of nadelen.
Welke soort moet je natrekken en met hoeveel kg.
Grt Henk........ ( die een beetje wit rookt)
Re: vraagje koppakking serie benzine
Geplaatst: do 06 sep 2007, 02:16
door Ex-fietser
Koperen pakking moet je natrekken maar kun je niet meer kopen omdat er asbest inzit. Volgens zeggen schijnen ze wel beter te zijn. De vervanger daarvan is een composiet pakking die je niet hoeft na te trekken.
Vergeet niet de kopboutringen te vervangen. Je kunt ze maar een keer gebruiken.
Ik heb dit bij mijn diesel gedaan en ik verwacht dat dit voor de benzine hetzelfde is. Er meld zich wel een goeroe die dit zeker weet.
Arnold.
Re: vraagje koppakking serie benzine
Geplaatst: do 06 sep 2007, 09:27
door pjotr
Ik begreep juist dat de composiet koppakking beter is dan de koperen koppakking maar ik ben niet die goeroe.
Groetjes Pieter
Re: vraagje koppakking serie benzine
Geplaatst: do 06 sep 2007, 15:26
door jarne
Hoi,
Ik heb mij eens laten vertelen dat de koper-asbest pakking nog wel in een kop revisieset zou zitten, maar omdat er asbest in zit lijkt het mij sterk dat je die nog kan bestellen.
Zelf gebruik ik de composiet pakking omdat je die wel krijgt als je een koppakking bestelt! erc 6380 geloof ik?
Met deze pakking zitten er ringen onder de kopbouten en zou niet natrekbaar zijn.
Je zou stiekum kunnen proberen om je de kopbouten wat aan te trekken, dat heb ik met mijn 2.25 benzine motor ook al eens gedaan en dat ging prima.
(gewoon aan niemand vertellen hahaha)
Het aantrekkoppel voor de 1/2 UNF bouten is 65 lbf ft en voor de 5/16 UNF bouten is het 18 lbf ft.
Succes!
Grt, Jarne.
Re: vraagje koppakking serie benzine
Geplaatst: do 06 sep 2007, 19:38
door laroghia
Hoi Jarne,
Slimme tip van je, dat ga ik idd proberen om de bouten na te trekken,met een momentsleutel.
Is het 65 lbf ft ?? ik dacht gelezen te hebben iets van rond de 86 ??
Diesel gaat met 120 erop.
Maar ok bouten natrekken en de klepjes ff nastellen.
Dat verhaal van de ringen onder de kopbouten bij elke montage vernieuwen ?? ook bij een koperen koppakking?
Kijken of dat nog ff gaat lukken voor de sortout.
grt Henk........
Re: vraagje koppakking serie benzine
Geplaatst: do 06 sep 2007, 20:28
door jarne
Hoi,
De aantrek momenten komen uit mijn werkplaatshandboek maar ik heb ook al eens ergens gelezen dat het met 70 lbf ft kon...(in een LRO geloof ik)
Je trekt het niet snel kapot denk ik.
Wel is het belangrijk dat je het kruislings doet (staat handige tekening in het handboek) zodat de boel mooi recht naar beneden aangetrokken word en zodoende niet scheef komt te zitten.
Ik geloof dat ik zelf mijn momentsleutel op 72 of zo ingesteld had en hij zit nog steeds dus zal wel oke zijn...
Het zal mij niks verbazen dat er sommige bouten losser zitten dan andere op die cillinder kop van jou, was bij mij namelijk ook zo (bij een niet natrekbare pakking!)
Gewoon weer goed op moment gezet en karren maar weer!
Zitten er bij een koperen pakking wel ringen onder de bouten???
Succes.
Jarne.
Re: vraagje koppakking serie benzine
Geplaatst: do 06 sep 2007, 22:04
door Sjoerd
Henk,
Het aantrekken van de bouten voor een benzine kop volgens de workshopmanual van landrover:
1/2 unf bouten 89Nm (Kop)
5/16 unf 24Nm (tuimelaar as)
Deze info staat ook op:
[www.vislandrovers.nl]
Volgorde voor het aanhalen kun je het beste eventjes uit een boek halen daar staat precies welke als eerste en als laatste, maar helaas heb ik geen scanner.
Groet Sjoerd.
Re: vraagje koppakking serie benzine
Geplaatst: do 06 sep 2007, 22:28
door laroghia
Hoi,
De volgorde heb ik wel in een af ander boek staan.
De vraag nog steeds is de ringen onder de kopbouten.
Voor zover bedankt,
grt Henk...........
Re: vraagje koppakking serie benzine
Geplaatst: do 06 sep 2007, 23:20
door Ex-fietser
Ik heb er elke keer nieuwe ringen onder gedaan. Het schijnt dat die ringen van verenstaal zijn die door de temperatuurwisselingen na verloop hun veerkracht verliezen. Ze worden dus keihard. Dat is niet erg als de kop nooit meer los gaat. De veerkracht is alleen nodig in het begin als de kop zich nog aan het zetten is.
Arnold.
Re: vraagje koppakking serie benzine
Geplaatst: do 06 sep 2007, 23:35
door Dennis101
Als er kopbouten losser zitten dan anderen, dan was vermoedelijk de schroefdraad in het cilinderblok niet schoon genoeg.
Vervuilde schroefdraad zorgt ervoor dat de trekkracht in de bouten lager is bij hetzelfde aantrekkoppel.
Haal daarom altijd eerst een passende tap door de schroefgaten voordat je de kop monteert en zorg er ook voor dat de draadgaten schoon blijven.
Om deze verschillen door de toestand van de schroefdraad te voorkomen wordt daarom tegenwoordig steeds meer overgestapt op hoekverdraaiing ipv aantrekkoppels.
De ringen worden alleen voorgeschreven bij de compsietpakking, de oude koper-asbest pakking mag niet meer verkocht worden.
Dennis B.
Re: vraagje koppakking serie benzine
Geplaatst: do 06 sep 2007, 23:45
door Ex-fietser
Yep, dat van dat vuil in de kopboutgaten heb ik met schade en schande ondervonden. Dus maak de boel schoon en dat gaat alleen met een tap. Dennis weet nog wel welke maat tap je daarvoor moet hebben. Ik ben het effe kwijt.
Arnold.
Re: vraagje koppakking serie benzine
Geplaatst: vr 07 sep 2007, 01:15
door Wiecher
Pete Blanchard heeft ze nog wel dacht ik.[www.pablanchard.co.uk] Groet, Wiecher.
Re: vraagje koppakking serie benzine
Geplaatst: vr 07 sep 2007, 10:31
door Sjoerd
Volgens mijn revisiebedrijf was dat niet perse nodig, als ze niet roestig waren en als ik de hele bout met ring voor montage maar flink in de motorolie doopte dan zou het prima goed gaan

, zo gezegd zo gedaan en tools loopt al 4 jaar zonder enkel kopprobleem dus tja.......................
Sjoerd