stuurbekrachtiging

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
larocroft

stuurbekrachtiging

Bericht door larocroft »

Ik heb een vraag over de stuurbekrachtiging van mijn defender (200Tdi)

Sinds een paar dagen is het stuurhuis aan het lekken. Iets te veel voor wat acceptabel is. Het stuurhuis is er door een gerenommeerde landrover specialist in januari of februari in gemonteerd en er zit gewoon garantie op. Dit zal dus geen probleem opleveren.

Maar ik wil het volgende aan jullie voorleggen. Af en toe stuurt ie een stuk zwaarder als andere keren. Meestal met manoeuvreren. Ook heb ik dan het gevoel dat ie ongelijkmatig is in de kracht die je moet zetten op het stuur. (Echt zwaar sturen doet ie niet maar er is wel een duidelijk verschil)
Hoe zou dat komen. Er zijn naar mijn idee 2 mogelijkheden. Of de stuurpomp of het stuurhuis. Wat denken jullie? Heeft die lekkage daar mee te maken? Bovenstaande stuurgedrag was voor het lekken ook al aanwezig maar is misschien de oorzaak van het lekken?

Gr Paulo
Andrew V8 RRC

Re: stuurbekrachtiging

Bericht door Andrew V8 RRC »

Ik zou er zeker spoedig mee terug gaan, ik denk dat het lager onderin weer is uit gesleten , mogelijk door een onjuiste afstelling, een zwaar stuk is wat moeilijker te beoordelen om dat ik niet meer weet hoe die dingen inelkaar zit , maar ik ben van mening dat je het worm wiel op een andere manier kunt monteren zodat de (oude speling) niet op valt in de rechtuit stand , dit zou een algemeen zwaar stuurhuis geven met een lichte punt erin (de oude slijtage) echter hoort men zo niet te reviseren, ik wil geen aanleiding geven dat dit gebeurd zou zijn.

verder zouden slechte swivel lagers ook voor stroefe punten kunnen zorgen, als deze onjuist (te strak ) zijn afgesteld dan zal je stuurhuis ook sneller slijten.

Groeten Andrew
janaart

Re: stuurbekrachtiging

Bericht door janaart »

Misschien even ontluchten ? d'r zit wel voldoende vloeistof in het resevoir ?


gr.


Jan Aart
"90" --> 2.5D NA '86

Re: stuurbekrachtiging

Bericht door "90" --> 2.5D NA '86 »

Hallo Paulo,

Over toeval gesproken, ik heb sinds enkele dagen identieke problemen met mijn stuurinrichtig. Ongelijkmatig drukverloop bij sturen en flinke lekkage. Ik ga nu een onbekrachtigd stuurhuis klaar maken om erin te zetten en dan met de bekrachtigde aan de gang.

Jij ook succes...

Groet van Marco
bart

Re: stuurbekrachtiging

Bericht door bart »

vergeet ook zeker de kruisjes niet die in de stuurstang zitten, bij Range Rovers willen die weleens kapot gaan en dan krijg je hetzelfde effect.
Puffino

Re: stuurbekrachtiging

Bericht door Puffino »

dan is er een heel besmettelijk virus uitgebroken... Ik ook! Maar dan met een 2.5d. Hij lekt opeens als een dolle, en heeft het altijd goed gedaan.

Paolo, dat plotseling even minder bekrachtigd zijn kan ook gewoon liggen aan olie op de poulie (hij lekt tenslotte....), waardoor de pomp doorslipt en dus geen effect heeft. Of aan een te slap gespannend snaar. Of.. vast nog wel meer. Tijdens het manoeuvreren met zeer lage snelheid heb je de stuurbekrachtiging het meeste nodig en dan zal ie het dus het snelst laten afweten als ie niet lekker is.

Sander Lelieveld
Plaats reactie